Erfaren sykepleier fikk oppfylt drømmen om å bli lærer

Ine Monsbakken Berge sitter i et undervisningsrom mellom andre studenter og smiler til kamera.

Er du fagarbeider og har lyst til å bruke fagkunnskapen du har til å undervise nye generasjoner fagarbeidere? Da kan du begynne på Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) ved OsloMet.

Dette er et studietilbud for deg som har yrkeskompetanse fra før, men som ønsker å kunne undervise i videregående skole og/eller ungdomsskole.

For Ine Monsbakken Berge (34) fra Brumunddal har det alltid ligget i bakhodet at hun en gang skulle bli lærer. Og etter ni år som sykepleier skiftet hun beite og jobber nå som lærer i videregående.

– Jeg har alltid hatt lyst til å bli lærer, helt fra jeg som barn lekte skole med dukker og bamser. Det å få muligheten til å jobbe med ungdom, og ikke minst bidra til at de kan mestre, det synes jeg er utrolig givende, sier hun.

Ine står i et klasserom ved en skjerm og foreleser.

Ine Monsbakken Berge er nå lærer i helse- og oppvekstfag på Ringsaker videregående skole og stortrives med sitt nye yrke. Foto: Tore Fjeld

Valgte deltid over to år

PPU for yrkesfag utgjør 60 studiepoeng, som man kan ta på deltid over to år. De aller fleste har jobb ved siden av studiet. Opptakskravet er enten at du har en profesjonsrettet bachelorutdanning, eller fagbrev, svennebrev eller annen fagutdannelse.

– Fagkompetansen hadde jeg på plass, i og med at jeg er utdannet sykepleier. Det jeg trengte for å kunne undervise, var pedagogikk. Jeg var også avhengig av å ha inntekt mens jeg studerte, og derfor passet det veldig bra å ta PPU-Y på deltid, forteller Ine, som jobbet cirka 80 prosent som sykepleier i tillegg til å være 50 prosent student.

Hun synes det gikk veldig fint å kombinere jobb og studier, men understreker at du er nødt til å ofre litt fritid.

Undervisningen består av samlinger omtrent to dager i måneden, og i tillegg er det en god del selvstudier.

– Det er et krevende studium, og du må legge ned en god innsats, men jeg var så motivert at jeg synes det var veldig verdt det, sier Ine.

Veldig fornøyd med valget av PPU for yrkesfag

Etter at hun hadde fullført studiet, fikk Ine seg jobb som lærer i helse- og oppvekstfag på Ringsaker videregående skole, der hun også er kontaktlærer. Hun angrer absolutt ikke på det nye yrkesvalget.

Portrett av Ine Monsbakken Berge

Det å sette seg på skolebenken igjen i voksen alder var naturligvis uvant, men hun kom fort inn i det.

– Jeg vil berømme læreren vår, som klarte å få oss til å senke skuldrene med en gang vi begynte. Vi fikk beskjed om å ta det med ro, og gjøre så godt vi kunne, så ville det gå bra, forteller hun.

Gruppearbeid og gode diskusjoner

Ine vil absolutt anbefaler andre fagarbeidere som går med en lærerdrøm i magen, å bare hoppe i det. Og det å ta PPU for yrkesfag på deltid var en løsning som fungerte helt ypperlig for henne.

– Jeg synes det var veldig fint at samlingsdagene stort sett var lagt til fredag og lørdag, og at det var undervisning fra 9 til 15 slik at jeg hadde mulighet til å reise hjem til familien hver dag. Det at det ikke var så lang reisevei, var en av årsakene til at jeg valgte OsloMet.

Ine står ute foran Ringsaker videregående skole.

Ine Monsbakken Berge forteller at det krevde en del innsats å ta PPU for yrkesfag ved siden av jobb, men at det absolutt var verdt det! Foto: Tore Fjeld

De var drøyt 20 elever i klassen, som kom fra ulike steder i landet. Ine synes at lærerne ved OsloMet var flinke til å få klassen til å bli godt kjent helt fra starten, blant annet ved å legge til rette for gruppearbeid.

– Jeg følte meg veldig trygg og ivaretatt av lærer gjennom hele studiet. Det var også veldig fint å kunne dele erfaringer med de andre i klassen – og vi hadde mange gode diskusjoner. Det er var en bratt læringskurve for meg å gå fra å være sykepleier til å bli lærer – det er det fortsatt – men jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, sier Ine.

Flere studenthistorier

Kjetil Wiblemo Sjølingstad, Hanne Ramberg og Truls Hestad Storebø står bak en kjøkkenbenk.
Derfor bør du velge yrkesfaglærerstudiet ved OsloMet

På bachelorutdanningen for yrkesfaglærer lærer du hvordan du kan formidle din kunnskap og erfaring fra eget fag til nye generasjoner fagarbeidere.

Elin Marie Bergendahl smilende ved et bord med en bok.
– Styrerutdanningen er rettet mot virkeligheten min

Da Elin Marie Bergendahl bestemte seg for å ta lederutdanning for barnehagestyrere, var det for å forsikre seg om at hun var på rett spor. Hun koser seg på samlingene, og har allerede tatt ny lærdom med seg hjem.

Portrettbilde av Ida som sitter inne i en lekestue.
Gjennom studiet i skolerettet utdanningsvitenskap blir Ida mer trygg i lærerrollen

Ida Neuenkirchen hadde lyst til å ta mer utdanning for å bli tryggere i lærerrollen.

Hendene til en murer holder et vater over en mursteinsblokk. I bakgrunnen ser vi beina til en student.
Arbeidsplassen som læringsarena

– I dette studiet lærer studentene å tilrettelegge for andres læring, forteller universitetslektor Anders Grydeland.