Forskere ved Intelligent Helse ved OsloMet undersøker om teknologi kan bidra til å forebygge flere selvmord og hvordan teknologi kan nå ut til flere. De samarbeider med organisasjonen LEVE-Landsforeningen for etterlatte ved selvmord (leve.no).
Selvmordsraten er stabil
I 2024 ble det registrert 727 selvmord i Norge. Det er en liten økning fra året før. Ifølge Folkehelseinstituttet skyldes økningen en naturlig svingning i statistikken.
– Det som er det egentlige problemet, er at selvmordsraten ikke er synkende, sier Kari Dakota Aasheim, vitenskapelig assistent ved OsloMet.
– Årsakene til selvmord er komplekse og sammensatte. Ifølge Folkehelseinstituttet, kan risiko for selvmord øke hos personer som har psykiske helseutfordringer, rusproblematikk og sårbarhet for psykososiale påkjenninger. Økonomiske utfordringer, og det å miste noen til selvmord, kan også gi økt selvmordsrisiko, sier Anne Lund, professor ved fakultet for helsevitenskap, institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi ved OsloMet.
Bak statistikken skjuler det seg menneskeskjebner, og mange blir berørt. Når en person tar sitt eget liv, påvirker det ofte mange.
– Vi kan tenke oss at en person som tar livet sitt er i kontakt med ti stykker. Det betyr at hvert år er det rundt 6 000-7 000 mennesker som er rammet av selvmord, sier Lund.
Ifølge folkehelseinstituttet mangler vi kunnskap om hvilke tiltak som kan forebygge selvmord i Norge, og det er behov for mer forskning på dette området.
Anne Lund og Kari Dakota Aasheim ønsker å bidra med kunnskap om konkrete verktøy som er lett tilgjengelig for alle og som kan redusere selvmordsraten i Norge.
– Mange tar ikke imot hjelp
Selvmord knyttes ofte til psykisk sykdom, men det er ikke hele forklaringen. Halvparten av de som tar sitt eget liv har ikke vært i kontakt med spesialisthelsetjenester for psykisk helse og rus før de døde.
– Selvmord kan ikke alltid knyttes til psykisk sykdom. Vi må anerkjenne at selvmord er et folkehelseproblem, sier Lund.
Det betyr at forebygging av selvmord må skje på flere områder, ikke bare i helsetjenestene. Det krever forebyggingstiltak som når ut til flere. Aasheim og Lund peker på teknologi som en viktig del av løsningen.
– Det er mange som tar livet sitt som ikke tar imot hjelp. Ved å bruke teknologi kan vi nå ut til mange med løsninger, sier Lund.
Gjør forebygging mer tilgjengelig
Det finnes mange hjelperessurser på nett. Eksempelvis er hjelpetelefoner og nettjenester et viktig tillegg i selvmordsforebygging. I appen, Stay Alive (leve.no), samles alle disse hjelperessursene på et sted.
– I Norge har vi mange tjenester og ressurser for selvmordsforebygging. Det som har manglet er en sammenstilling, slik at disse blir lett tilgjengelige når man har det vanskelig og kanskje ikke har overskudd til å søke på nett for å finne hjelp, sier Aasheim.
Appen er utviklet i Storbritannia og oversatt til et norsk publikum. Forskningsfunn fra Storbritannia viser at appen redder liv, gir veiledning til hjelp og gjør det lettere å snakke om selvmord.
Appen har to målgrupper, de som trenger hjelp selv, og de som hjelper andre. Med lav terskel og enkel tilgang håper Lund og Aasheim at slike digitale verktøy kan bidra til å redde liv.
– Appen er tilgjengelig 24/7 og er et gratis konkret verktøy med mulighet til å få hjelp, sier Lund.
– Fin når du sitter alene og har det kjipt
I tillegg til å oversette appen og tilpasse ressursene til norske behov, har OsloMet-forskere sammen med organisasjonen LEVE, sett på hvordan brukere opplever brukergrensesnittet i den norske appen og om appen har et potensiale for å mestre selvmordstanker i hverdagen.
Deltakerne oppfattet appen som relevant og nyttig for selvmordsforebygging. En av deltakerne beskrev appen slik:
– Appen kan være fin å bruke om du sitter alene og har det kjipt, den kan brukes til å motivere og inspirere deg selv.
En bruker vurderte også appen som verdifull for de som skal hjelpe andre i selvmordsfare.
– Det kan føles betryggende for en pårørende å ha en app der det står gode tips og råd samlet på ett sted.
Teknologi som lavterskeltilbud
Lund og Aasheim understreker at teknologi, som Stay Alive appen ikke kan erstatte helsevesenets behandlingstilbud. Appen fungerer som et lavterskeltilbud i tillegg til annen hjelp.
– Teknologi kan aldri erstatte menneskene, og som en bruker sa: Appen er ingen mirakelkur, men brukere kan få kunnskap om mestring av selvmordstanker og forebygging av selvmord ved bruk av konkrete verktøy som kan hjelpe i ulike situasjoner.
Har du behov for å snakke med noen?
- Ved akutt fare, ring 113
- Mental helse (mentalhelse.no), hjelpetelefon 116 123