English version
Mathilde Bjørnset

Mathilde Bjørnset

Kort om

Mathilde Bjørnset er stipendiat i Utdanningsvitenskap (LUI) ved OsloMet, og er tilknyttet Seksjon for ungdomsforskning ved NOVA. Doktorgradsprosjektet hennes bygger på Ungdata Junior, en landsdekkende spørreundersøkelse til elever på mellomtrinnet (5.–7. trinn). Bjørnset har særlig fokus på hvordan skoletilknytning påvirker subjektive livskvalitet generelt i aldersgruppen, og hvorvidt dette varierer den mellom ulike sosiale grupper: barn med utenlandsfødte foreldre, gutter og jenter og barn med ulik sosioøkonomisk bakgrunn.
Bjørnset har en mastergrad i statsvitenskap (2017) fra Universitet i Oslo, og har tidligere jobbet som forsker.

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Kindt, Marianne Takvam; Bjørnset, Mathilde (2023). What Employers Mean When They Talk About Language Proficiency: a Civic Integration Policy Meets the Importance of Informal Skills. Journal of International Migration and Integration. Vol. 24.
https://doi.org/10.1007/s12134-023-01012-0

Rogstad, Jon ; Bjørnset, Mathilde ; Drange, Nina Eirin; Gjefsen, Hege Marie; Kindt, Marianne Takvam (2021). Fraværsgrensen i videregående skole. Perspektiver, erfaringer og konsekvenser. ISBN: 9788202716196. Cappelen Damm Akademisk.

Bjørnset, Mathilde ; Sterri, Erika Braanen; Rogstad, Jon (2021). Gjennom Nåløyene. Forskjellsbehandling i rekrutteringsprosesser i offentlige virksomheter. Søkelys på arbeidslivet. Vol. 38.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2021-03-04

Bjørnset, Mathilde ; Valen, Nora; Kindt, Marianne Takvam (2021). Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse?. Søkelys på arbeidslivet.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2021-03-04



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Rogstad, Jon ; Bjørnset, Mathilde (2021). Unge i Flyt. Om et livsmestringsprogram for ungdom på 10. trinn. ISBN: 9788278947791. 72 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnset, Mathilde ; Kindt, Marianne Takvam; Rogstad, Jon (2021). Hva arbeidsgivere snakker om når de snakker om språk. Om forståelse av språkkrav og språkprøver. ISBN: 9788232405862. Fafo.

Bjørnset, Mathilde ; Fossum, Aina; Rogstad, Jon Christian ; Smestad, Bjørn (2020). På like vilkår? Evaluering av matematikkeksamen på 10. trinn 2017-2019. Sluttrapport. ISBN: 9788232405428. 150 s. Fafo.

Bjørnset, Mathilde ; Kindt, Marianne Takvam; Rogstad, Jon (2020). Inkluderende barnehage- og skolemiljø. 58 s. Fafo.

Bjørnset, Mathilde ; Gunnes, Trude; Kindt, Marianne Takvam; Kirkebøen, Lars Johannessen; Lindenskov, Lena; Rogstad, Jon; Rønning, Marte (2020). Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk. 80 s. Statistisk sentralbyrå.

Bjørnset, Mathilde ; Bråten, Beret; Rogstad, Jon; Kindt, Marianne Takvam; Gjefsen, Hege Marie (2020). Kompetanse for inkluderende barnehage og skolemiljø. Evaluering av tre tiltak. Sluttrapport. Fafo.

Bjørnset, Mathilde ; Kindt, Marianne Takvam (2019). På rett hylle? Mentoring som en vei inn i arbeidslivet. En undersøkelse av IMDis mentor- og traineeordning. 84 s. Fafo.

Bjørnset, Mathilde ; Kindt, Marianne Takvam (2019). Fra gallionsfigur til overarbeidet altmuligmann? Rekruttering av skoleledere i norsk skole. 51 s. Fafo.

Bjørnset, Mathilde ; Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Reegård, Kaja; Tønder, Anna Hagen (2018). Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport. ISBN: 9788232703692. 96 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Bjørnset, Mathilde ; Fossum, Aina; Rogstad, Jon ; Smestad, Bjørn ; Talberg, Niri (2018). Digitale skillelinjer - Evaluering av matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018. 140 s. Fafo.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.