Jobber der nyhetene skjer – med kamera

Fotojournalist-student Annika tar bilde med et kamera med en enorm telelinse.

Annika kommer opprinnelig fra Falun i Sverige og har gjort mye forskjellig før hun landet på bachelorstudiet i fotojournalistikk ved OsloMet.

– Jeg har alltid likt å fotografere og interessen ble for alvor vekket da jeg bodde et år i Australia. Det startet med at jeg begynte å fotografere på fotballkamper, forteller hun.

Valgte fotojournalistikk i Oslo fremfor Sverige

Hennes tidligere yrkeskarriere inneholder blant annet jobb i barnehage og som skiinstruktør. Men etter et år på folkehøgskole på Gotland, fikk hun lyst til å videreutvikle fotointeressen til å bli en kommende yrkeskarriere.

– Jeg vurderte fotojournalistikkutdanning både i Sverige og Norge, men landet på at OsloMet hadde det beste tilbudet. Jeg synes det er «jättekul» å bo i Oslo, forteller Annika.

– Du kan ikke regne med å få fast jobb som fotojournalist, det er veldig få stillinger som lyses ut. Men for meg har det vært veldig fint å jobbe frilans. Jeg har frihet til å ta fri hvis jeg ønsker, og hittil har det ikke vært noe problem å ha nok oppdrag, sier hun.

Annika smiler foran en skøytebane, og hun bærer kameraet med den store telelinsa over skuldrene.

Siden Annika avsluttet studiet våren 2021, har hun jobbet fulltid som frilansfotograf, for det meste for nyhetsbyrået NTB. I tillegg tar hun oppdrag for andre medier, som fotballmagasinet Josimar.

Opptaksprøve for å komme inn

Det er kun tolv studieplasser på bachelorstudiet i fotojournalistikk ved OsloMet, og det er opptaksprøver for å komme inn.

På opptaksprøven skal man løse en fotografisk oppgave i tillegg til å levere et utvalg egne bilder. Dette teller i tillegg til karakterpoeng fra generell studiekompetanse.

Utdanningen kvalifiserer til å jobbe som fotograf eller fotojournalist i et mediehus eller som frilansfotograf innen journalistikk og kommunikasjon.

Som fotojournalist er du langt mer enn en fotograf – du er også en journalist som formidler nyheter og fortellinger ved hjelp av foto og video.

– En del av undervisningen er felles med journalistikk-studiet, forteller Annika.

Siden både fotojournalist og journalist er frie yrker uten formelle krav til utdanning, gir ikke det å ha utdannelse noen garanti for å få jobb.

Men det er en stor fordel – både på grunn av det du lærer gjennom utdanningen og for å få kontakter i bransjen, mener Annika.

Portrett av Annika

Utenlandsopphold i Norge

Vanligvis reiser fotojournalistikk-studentene på reportasjereise til utlandet, og det var meningen at Annikas klasse skulle dra til Nepal.

På grunn av pandemien ble dette imidlertid ikke mulig å gjennomføre.

– Vi er nok de første som har gjort «utenlandsoppholdet» i Norge. Så i stedet for fotografering i Nepal, gjorde jeg et prosjekt på skihopping. Jeg fulgte hopperne i Kollenhopp.

– Ett av mine mål med prosjektet var å klare å formidle hvordan det kjennes å hoppe på ski, forteller hun.

Annika fulgte alt fra barneskihoppere til veteraner, og tok bilder fra uvante vinkler til skihopp å være.

Hun hadde også et portrettprosjekt i Etterstad kolonihage, der hun tok svart-hvitt-bilder med et gammelt Hasselblad-kamera.

– Jeg hadde gått forbi der mange ganger, og tenkte «hvem vil ha hytte her»? Siden fant jeg ut at det er veldig attraktivt å få kolonihagehytte.

– Gjennom prosjektet ble jeg kjent med flere av dem som bor der hver sommer, og tok bilder av dem, forteller hun.

Annika bærer det store kameraet over skuldrene.

Annika fikk relevant arbeidserfaring gjennom praksisperiodene og fikk raskt etablert seg som frilanser.

Som en del av studiet skal det også gjennomføres en utstilling der noen av studentarbeidene skal stilles ut for publikum.

– Akkurat når vi skal ha utstilling er det en stor fordel at vi er en gruppe som stiller ut sammen. Det er et felles prosjekt som vi skal løse, det likte jeg veldig godt å være med på.

Det å stille ut egne bilder, føles litt skummelt, men når hele klassen stiller ut, er det jo noe vi gjør sammen, sier Annika.

Praksis i redaksjoner

Praksisperiodene er en viktig del av studietiden. Her går du inn og jobber i en redaksjon, og får være med i den daglige nyhetsproduksjonen.

– Jeg hadde praksis i lokalavisa Hallingdølen og i Politiken i København. Det fungerte veldig bra og var lærerikt, synes Annika.

Nettopp det å få arbeidserfaring er som oftest det viktigste for å få «foten innenfor» i mediebransjen. De fleste av hennes medstudenter har fått relevante jobber innen journalistikk eller foto.

– Det beste med jobben er at jeg får møte mange ulike mennesker. Når jeg går på jobb, vet jeg aldri hva som møter meg.

– Én dag kan jeg starte med å fotografere på Slottet, før jeg reiser videre til en brannstasjon. Jeg må alltid ha en veske klar med klær for alle tenkelige situasjoner, forteller hun.

Les flere studenthistorier

Tre studenter sitter rundt en PC. Gutten i midten peker på skjermen mens hans snakker.
Ti tips til deg som er usikker på hvilken utdanning du skal ta

Lurer du på hvilket fag du skal velge? Da bør du gjøre som en student, finne frem penn og papir og gå systematisk til verks.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.