Master i økonomi og administrasjon ga drømmejobb i Bjørvika

Emilie og Therese, to unge kvinner, er pent kledd, har hver sitt pappkrus med kaffe og står ute foran moderne bygninger i Barcode.

For mange nyutdannede siviløkonomer er drømmen å få jobb i en av de «fire store» – nærmere bestemt Deloitte, KPMG, PwC eller EY.

For Therese og Emilie falt valget på EY, tidligere Ernst & Young, med lekre lokaler i Barcode i Bjørvika.

Etter at de avsluttet masteren i økonomi og administrasjon, ble det en kort sommerferie før det bar rett ut i fast jobb i august 2020.

– Det har vært veldig bra begynne å jobbe i EY. Det er et ungt miljø der vi støtter oss på hverandre, og jeg har lært utrolig mye, forteller Emilie, som i hovedsak jobber med revisjon.

Emilie og Therese står på en moderne gangbro med bygningene i Barcode bak seg.

De to tidligere studievenninnene på en sjelden tur til Barcode, der EY har sitt hovedkontor. Fra venstre Emilie Hattestad og Therese Ødegaard. Foto: Oda Hveem

Hjemmekontor med Teams-møter

Mens revisorer tidligere gikk rundt med trillekoffert som de hadde regnskapspermer i, er dette nå blitt en høyst digital og framoverlent bransje.

– På grunn av koronasituasjonen har det vært mye hjemmekontor og Teams-møter. Egentlig skulle jeg ha sittet mer ute hos kundene og jobbet, men det har ikke vært så enkelt å få gjennomført foreløpig, sier Emilie.

Tidligere studievenninne Therese er kollega i samme avdeling, men hun jobber mer med bedriftsrådgivning innen regnskap.

Portrett av Therese.

Masteren i økonomi og administrasjon kvalifiserer til mange jobber

Therese og Emilie kom fra ulike bachelorstudier før de begynte på masteren.

Therese har sin utdanning fra den private høgskolen NLA mens Emilie tok sin bachelor ved NTNU i Trondheim.

De er begge svært fornøyde med at de valgte å fullføre utdannelsen med en master fra OsloMet.

En jobb i konsulent- og revisjonsbransjen er ettertraktet, men det er også mange andre muligheter.

Du kan få en administrativ stilling i et stort firma, jobbe i regnskapsavdelingen eller drive utredningsarbeid på høyt nivå i næringsliv og offentlig forvaltning for eksempel.

Hvis du ønsker en lederstilling med personalansvar, gjør masterstudiet deg kvalifisert til det.

Og dersom du ønsker å fortsette i akademia, kan du gå videre til doktorgradsstudier og forskerkarriere.

Portrett av Emilie.

Tok spesialisering i strategi og ledelse

På masterstudiet kan du velge én av i alt fire hovedprofiler.

Velger du å spesialisere deg innen regnskap og revisjon, kan du søke finanstilsynet om å bli statsautorisert revisor.

Begge valgte spesialisering i strategi og ledelse, med samfunnsøkonomi som støtteprofil.

Hos sin arbeidsgiver EY har de anledning til å ta et år med videreutdanning for å bli statsautorisert revisor hvis de ønsker det.

Begge understreker at studiet i økonomi og administrasjon ikke er en «oppskrift» på hvordan du utfører en bestemt jobb – men en bred utdannelse om et stort fagfelt.

– Det viktigste vi lærte var hvordan vi skal tilegne oss kunnskap. Gjennom studiet har vi lært noen teknikker for hvordan vi henter ut informasjon, som er viktig for en jobb i konsulentbransjen, sier Therese.

– Ja, vi har fått noen knagger å henge kunnskapen på, legger Emilie til.

Emilie og Therese kledd i svarte kåper og med veska over skulderen.

For Emilie Hattestad og Therese Ødegaard var masteren i økonomi og administrasjon avgjørende for å få den type jobb de ønsket seg. Foto: Oda Hveem

Skrev masteroppgaven sammen

Therese og Emilie valgte å skrive masteroppgaven sammen, om temaet «Digital transformasjon i bank og forsikring».

Her så de på hvilke suksessfaktorer som er viktige for å lykkes med digitalisering.

Funnene i forskning peker på at suksessfaktorer i bank og forsikring blant annet handler om kundeopplevelser, endringsvillig ledelse, nettverksstrategi og kompetanse.

– Gjennom studiet og erfaring fra arbeidslivet ser vi begge to at det er nødvendig å delta på den digitale reisen, for å kunne være konkurransedyktig, ikke bare i dag, men også for fremtiden, sier de.

Emilie og Therese sitter på en benk og prater sammen.

De nyutdannede siviløkonomene har i likhet med veldig mange andre hjemmekontor, men satser på mer kundebesøk og tid med kolleger når pandemien er over. Foto: Oda Hveem

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!