English version
Beate Goldschmidt-Gjerløw

Beate Goldschmidt-Gjerløw

Kort om

Jeg er statsviter med doktorgrad i samfunnsfagdidaktikk. Jeg har jobbet som lærer i videregående i mange år og undervist i sosiologi og sosialantropologi, politikk og menneskerettigheter, samfunnskunnskap og språkfag. Jeg elsker å undervise både i skolen og i barnehagelærer- og lærerutdanningen! 

Mine forskningsinteresser er:

Aktuell med boken Nordic Perspectives on Human Rights Education: Theory and Practice for Social Justice

Undervisning høsten 2025:

BLA 3200-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk

BLH2200 Samfunn, religion, livssyn og etikk

BASM 6000 Barnehage- og skolemiljø og ledelse

BLH3140 Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging

Vitenskapelige publikasjoner

Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Torstensen, Ragnhild Lindahl; Frøvik, Jeanette Kalmar (2025). Pornography and human rights education. Human Rights Education Review (HRER).
https://doi.org/10.1080/25355406.2025.2452122

Osler, Audrey; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2024). Nordic Perspectives on Human Rights Education: Research and Practice for Social Justice. ISBN: 9781032375366. 282 s. Routledge.
https://www.routledge.com/Nordic-Perspectives-on-H

Siljan, Henriette Hogga; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2024). Livsmestring i norskfaget: Hvordan forstår og tilrettelegger norsklærere for livsmestringsarbeid i klasserommet?. Nordic Journal of Literacy Research.
https://doi.org/10.23865/njlr.v10.5509

Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Osler, Audrey (2024). Framing human rights education in the Nordic region. Osler, Audrey; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (Red.). Nordic Perspectives on Human Rights Education: Research and Practice for Social Justice. s. 3-15. Routledge. https://doi.org/DOI: 10.4324/9781003340676-2

Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2024). Students´perceptions of learning about gender-based and sexual harassment: A struggle for recognition. Osler, Audrey; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (Red.). Nordic Perspectives on Human Rights Education: Research and Practice for Social Justice. s. 142-155. Routledge.

Sætra, Emil; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2023). Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer. Olsen, Mirjam Harkestad; Arneberg, Per (Red.). Samtaler i skolen. s. 57-78. Cappelen Damm Akademisk.

Goldschmidt- Gjerløw, Beate ; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (2022). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. ISBN: 9788215049212. 216 s. Universitetsforlaget.

Goldschmidt- Gjerløw, Beate ; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (2022). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. ISBN: 9788215049212. 216 s. Universitetsforlaget.

Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). #MeToo rammer også barn og ungdommer. Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 89-110. Universitetsforlaget.

Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Når kjønn og seksualitet utfordres i undervisning. Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 169-188. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig