Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Andre helsefag Andre pedagogiske fag Sosialantropologi
Emner
Velferdsstat Kulturanalyse Profesjon Transkulturell psykiatri Sykepleierutdanning Kjønn og profesjon Idrettsvitenskap Arbeidsinkludering Kvalitative metodologi Sykepleieutdanning Etnistitet Mangfoldskompetanse
Regioner
Land
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Utsatte unge, utenforskap og inkludering – en kunnskapssammenstilling
Som et ledd i arbeidet med styrket innsats på det sosialpolitiske området ønsker Arbeids- og inkluderingsdepartementet, i samarbeid med Nordisk Ministerråd, å få utarbeidet en kunnskapssammenstilling og overordnet oppsummering av relevant norsk og nordisk forskningslitteratur om utsatte unge, utenforskap og inkludering.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Gjersøe, Heidi Moen; Jones, Katy; Leseth, Anne; Scullion, Lisa; Martin, Philip
(2023).
Refraining from rights and giving in to personalised control: young unemployed peoples’ experiences and perceptions of public and third sector support in the UK and Norway.
European Journal of Social Work.
https://doi.org/10.1080/13691457.2023.2212875
Gjersøe, Heidi Moen; Leseth, Anne
(2022).
Rettigheter, behov og plikter i aktivitetspolitikken:
Forståelser av aktivitetsplikt for unge sosialhjelpsmottakere.
Kritisk juss.
Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/kj.48.1.7
Gjersøe, Heidi Moen; Leseth, Anne
(2021).
Time to work – opposing political rationality with young peoples’ experiences of working in a mandatory activation context in Norway.
14 s.
Journal of Applied Youth Studies (JAYS).
Vol. 4.
https://doi.org/10.1007/s43151-021-00031-x
Leseth, Anne; Vilhena, Susana; Gjersøe, Heidi Moen
(2020).
Aktivitetspliktens innside og utside –
Unge mottakere av sosialhjelp og deres erfaringer med aktivitetsplikt.
Tidsskrift for velferdsforskning.
Vol. 23.
https://doi.org/10.18261/issn.0809-2052-2020-02-04
Gjersøe, Heidi Moen; Leseth, Anne; Vilhena, Susana
(2019).
Frontline implementation of welfare conditionality in Norway: A maternalistic practice.
Social Policy & Administration.
Vol. 54.
https://doi.org/10.1111/spol.12567
Zlatanovic, Tatjana; Mausethagen, Sølvi; Leseth, Anne; Hougaard, Peter Forde
(2018).
The role of nurse teachers’ academic competencies; A research review.
15 s.
Nordisk sygeplejeforskning.
Vol. 8.
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2018-04-02
Leseth, Anne; Tellmann, Silje Maria (2018). Hvordan lese kvalitativ forskning? (2.utgave). ISBN: 9788202576974. 165 s. Cappelen Damm AS.
Leseth, Anne; Engelsrud, Gunn
(2017).
Situating cultural diversity in movement. A case study on physical education teacher education in Norway.
12 s.
Sport, Education and Society.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1414694
Leseth, Anne
(2015).
What is culturally informed psychiatry?.
Psychiatric bulletin of the Royal College of Psychiatrists.
Vol. 39.
https://doi.org/10.1192/pb.bp.114.047936
Leseth, Anne (2015). Etnisitet. Standal, Øyvind Førland; Rugseth, Gro (Red.). Inkluderende kroppsøving. s. 58-78. Cappelen Damm Akademisk.