Kort om
Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996 i både inn - og utland. Hun deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som omhandler den muntlige fortellerkunsten. Hun er førstelektor i muntlig fortellerkunst og i 2008 ga hun ut fagboken “innføring i muntlig fortellerkunst”, Universitetsforlaget. I 2019 kom hun med sin andre faglige bok. Hun har skrevet flere vitenskapelige artikler om muntlig fortellerkunst, hvor hun bruker kunstnerisk forskning som inngang til å forstå muntlig fortellerkunst og narrativer. Hennes fokus er å la de tradisjonelle fortellingene belyse samtidsaktuelle temaer. For tiden deltar hun i sitt tredje EU prosjekt: Common ground, common future – et prosjekt som ser på hvordan narrativer brukes for å stigmatisere og polarisere og hvordan fortelling kan demme opp for konflikter. Hun er medlem av forskergruppen «Art in society» og medeier i Skaldskur AS.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Folkloristikk Humaniora Litteraturvitenskapelige fag Teatervitenskap
Emner
Fortelling Muntlig fortellerkunst Eventyr Forteller Historieforteller Muntlig Muntlig tradisjon Scenekunst
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2023).
TO REMEMBER IS A RISK OF FORGETTING – MIMESIS AND CHRONOTOPE IN ARTISTIC PROCESS.
Culture crossroads.
Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/CC.VOL22.446
Kvellestad, Randi Veiteberg
;
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Bryhn, Anne
(2023).
Coming together - extended artistic dialog.
12 s.
Journals of the Latvian Academy of Culture.
Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/cc.vol22.436
Dahlsveen, Heidi (2023). Mimesis i digital praksis. Bjørnstad, Gunhild Brænne; Ellinggard, Stine (Red.). Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget.
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2022).
Hjemmet i lys av
kronotopen
– et sted for forflytning fra
fysisk til digital praksis.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/drama.59.2.4
Dahlsveen, Heidi (2022). Å fortelle for barn. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 225-239. Solum.
Dahlsveen, Heidi ; Lyngstad, Mette Bøe (2022). En kollektiv fortellerutforskning av et folkeeventyr. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 289-315. Solum.
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Aure, Venke
(2022).
The Third Site: Blending Polyphonic Methodology
and Epistemology.
Nordic Journal of Art and Research (A & R).
Vol. 11.
https://doi.org/10.7577/information.5061
Dahlsveen, Heidi
(2019).
Den norske eventyrstilen.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2019-02-17
Dahlsveen, Heidi
(2019).
Hva er meningen? – Momenter av nærvær i et kunstnerisk utviklingsarbeid.
InFormation - Nordic Journal of Art and Research.
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2679
Aure, Venke ; Dahlsveen, Heidi (2018). The Kiss - Utterance surrounding the utterance within. Journal for Artistic Research (JAR).