English version

Forskningsnyheter

Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 34 artikler

julekalender som henger på en snor
Forbruk, klima og miljø

Julekalendere litt mindre populært enn før

Nesten halvparten av oss kjøpte eller lagte julekalender sist jul, en liten nedgang fra 2012. De fleste ga kalendere til egne barn som bor hjemme, partner eller seg selv.

folkemengde slåss om varer under Black Friday på Vestby. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix
Forbruk, klima og miljø

Black Friday har blitt en etablert handledag i Norge

Særlig de yngste handler denne dagen, og mange av oss starter julehandelen.

kvinne i Oslo bærer to plastposer
Forbruk, klima og miljø

Nordmenn er på plastposetoppen i Europa

Handlevanane våre gjer at vi reduserer plastposebruken i saktare tempo enn våre naboar.

Kvinne som ser på klær i en klesbutikk.
Forbruk, klima og miljø

Slik blir du mer miljøbevisst når du handler klær

Nordmenn kaster 23 kilo klær i året, og hvert femte plagg i klesskapet vårt blir sjelden eller aldri brukt.

To gresskarlykter i mørket med lys inni, som lyser opp skumle, utskårede fjes.
Forbruk, klima og miljø

Stadig flere feirer halloween

Oppslutningen rundt halloween har doblet seg på få år. 31. oktober har blitt en viktig merkedag i Norge.

Symaskin og jeans og trådsneller i bakgrunnen
Forbruk, klima og miljø

Klær og hvitevarer må bli bedre og dyrere

Altfor få av oss får tingene våre reparert, viser en ny SIFO-undersøkelse.

klær og håndklær på en snor med hav og fjell i bakgrunnen
Forbruk, klima og miljø

Slik blir klesvasken mest mulig miljøvennlig

– Vi ønsker å gi leserne noen råd for å endre hverdagsvanene i mest mulig bærekraftig retning, sier Ingun Grimstad Klepp.

familie lager mat
Forbruk, klima og miljø

Mye å lære av formødrenes oppfinnsomhet på kjøkkenet

– Vi må få tilbake ærefrykten for maten, sier matforsker Annechen Bahr Bugge.

To jenter tar selfie
Forbruk, klima og miljø

Utsettes for ny type kroppspress

Skjønnhetsfiltre på sosiale medier gir kroppspress blant ungdom, skriver SIFO-forskere.

spesialvarer i dagligvarebutikk
Forbruk, klima og miljø

Store forskjeller i dagligvareutvalget i Norge

Norske matbutikker har også dårligere utvalg og høyere priser enn i Sverige, viser ny rapport.

nærbilde mastercard
Forbruk, klima og miljø

Økonomisk trygge nordmenn bruker mye penger

Nordmenn har et høyt forbruksnivå, og er lite villige til å bruke mindre penger selv om inntektene går ned. Mange kan komme til å slite i dårligere tider.

Bilde av en vegg med utskrifter av reklame på sosiale medier.
Forbruk, klima og miljø

Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier

– Vi ble overrasket over hvor kjønnsdelt reklamen på sosiale medier er. Den er veldig ensidig, og det er ikke mye mangfold, sier forsker bak ny rapport.