Kort om
Jeg er utdannet sykepleier fra Lovisenberg Diakonale høgskole, og har hovedfag i helsefag fra Universitetet i Oslo. Mitt doktorgradsarbeid er fra Medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo, om helseteknologi, med disputas i 2020.
Jeg er emnenansvarlig i flere emner i bachelor i sykepleie, blant annet metode, kunnskapsbasert praksis og bacheloroppgave. Jeg er aktiv i internasjonaliseringsarbeid i utdanning, blant annet gjennom COIL – collaborative online international learning.
Mine forskningsinteresser omhandler helseteknologi og pasientrapporterte utfallsmål og hvordan disse fungerer i et samspill i klinisk bruk.
Overordnet kombinerer jeg mine interesser for undervisning og forskning ved at teknologi er i fokus begge steder.
Jeg er prosjektleder for Brukerstyrt poliklinikk i samarbeid med Akershus Universitetssykehus, og nestleder i forskningsgruppen Livskvalitet.
Fagområder
Emner
Forskningsprosjekter
-
Digital oppfølging av pasientar med type 1 diabetes i spesialisthelsetenesta (DigiDiaS)
Prosjektet skal auka kunnskapen om brukarstyrt behandling og bruk av digitale verktøy i oppfølginga av pasientar med diabetes type 1 ved ein endokrinologisk poliklinikk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Høium, Kari
;
Erichsen, Torunn
;
Johannessen, Lilja Marlen
; Raaheim, Arild;
Torbjørnsen, Astrid
(2024).
What characterizes the use of digital technology in bachelor-level practice placements in health programs?.
Nurse Education in Practice.
Vol. 75.
https://doi.org/10.1016/j.nepr.2024.103883
Hanstad, Maren Meinseth; Haugen, Signe Nygaard;
Utne, Inger
;
Løyland, Borghild
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Grov, Ellen Karine
(2024).
Helserelatert livskvalitet hos personer som har eller har hatt blærekreft.
Nordisk tidsskrift for helseforskning.
Vol. 20.
https://doi.org/https://doi.org/10.7557/14.7265
Røe, Yngve
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Admiraal, Wilfried
(2024).
Educators’ digital competence in physiotherapy and health professions education: Insights from qualitative interviews.
Digital Health.
Vol. 10.
https://doi.org/10.1177/20552076241297044
Røe, Yngve
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Admiraal, Wilfried
(2024).
Educators' digital competence in health professions education: Insights from qualitative interviews.
Digital Health.
Vol. 10.
https://doi.org/10.1177/20552076241297044
Torbjørnsen, Astrid
;
Spildo, Ingeborg
;
Mollestad, Maria Aadland
; Jensen, Annesofie Lunde; Singstad, Tone; Mickelson Weldingh, Nina;
Joranger, Pål
;
Ribu, Lis
;
Holmen, Heidi
(2024).
Investigating Digital Patient-Reported Outcome Measures in Patient-Centered Diabetes Specialist Outpatient Care (DigiDiaS): Protocol for a Multimethod Prospective Observational Study.
JMIR Research Protocols.
Vol. 13.
https://doi.org/10.2196/52766
Bjørnnes, Ann Kristin
; Skaufel, Hennie; Holmstrøm-Rising, Malin; Gädda, Marlene; Nieminen, Anna-Lena;
Misvær, Nina
; Monggaard, Maria-Louise Bender; Greve Sørensen, Katrine; Alondere, Linda; Butkuviene, Asta;
Torbjørnsen, Astrid
(2024).
Short-Term Student Exchange in Nursing Education: A Descriptive Pilot Study.
Sage Open.
https://doi.org/10.1177/21582440241299522
Torbjørnsen, Astrid
; Jensen, Annesofie Lunde; Singstad, Tone; Mickelson Weldingh, Nina;
Holmen, Heidi
(2023).
Patient-reported outcome measures in diabetes outpatient care: a scoping review.
BMJ Open Diabetes Research & Care.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1136/bmjdrc-2023-003628
Torbjørnsen, Astrid
;
Utne, Inger
;
Løyland, Borghild
(2023).
Long-term social assistance recipients’ experiences with an increased monthly payment: a qualitative pilot study.
Scandinavian Journal of Public Health.
https://doi.org/10.1177/14034948231209369
Riiser, Kirsti
;
Kalleson, Runa
;
Holmen, Heidi
;
Torbjørnsen, Astrid
(2023).
Integrating research in health professions education: a scoping review.
BMC Medical Education.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12909-023-04615-4
Røe, Yngve
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Stanghelle, Brita
;
Helseth, Sølvi
;
Riiser, Kirsti
(2023).
Health Literacy in Higher Education: A Systematic Scoping Review of Educational Approaches.
Pedagogy in health promotion.
https://doi.org/10.1177/23733799231191107