English version
Peter Forde Hougaard

Peter Forde Hougaard

Kort om

Peter Forde Hougaard er spesialsykepleier for barn, førsteamanuensis ved OsloMet og seniorforsker ved Oslo universitetssykehus. Han har en doktorgrad fra Senter for profesjonsstudier (SPS) og forsker på profesjonell samhandling, utdanning, ledelse og barns erfaringer i helsetjenesten – særlig innen smertevurdering og behandling.

Peter leder forskningsgruppen Læring og samhandling ved OsloMet og er prosjektmedlem i det skandinaviske Interreg-prosjektet Mer Hjemmedialyse. Han har bred undervisnings- og veiledererfaring på bachelor-, master- og PhD-nivå, og har siden juni 2024 vært avdelingsleder ved sykepleierutdanningen.

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Nygaard-Andersen, Beate ; Torbjørnsen, Astrid ; Hougaard, Peter Forde ; Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Wolf, Axel ; Finderup, Jeanette (2025). Home-Based Dialysis and Person-Centered Care: A Scoping Review. Nephron.
https://doi.org/10.1159/000544699

Østberg, Marthe Karolina; Hougaard, Peter Forde ; Kynø, Nina M ; Svendsen, Edel Jannecke (2024). The use and prevention of procedural restraint in children – A scoping review. Journal of Pediatric Nursing : Nursing Care of Children and Families.
https://doi.org/10.1016/j.pedn.2024.10.006

Hougaard, Peter Forde ; Smeland, Anja Hetland (2024). Barriers to Pediatric Postoperative Pain Management—Interprofessional Focus Group Interviews. Pain Management Nursing.
https://doi.org/10.1016/j.pmn.2024.11.001

Hougaard, Peter Forde ; Øygarden, Anne-Martha Utne ; Marchen, Roger Arnold; Hansen, Sylvia ; Ulfsby, Kirsten Jacobsen (2023). Vi trodde det skulle bli gull. En kritisk vurdering av det pedagogiske designet i et mindre vellykket undervisningsopplegg. Knutstad, Unni; Larsen, Kristian; Jensen, Kari Toverud (Red.). Fagdidaktiske temaer i helsefagene. s. 125-149. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198.ch7

Lafontan, Sara Rivenes ; Hougaard, Peter Forde ; Knutstad, Unni ; Jensen, Kari Toverud ; Jerpseth, Heidi (2023). Caught in the Middle—Experiences of Student Peer Mentors in Nursing Education: A Qualitative Study. Education Sciences. Vol. 13.
https://doi.org/10.3390/educsci13030323

Hougaard, Peter Forde ; Tørris, Christine ; Erichsen, Torunn ; Høium, Kari ; Ulfsby, Kirsten Jacobsen; Jensen, Trude Løkhaug; Opheim, Helene Margrethe Storebø (2023). Teknologi og aktivisering i læringsfellesskap. Knutstad, Unni; Larsen, Kristian; Jensen, Kari Toverud (Red.). Fagdidaktiske temaer i helsefagene. s. 91-123. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198.ch6

Jensen, Kari Toverud ; Hougaard, Peter Forde ; Knutstad, Unni (2022). Nursing leaders' perspectives on research in specialist health services: A descriptive study. Nursing Open.
https://doi.org/10.1002/nop2.1495

Zlatanovic, Tatjana; Mausethagen, Sølvi ; Leseth, Anne ; Hougaard, Peter Forde (2018). The role of nurse teachers’ academic competencies; A research review. Nordisk sygeplejeforskning. Vol. 8.
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2018-04-02



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Hougaard, Peter Forde ; Fangen, Katrine; Bringedal, Berit (2020). Tid, rom og kirurgers autonomi – En etnografisk studie av sykehuskirurgers arbeidsorganisering, arbeidspraksis og profesjonelle autonomi. OsloMet - storbyuniversitetet.

Abrahamsen, Bente ; Hougaard, Peter Forde ; Madsen, Aleksander Årnes; Leseth, Anne ; Osland, Oddgeir ; Zlatanovic, Tatjana (2016). Utdanningsledelse i sykepleierutdanningen. ISBN: 9788283640243. 182 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Leseth, Anne ; Osland, Oddgeir ; Alecu, Andreea Ioana ; Hougaard, Peter Forde ; Nordberg, Tanja Haraldsdottir ; Smeby, Jens-Christian (2015). Utdanningskvalitet i sykepleieutdanningene ved Høgskolen i Oslo og Akershus. 79 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hougaard, Peter Forde (2015). Praksisopplæring i profesjonsstudier - En kvalitativ studie av organisering av praksisopplæringen ved sykepleier-, fysioterapeut-, førskolelærer-, grunnskolelærer-, sosionom- og barnevernspedagogutdanningene ved Høgskolen i Oslo og Akershus. 99 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hougaard, Peter Forde (2014). Studieprogrammene- En beskrivelse og analyse av fagplaner og pensum mv. ved BSV-utdanningene. 42 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Østberg, Marthe Karolina; Hougaard, Peter Forde ; Kynø, Nina M ; Svendsen, Edel Jannecke (2025). The use and prevention of procedural restraint in children – a scoping review. INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON PAEDIATRIC PAIN. International Association for the Study of Pain - Pain in Childhood iasp Special Interst group.

Nygaard-Andersen, Beate ; Torbjørnsen, Astrid ; Wolf, Axel ; Hookway, Samantha; Hougaard, Peter Forde (2025). Narratives of pitfalls and success from home-dialysis in the Nordic countries. ICN World Congress 2025. International Council of Nurses (ICN).

Huse, Stine; Zachariassen, Silje Marie; Vatsgar, Tor Thomas; Hougaard, Peter Forde (2025). Barn på legevakten får trygg og skånsom smertelindring med nasal ketamin. Sykepleien.no.
https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2025.99097

Zachariassen, Silje Marie; Huse, Stine; Holshagen, Jenny; Vatsgar, Tor Thomas; Hougaard, Peter Forde (2025). Intra-Nasal Ketamin for Pediatric Procedural Pain Magament (PPPM) in a Norwegian Emergency Care Clinic. International Symposium on Pediatric Pain 2025. The International Association on the Study of Pain (IASP) .

Zachariassen, Silje Marie; Huse, Stine; Holshagen, Jenny; Vatsgar, Tor Thomas; Hougaard, Peter Forde (2025). Intra-Nasal Ketamin for Pediatric Procedural Pain Magament (PPPM) in a Norwegian Emergency Care Clinic. ICN World congress 2025. International Council of Nurses (ICN).

Hougaard, Peter Forde ; Øygarden, Anne-Martha Utne ; Marchen, Roger Arnold; Ulfsby, Kirsten Jacobsen; Hansen, Sylvia (2024). Vi trodde det skulle bli gull. Mind the gap - nasjonal konferanse innen sykepleierutdanning og forskning. NSF .

Hougaard, Peter Forde (2024). Fagdidaktikk og teknologi. Profesjonsdidaktikk - aktuelle perspektiver. Københavns Profesjonshøjskole - Copenhagen Honours College.

Engebretsen, Stine ; Bøhmer, Hedda Kolle; Hougaard, Peter Forde ; Vatsgar, Tor Thomas (2023). Akutte og prosedyrerelaterte smerter hos barn i akuttmottak kan lindres bedre og enklere med nasal administrasjon. Tidsskriftet sykepleien.
https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2023.92589

Hougaard, Peter Forde ; Smeland, Anja Hetland (2022). Barrierer i postoperativ smertebehandling av barn - en fokusgruppeintervjustudie av sykepleiere og legers oppfatninger om smertebehandling. InterSurg-konferansen 2022. Forskningsgruppen InterSurg, Kirurgisk Avdeling for Barn, Klinikk for hode, hals og rekonstruktiv kirurgi, Oslo Universietssykehus,.

Hougaard, Peter Forde (2022). Kirurgers arbeidsorganisering og autonomi. InterSurg-konferansen 2022. Forskningsgruppen InterSurg, Kirurgisk Avdeling for Barn, Klinikk for hode, hals og rekonstruktiv kirurgi, Oslo Universitetssykehus .





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.