Kort om
Peter Forde Hougaard er spesialsykepleier for barn, førsteamanuensis ved OsloMet og seniorforsker ved Oslo universitetssykehus. Han har en doktorgrad fra Senter for profesjonsstudier (SPS) og forsker på profesjonell samhandling, utdanning, ledelse og barns erfaringer i helsetjenesten – særlig innen smertevurdering og behandling.
Peter leder forskningsgruppen Læring og samhandling ved OsloMet og er prosjektmedlem i det skandinaviske Interreg-prosjektet Mer Hjemmedialyse. Han har bred undervisnings- og veiledererfaring på bachelor-, master- og PhD-nivå, og har siden juni 2024 vært avdelingsleder ved sykepleierutdanningen.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Mer hjemmedialyse for helse, livskvalitet og kostnadskontroll
I dette skandinaviske prosjektet tester og utvikler vi produkter, tjenester og modeller for å øke bruken av hjemmedialyse i Norge, Danmark og Sverige.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Nygaard-Andersen, Beate
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Hougaard, Peter Forde
; Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist;
Wolf, Axel
; Finderup, Jeanette
(2025).
Home-Based Dialysis and Person-Centered Care: A Scoping Review.
Nephron.
https://doi.org/10.1159/000544699
Østberg, Marthe Karolina;
Hougaard, Peter Forde
;
Kynø, Nina M
;
Svendsen, Edel Jannecke
(2024).
The use and prevention of procedural restraint in children – A scoping review.
Journal of Pediatric Nursing : Nursing Care of Children and Families.
https://doi.org/10.1016/j.pedn.2024.10.006
Hougaard, Peter Forde
;
Smeland, Anja Hetland
(2024).
Barriers to Pediatric Postoperative Pain Management—Interprofessional Focus Group Interviews.
Pain Management Nursing.
https://doi.org/10.1016/j.pmn.2024.11.001
Hougaard, Peter Forde
;
Øygarden, Anne-Martha Utne
; Marchen, Roger Arnold;
Hansen, Sylvia
; Ulfsby, Kirsten Jacobsen
(2023).
Vi trodde det skulle bli gull. En kritisk vurdering av det pedagogiske designet i et mindre vellykket undervisningsopplegg.
Knutstad, Unni; Larsen, Kristian; Jensen, Kari Toverud (Red.).
Fagdidaktiske temaer i helsefagene. s. 125-149.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198.ch7
Lafontan, Sara Rivenes
;
Hougaard, Peter Forde
;
Knutstad, Unni
;
Jensen, Kari Toverud
;
Jerpseth, Heidi
(2023).
Caught in the Middle—Experiences of Student Peer Mentors in Nursing Education: A Qualitative Study.
Education Sciences.
Vol. 13.
https://doi.org/10.3390/educsci13030323
Hougaard, Peter Forde
;
Tørris, Christine
;
Erichsen, Torunn
;
Høium, Kari
; Ulfsby, Kirsten Jacobsen; Jensen, Trude Løkhaug;
Opheim, Helene Margrethe Storebø
(2023).
Teknologi og aktivisering i læringsfellesskap.
Knutstad, Unni; Larsen, Kristian; Jensen, Kari Toverud (Red.).
Fagdidaktiske temaer i helsefagene. s. 91-123.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198.ch6
Jensen, Kari Toverud
;
Hougaard, Peter Forde
;
Knutstad, Unni
(2022).
Nursing leaders' perspectives on research in specialist health services: A descriptive study.
Nursing Open.
https://doi.org/10.1002/nop2.1495
Zlatanovic, Tatjana;
Mausethagen, Sølvi
;
Leseth, Anne
;
Hougaard, Peter Forde
(2018).
The role of nurse teachers’ academic competencies; A research review.
Nordisk sygeplejeforskning.
Vol. 8.
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2018-04-02