Publications and research
Scientific publications
Holmberg, Per; Krogh, Ellen; Nordenstam, Anna; Penne, Sylvi; Skarstein, Dag; Skyggebjerg, Anna Karlsskov; Tainio, Liisa; Heilä-Ylikallio, Ria (2019). On the emergence of the l1 research field. L1-Educational Studies in Language and Literature . Vol. 19.
Nergård, Mette Elisabeth; Penne, Sylvi (2016). Fagene oppløses i framtidens skole :. Kirke og kultur . Vol. 121.
Kleve, Bodil; Penne, Sylvi (2016). Learning subjects in School- being outsiders or insiders in the disciplinary discourse of mathematics and Language 1. International Journal of Educational Research . Vol. 78.
Krogh, Ellen; Penne, Sylvi
(2015).
LANGUAGES, LITERATURES, AND LITERACIES. RESEARCHING PARADOXES AND NEGOTIATIONS IN SCANDINAVIAN L1 SUBJECTS.
16 p.
L1-Educational Studies in Language and Literature
.
Vol. 15.
http://hdl.handle.net/10642/3034
Penne, Sylvi; Skarstein, Dag
(2015).
The L1 subject in a world of increasing individualism. Democratic paradoxes in Norwegian L1 classrooms.
L1-Educational Studies in Language and Literature
.
Vol. 15.
http://hdl.handle.net/10642/2678
Penne, Sylvi; Hertzberg, Frøydis (2015). Muntlige tekster i klasserommet. 2. utgave. ISBN: 978-82-15-02536-0. 146 p. Universitetsforlaget.
Penne, Sylvi (2014). Annes lange vei fra taper til vinner i videregående skole. En fortelling om identitet og læring. Hvistendahl, Rita Elisabeth; Roe, Astrid (Ed.). Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. del lll, kap. 4. p. 371-391. Novus Forlag.
Penne, Sylvi
(2014).
"The didactic challenge of new literacies in school and teacher education" - felles funn, felles utfordringer og noen avsluttende kommentarer,.
Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Ed.).
Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. Kapittel 9. p. 226-250.
Novus Forlag.
http://hdl.handle.net/10642/1958
Penne, Sylvi
(2014).
Hvorfor er Salima så flink på skolen, of hvorfor har Mats bare lyst til å gi opp? Diskursive ulikheter med utgangspunkt i identitet og medierende språk.
Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Ed.).
Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. Kapittel 2. p. 32-83.
Novus Forlag.
http://hdl.handle.net/10642/1967
Penne, Sylvi
(2014).
Teoretisk bakgrunn for tre kvalitative studier med vekt på kultur, på identitet og på betydningen av medierende språk for læring.
Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Ed.).
Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. Kapittel 1. p. 16-31.
Novus Forlag.
http://hdl.handle.net/10642/1973