English version
Alicja Olkowska

Alicja Olkowska

Kort om

Alicja Olkowska er utdannet barnevernspedagog (1992) med videreutdanning i Familieterapi fra RBUP (1999), Master i familiebehandling fra OsloMet (2012) og DBT utdanning (2009). Hun er godkjent veileder (FO), og klinisk barnevernspedagog (2002). Hun har arbeidet som miljøterapeut på en ungdomsinstitusjon i BUP, systemisk familieterapeut i to ulike familie- og nettverksteam (BUP) og som systemisk veileder. Undervisnings- og forskningsområder er blant annet systemisk familiebehandling, systemisk veiledning, personlig og profesjonell kompetanse, miljøterapi, brukermedvirkning og ulike temaer knyttet til familiearbeid og profesjonell praksis og utvikling.

Undervising i:
Tilnærminger i systemisk familieterapi, veiledning, terapeut og profesjonstrening, integrering av det personlige og det profesjonelle, familieperespektiv i barnevernskontekst.

Fagfelt

Barnevern   Familieterapi   Brukermedvirkning   Miljøterapi   Tilbakemeldingssystemer

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Olkowska, Alicja ; Sundnes, Anita ; Aamodt, Hilde Anette (2025). Hvordan regulerer diskurser familieterapeutens handlingsrom? Diskursens orden og familieterapi. Lorås, Lennart; Ness, Ottar (Red.). Håndbok i familieterapi (2. utgave). Fagbokforlaget.

Aamodt, Hilde Anette ; Olkowska, Alicja (2024). Emosjonell omsorg i sosialfaglig praksis – eksemplifisert gjennom mødres fortellinger om omsorgsovertakelser. Fokus på familien. Vol. 52.
https://doi.org/10.18261/fokus.52.1.3

Olkowska, Alicja ; Geirdal, Amy Østertun ; Nerdrum, Per (2024). Psykisk helse hos ansatte i barnevernet Barnevernsansattes opplevelser av belastninger knyttet til arbeid i barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern. Vol. 101.
https://doi.org/10.18261/tnb.101.2.3

Olkowska, Alicja (2024). Relasjonell støtte gjennom veiledning. Lindeman, Sari Kaarina; Lorås, Lennart (Red.). Håndbok i relasjonelt arbeid. s. 69-83. Fagbokforlaget.

Olkowska, Alicja (2024). Relasjonelt orientert miljøterapi. Lindeman, Sari Kaarina; Lorås, Lennart (Red.). Håndbok i relasjonelt arbeid. s. 193-205. Fagbokforlaget.

Olkowska, Alicja ; Aamodt, Hilde Anette (2024). «Mine barn skal alltid vite at jeg aldri ga opp» Hvordan håndterer foreldre å bli fratatt omsorgen for sitt barn? Å skape mening i det uforståelige. Tidsskriftet Norges Barnevern.
https://doi.org/10.18261/tnb.101.1.2

Geirdal, Amy Østertun ; Nerdrum, Per; Olkowska, Alicja (2024). Mental health and quality of life among Norwegian child welfare service workers. European Journal of Social Work.
https://doi.org/10.1080/13691457.2024.2317907

Aamodt, Hilde Anette ; Olkowska, Alicja (2024). Konflikt som kommunikasjon. Et eksempel fra barnevernet. Syrstad, Ellen; Flacke, Astrid Kleppe (Red.). Konflikt : forståelse og håndtering i møte med familier. s. 147-156. Fagbokforlaget.

Aamodt, Hilde Anette ; Olkowska, Alicja (2023). The practice of zero tolerance: emergency placement by child welfare services in Norway. Critical and Radical Social Work. Vol. 12.
https://doi.org/10.1332/204986023X16830337365821

Aamodt, Hilde Anette ; Olkowska, Alicja (2023). "Og husk at vi ikke har mistet omsorgen for våre barn. Den er blitt tatt fra oss" - Om hvordan foreldre som har blitt fratatt omsorgen inkluderes og ekskluderes i samfunnet. Dansk Sociologi. Vol. 1/23.
https://doi.org/10.22439/dansoc.v34i1.7293





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Olkowska, Alicja ; Landmark, Berit (2016). Miljøterapi. Prinsipper, perspektiver og praksis. ISBN: 9788245018684. 192 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Grønningsæter, Arne Backer; Ellingsen, Karl Elling; Olkowska, Alicja ; Oterholm, Inger; Harby, Helene (2018). Utdanningspolitikk- utfordringer og muligheter. 40 s. FO.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Aamodt, Hilde Anette ; Olkowska, Alicja (2024). Akuttplassering av barn med utgangspunkt i «nulltoleranse mot vold» kan være til skade for enkelte barn.

Geirdal, Amy Østertun ; Olkowska, Alicja ; Kvalnes, Pål Arne (2024). Å jobbe i barnevernet påvirker den psykiske helsen.
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter

Aamodt, Hilde Anette ; Olkowska, Alicja (2024). Omsorgsovertakelser fra et foreldreperspektiv. Vi trenger noen som holder hjertet vårt Digital fagkonferanse for foreldreoppfølging etter omsorgsovertakelse i familievernet. SKM Foreldreoppfølging etter omsorgsovertakelse.

Olkowska, Alicja ; Aamodt, Hilde Anette (2024). From Semi structural interview to Dialogically explorative conversation as research method. XIII Nordic Family Therapy Congress. NFFT.

Aamodt, Hilde Anette ; Sommerfeldt, Marianne Buen ; Olkowska, Alicja (2024). Constructions of "Parenting" and Notions of "Culture" in Child Welfare Discussions on Contact between Parents and Their Children in Public Care. Envisioning future: Social Work Research and Discourse in the Age of Industry 4.0. 13th European Conference for Social Work Research.

Olkowska, Alicja ; Aamodt, Hilde Anette (2024). Presentasjon av prosjektet "Omsorgsovertakelser fra et foreldreperspektiv". Samling for arbeidsgruppa. SOS - Barnebyer.

Olkowska, Alicja ; Aamodt, Hilde Anette (2024). «Omsorgsovertakelser fra et foreldreperspektiv». Fagsamling. Bufdir ved Spisskompetansemiljøet Foreldreoppfølging etter omsorgsovertakelse.

Zahl-Olsen, Rune; Lindeman, Sari Kaarina; Feyling, Tina; Jensen, Jeanne Maria Holm; Syrstad, Ellen; Holmberg, Åse; Olkowska, Alicja (2024). A diversity of research methods useful for clinical practice. Nordic Family Therapy Conference. Norsk forening for familieterapi.

Olkowska, Alicja ; Aamodt, Hilde Anette (2024). Omsorgsovertakelser fra et foreldreperspektiv. Fagdag . Kongsvinger kommune.

Olkowska, Alicja ; Syrstad, Ellen (2024). Leder. Fokus på familien.
https://doi.org/10.18261/fokus.52.3.1





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.