English version
Else Marie Johansen

Else Marie Johansen

Fagfelt

Yrkespedagogikk   Yrkesfaglærerutdanning

Vitenskapelige publikasjoner

Johansen, Else Marie (2021). Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier?. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 11.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2111246

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit (2020). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2020). Om å lære i lag – en modell for kollektiv videreutdanning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch18

Johansen, Else Marie (2020). Å lære å fornye: hva kan verktøy fra medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), tilføre utdanningen av helsefagarbeidere?. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. s. 115-135. Gyldendal Akademisk.

Johansen, Else Marie (2020). Helsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommet. Fagbladet samfunn og økonomi.
http://www.fagbladet2.com/fagbladet/bladkiosken.ph

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2018). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem. Forskning og Forandring. Vol. 1.
https://doi.org/10.23865/fof.v1.1216

Goth, Ursula-Georgine Småland; Bergsli, Oddhild ; Johansen, Else Marie (2017). Integration of ethnic minorities during group-work for vocational teachers-in-training in health studies. International Journal of Medical Education. Vol. 8.
https://doi.org/10.5116/ijme.5862.505a

Bergsli, Oddhild ; Johansen, Else Marie ; Møllen, Kari Sundsbø; Syverstad, Elisabeth (2009). Fra hjemmesfære til yrkesretting Fra husstell- og husholdningsfag til helse- og sosialfag og restaurant- og matfag. Nordiskt samarbete för hushållsvetenskap. s. 65-68. Nordisk samarbetskommitte för hushållsvetenskap.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Gabrielsen, Ida; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit; Stiklestad, Sigrun Saur ; Waaler, Solveig (2018). Håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsarbeid. ISBN: 9788269148909. 42 s. Kompetansesenter for yrkesfag.
https://www.ntnu.no/documents/1266706089/128173529



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Johansen, Else Marie (2022). Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere. ISBN: 9788283644487. 183 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Johansen, Else Marie (2011). Opprettelse, gjennomføring og evaluering av studiet:”Innføring i Ernæring, levevaner og helse”for veiledere i attføringsbedrifterHØGSKOLEN I AKERSHUS. 10 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bergsli, Oddhild ; Johansen, Else Marie (2010). Gjennomføring og evaluering av kurs for barnehageansatte. 8 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2024). Samskapt læringssystem mellom fire arbeidsplasser og to universitet - når studieprogram blir aksjonsforskningsdesign. NEON . UiT Norges arktiske universitet.

Lavoll, Hallvard; Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2020). Podcast Viten og snakkis, OsloMet Tittel: Innovasjon fra grasrota 01072020.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie ; Watz, Siw Helen Martinsen (2019). Fag- og yrkesutdanning som springbrett til livslang læring. "Forskningens plass i fag- og yrkesopplæringen". OsloMet v/Kompetansesenter KSY, Fafo, LO, NELFO og Udir.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2019). Omdømmet til helsefagarbeideren: Krumtappen i systemet - Lærerens rolle og opplæring til faget (Else) Krumtappen i systemet - Hvordan bygge omdømmet for framtidens helsefagarbeider Om #Læringslivet og Medarbeiderdrevet innovasjon(MDI). Møte. Faglig råd Helse- og oppvekstfag.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2019). Omdømmebygging og heltidskultur 1.Krumtappen i systemet - Lærerens rolle og opplæring til faget (Else) 2.Helsearbeiderfaget på arbeidsplassen (Nina). Lærerkonferanse i helsearbeiderfaget 2019. Helsefagarbeidere i Delta.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2018). Fra idè til handling - Medarbeiderdrevet innovasjon. Deltakonferansen. Delta.

Johansen, Else Marie (2018). Tools for Professional upskilling. Nordic Work Life Conference, NWLC2018. Fafo og AFI.

Johansen, Else Marie (2018). Use of tools and a method (Reading workshop) from Employee-driven innovation (EDI) for professional upskilling. ECER2018. ECER.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2018). Krumtappen i systemet - hvordan bygge omdømmet for framtidens helsefagarbeider?. Dagskonferanse: Framtidens helsefagarbeider - attraktiv? I anledning yrkesfagenes år 2018. Fagopplæringen ved Oppland fylkeskommune.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie ; Stiklestad, Sigrun Saur (2017). Fra idé til handling – Medarbeiderdrevet innovasjon (Nina Amble) Leseverksted som metode for samskapt læring (Else Marie Johansen) Erfaringer fra leseverkstedet (Sigrun Saur Stiklestad). Fagdag for lærere i videregående skole, fagområde helse- og oppvekst. HiOA v Ida Stabrun og Rud vgs v Kari Grønli.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.