Lærer å gjøre hverdagsteknologien bedre

Portrett av OsloMet-student Mimi Thi Mai Tran.

Mimi Thi Mai Tran (29) har tidligere studert jus, men fant ut at hun ønsket å prøve en annen retning.

– Jeg vurderte både helseutdanninger og teknologi, men landet på bachelor i anvendt datateknologi ved OsloMet. Dette er et studium der jeg tidlig kan velge den retningen jeg er interessert i og samtidig bygge på med mange ulike emner. Jeg ønsker å jobbe med brukersentrert utvikling, noe dette studiet gir gode kunnskaper om, sier hun.

Brukernes behov i fokus

Mens dataingeniør- og informasjonsteknologistudier er mer rettet mot programmering og systemutvikling, lærer du gjennom studiet i anvendt datateknologi hvordan du kan bruke teknologien for å oppfylle brukernes behov.

For eksempel å utvikle brukervennlige apper og nettsider, helseteknologi, kunstig intelligens, eller å forstå hvordan algoritmer og datastrukturer brukes og fungerer.

Du får også lære om hvordan teknologien kan gjøres tilgjengelig for alle brukergrupper, også de med nedsatt funksjonsevne.

Anvendt datateknologi-student Mimi på lesesalen.

– Anvendt datateknologi handler mye om brukersentrert design, som sikrer at du utvikler en tjeneste som er tilpasset målgruppen som faktisk bruker tjenesten, forklarer Mimi Thi Mai Tran. Foto: Tore Fjeld

Må ikke beherske programmering

Du trenger ikke å ha spesielle forkunnskaper i matematikk og programmering for å komme inn på studiet, men det bør i alle fall interessere deg litt.

– Du må kunne jobbe med datamaskin, og det er en fordel om du har vært litt borti programmering. Men du trenger ikke å kunne veldig mye fra før, sier Mimi.

Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser på datalaboratorier, prosjektoppgaver, selvstudium og gruppearbeid.

En del av undervisningen er felles med andre IT-studier, og det er en hel del valgmuligheter innen delemner.

– Allerede første året kunne vi velge retning. Du kan velge om du vil fokusere på programmering eller gå den retningen jeg har valgt som er «Menneske maskin interaksjon». I alle studieårene har du mange valgmuligheter for hvilke emner du kan ta. Det er noe av det jeg har likt best med studiet, sier Mimi, som nå tar det tredje og avsluttende året på studiet.

I bacheloroppgaven skriver hun om brukersentrert utvikling. Den handler om hvordan prosess rundt designtenkning benyttes for å videreutvikle en eksisterende tjeneste.

Porterett av Mimi Thi Mai Tran.

Flere mulige masterstudier

Mimi har ved siden av studiene et internship i Telenor, der hun får jobbe med brukersentrert utvikling i praksis.

Hun synes det er veldig interessant å teste ut metodene hun har lært i reelle prosjekter.

– Etter studiet ønsker jeg å prøve å få en jobb innenfor det feltet jeg skriver om i bacheloroppgaven. Jeg er også åpen for senere å ta en master, gjerne i kombinasjon med en relevant jobb.

Med en bachelor i anvendt datateknologi er du kvalifisert til flere masterstudier – blant annet anvendt data- og informasjonsteknologi (ACIT) ved OsloMet.

Anvendt datateknolgi-student Mimi ute på campus på OsloMet.

Mimi Thi Mai Tran trives både med studiet i anvendt datateknologi og som student ved OsloMet. Foto: Tore Fjeld

Flere jenter som studerer anvendt datateknologi

Mimi har likt veldig godt å være student på OsloMet og har vært aktiv i studentmiljøet. Helt i starten meldte hun seg inn i to studentforeninger: boksing og volleyball.

– Det er veldig mange studentforeninger ved OsloMet, og dette er en fin måte å bli kjent med andre, tipser hun.

Hun har også jobbet som studentassistent og er aktiv i jentegruppa i Oslo Tekniker Samfund, som er en velferdsorganisasjon for ingeniørstudentene ved OsloMet.

Les flere studenthistorier

Tre studenter sitter rundt en PC. Gutten i midten peker på skjermen mens hans snakker.
Ti tips til deg som er usikker på hvilken utdanning du skal ta

Lurer du på hvilket fag du skal velge? Da bør du gjøre som en student, finne frem penn og papir og gå systematisk til verks.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.