Samlivet i sommer: – Det viktigste er å være til stede i øyeblikket og se hverandre

To mennesker sitter på en brygge i skjærgården og prater og ler.

Endelig en pause fra hverdagslivet A/S. Varme, late dager med lette sommerklær. Nyte god mat og drikke. Kvalitetstid sammen med kjæresten.

Om sommeren er det mye som ligger til rette for parforholdet og seksuallivet, ifølge universitetslektor og familieterapeut Stine Hasle.

– Med sommeren følger ofte ferie og hvile. Det som utkonkurrerer lyst og seksuell tenning er jo ofte hverdagens mas: Tette program, at vi bare er i hodet vårt og alvorlige plikter. Alt som stjeler fokuset fra det som kanskje er det viktigste for å bli tent, nemlig å være til stede i øyeblikket med i hele seg, sier hun.

– Sommeren også sansenes årstid. Huden blir varm av temperaturen, solen gjør at vi viser mer hud og luften dufter av naturen. Vi får mer tid til å nyte måltider sammen. Dermed blir det kortere vei til å bli minnet på at vi er sanselige vesener.

Handler ikke bare om samleie og orgasme

Alt dette gjør det lettere å pleie intimiteten i sommerferien. Samtidig er det ikke alltid det blir slik likevel. Hasle anbefaler å tenke på sex som mye mer enn samleie og orgasme.

Forskerens råd for å pleie samlivet i sommer

Bruk tid på og med hverandre. Gi raust med oppmerksomhet, bekreftelse og nærhet. Spør hva den andre har lyst på.

Husk å spørre om å få nærhet og bekreftelse selv også. Ikke tro at den andre er en tankeleser.

Vær til stede i øyeblikket og lytt til det den andre sier, ikke til det du tror partneren din tenker.

Legg vekk mobilen og andre distraksjoner. Lev mer her og nå, og del stillhet med partneren. Hva lengter kropp og sjel etter? Sett ord på det for deg selv og si det til partneren din.

Ha det gøy og del noen erotiske hemmeligheter eller fantasier. Gjør noen nye ting sammen og bruk humor når ting går skeis.

Planlegg å gjøre noe seksuelt, for eksempel ved å skaffe barnevakt eller finne tid hvor det er bare dere. Litt erotikk kan gi økt puls og det skal være sunt for hjertet.

Ikke slipp samfunnets normer om hva som er sexy inn på soverommet. Legg utseendefokus og skjønnhetsidealer om fasong og vekt utenfor, og gi dere hen.

– Seksualitet er fantasier, drømmer, lengsler, nærhet, bekreftelse, berøringer og ikke minst frihet fra smerte, tvang og vold, sier hun og refererer til Verdens Helseorganisasjon (WHO) sin definisjon.

Seksualiteten vår er avhengig av alder, livssituasjon og dagsform, og blir påvirket av den fysiske og psykiske helsen.

– Seksualiteten er en del av menneskers personlighet og liv fra vugge til grav. Det handler om nytelse, ikke prestasjon, understreker hun.

Sett av tid

Hun råder par til å sette av tid til å gjøre noe seksuelt i ferien.

– Det er lett å ta den andre for gitt. Dere kan derfor frede tid der dere investerer i tosomheten. Gi hverandre oppmerksomhet, bekreftelse og nærhet. Vis at dere liker hverandre. Hvordan kan du vise det mer? Vi føler vi oss mer attraktive hvis vi får ekte positiv oppmerksomhet.

Ta på hverandre

Litt er bedre enn ingenting. Du kan for eksempel si noe fint eller stryke partneren i nakken, smøre med solkrem eller gi litt massasje på ryggen. Husk å be om berøringer selv også.

– Forskning viser at hvis vi kjærtegner hverandre, så frigjør vi et hormon som heter oksytocin, også kalt kjærlighetshormonet. Det virker både på den fysiske og psykiske helsen. Du blir mer avslappet og hengiven. Blir det ikke noe mer ut av det, så blir det uansett lagret som en positiv og nær opplevelse sammen med partneren.

– Ikke forvent så mye, nyt øyeblikkene og lag frittstående minner sammen med lukt, smak, syn, hørsel og berøringer, oppfordrer hun.

– Humor er selve gullet i forholdet

– Selve gullet i et forhold er å dele humor. Når vi smiler og ler så utskiller vi endorfiner, musklene slapper av og pusten blir litt friere. Det kan være stressutløsende å le sammen.

Hun råder par til å puste med magen og forsøke å le av det når ting ikke går som planlagt i ferien.

– Vi gleder oss ofte til sommeren, og det er mange detaljer som skal klaffe. Hvis noe dere har planlagt skjærer seg helt, prøv å se det humoristiske i det. Da slipper dere lettere unna skuffelser enn hvis dere kommer med kritikk og anklager mot hverandre.

Hasle avslutter med et hjertesukk.

– Dessverre er det fremtredende i vår kultur at vi ikke er pene nok, smarte nok, gode nok eller tiltrekkende nok. Egentlig mangler du ingenting for å kunne finne måter å være mer nær partneren din. Kanskje senke terskelen for å gi og motta kjærtegn i sommer?

Er du interessert i seksuell helse?

Seksuell helse er fysisk, psykisk, emosjonelt og sosialt velvære relatert til seksualitet.

Seksualitet omfatter blant annet seksuell orientering, erotikk, glede, intimitet og reproduksjon.

Seksuell helse er en menneskerettighet, og ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er seksuell helse grunnleggende for den generelle helsen og trivselen til den enkelte, par og familier.

OsloMet har sju, nye planlagte masteremner i seksuell helse som du finner mer informasjon om på OsloMets studieoversikt.