Vil sette sitt preg på bilbransjen

Amund designer biler ved datamaskinen sin

Amund Østbye Røed drømmer om å bli bildesigner. Derfor startet han studiene med en bachelor i produktdesign ved OsloMet, som da het HiOA, på Kjeller.

– Jeg har alltid vært fascinert av biler og alle de ulike formene de kommer i. Jeg håper å få sette mitt preg på utviklingen i bransjen.

Undervisningen i produktdesign er praktisk rettet og gir et unikt grunnlag for videre utdanning eller arbeidslivet.

Høyt under taket

– Vi får også stor frihet til å velge hvilke prosjekter vi ønsker å jobbe med, og hva slags personlige egenskaper vi ønsker å videreutvikle, forteller Amund.

En av fordelene ved å studere produktdesign på Kjeller, er god plass: Her får du tilgang til og opplæring på store verksteder for både tre, metall og keramikk. Dessuten får du som student din egen romslige, personlige arbeidsplass.

– Med stor personlig innsats er mulighetene mange etter studiene, sier Amund..

Ut i verden

Etter den tre-årige bachelorutdanningen er det mulig å bygge på med en master fra OsloMet. Det er også mulig å spesialisere seg ytterligere ved andre skoler i Norge eller i utlandet.

Amund valgte dessuten å starte tredjeåret sitt med utveksling. Han tok sitt femte semester ved Edinburgh Napier University i Skotland, som huser over 4000 internasjonale studenter. Mulighetene for utveksling er mange. Senere fortsatte også Amund studiene med en master i industridesign ved Scuola Politecnica di Design i Milano.

Opprinnelig publisert på hioa.no/24_7 27.01.2017

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!