Forskningsnyheter

Nullstill
Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 17 artikler

Kajsa Garmann Lønrusten i Faktisk.no jobber med faktasjekk. Her sammen med Lise Kristin Valgermo til høyre.
Ikke la deg lure av videoer og bilder fra krig

I sosiale medier deles grusomme videoer og bilder som hevdes å være fra Gaza og Ukraina. Mye er tatt ut av kontekst eller manipulert.

To unge jenter sitter på trikken. De sitter på hver sin mobiltelefon, og den ene jenta viser noe på telefonen til den andre.
Dette gjør mediehusene for å nå de unge

– Hvis unge ikke er på de norske mediehusenes plattformer, hvordan skal man da nå dem med godt norsk medieinnhold?

Podkastprodusent og universitetslektor Tine Eide holder en mikrofon mot en katt ved et vindu.
Ti grep for å lykkes med podkast

– Nei det er ikke for mange podkaster, sier podkastprodusent.

Illustrasjonsbilde av zombier på bakken
Skal du være zombie på Halloween? Dette er virkelighetens zombier

Visste du at fortellingene om zombiene kommer fra Haiti opprinnelig? Og at det finnes eksempler på zombifisering i naturen?

Kvinner i Pride-tog i Stockholm.
– Sex mellom to kvinner ble regnet som en umulighet

Forbudet mot homofili gjaldt kun menn. Kvinner kunne ikke fysisk begå lovbruddet, mente politikere i 1902.

Mann ser bekymret ut mens han leser på laptop
Muslimhets øker i norske kommentarfelt

Andelen kommentarer som er hatefulle mot muslimer er lav, men det har vært en markant økning det siste året.

Faksimile fra Aftenposten 1. april 1950 med aprilspøk som uthevet sak: "Vinmonopolet realiserer i dag store kvanta vin"
Slutten på aprilsnarren? Dette er årsakene til at aprilspøken er på vei ut

Færre og færre medier lurer leserne sine 1. april. Det er det flere årsaker til, mener medieprofessor Kristin Skare Orgeret.

Klimaprotest
Dette truer tilliten til forskningen

Tilliten synker markant når folk mener at forskningsresultatene er farget av oppdragsgivere, finansieringskilder eller politiske myndigheter, ifølge ny rapport.

Et hus i 51 Abakumova Street ødelagt av bomber.
– Partene har tilgang til totalt forskjellige virkelighetsforståelser

Medieforsker og professor Kristin Skare Orgeret følger mediebildet rundt krigen i Ukraina.

To mørhårede 16-årige jenter ser sammen på mobiltelefon og smiler.
Media oppmuntrer til digital generasjonskonflikt

Media tegner et ganske skremmende bilde av barn og unges hverdagsliv på nett. Sånt kan det bli generasjonskonflikt av, mener forskere fra NOVA ved OsloMet.

Oljearbeider Idar Martin Herland står ute på en oljerigg. Foto: Idar Martin Herland.
Oljearbeidere skeptiske til "grønt skifte"

Oljearbeidere er ikke likegyldige til klimaendringer, men "det grønne skiftet" fremstår lite konkret, viser forskning.

Kvinne protesterer i London med et pappskilt der det står: "What happens in Panama doesn't stay in Panama".
Gravejournalister kan trenge kunstig intelligens fremover

I Panama Papers-avsløringene brukte journalistene maskinlæring for å sortere dataene. Et nytt forskningsprosjekt utforsker mulighetene ved å bruke slike metoder i gravejournalistikk.