Kort om
Jeg er utdannet sykepleier fra Lovisenberg Diakonale høgskole, og har hovedfag i helsefag fra Universitetet i Oslo. Mitt doktorgradsarbeid er fra Medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo, om helseteknologi, med disputas i 2020.
Jeg er emnenansvarlig i flere emner i bachelor i sykepleie, blant annet metode, kunnskapsbasert praksis og bacheloroppgave. Jeg er aktiv i internasjonaliseringsarbeid i utdanning, blant annet gjennom COIL – collaborative online international learning.
Mine forskningsinteresser omhandler helseteknologi og pasientrapporterte utfallsmål og hvordan disse fungerer i et samspill i klinisk bruk.
Overordnet kombinerer jeg mine interesser for undervisning og forskning ved at teknologi er i fokus begge steder.
Jeg er prosjektleder for Brukerstyrt poliklinikk i samarbeid med Akershus Universitetssykehus, og nestleder i forskningsgruppen Livskvalitet.
Fagområder
Emner
Forskningsprosjekter
-
Digital oppfølging av pasienter med type 1 diabetes i spesialisthelsetjenesten (DigiDiaS)
Prosjektet skal øke kunnskapen om brukerstyrt behandling og bruk av digitale verktøy i oppfølgingen av pasienter med diabetes type 1 ved en endokrinologisk poliklinikk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Høium, Kari; Erichsen, Torunn; Johannessen, Lilja Marlen; Raaheim, Arild; Torbjørnsen, Astrid
(2023).
What characterizes the use of digital technology in bachelor level practice placements in health programs?.
Nurse Education in Practice.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_i...
Røe, Yngve; Torbjørnsen, Astrid; Stanghelle, Brita; Helseth, Sølvi; Riiser, Kirsti
(2023).
Health Literacy in Higher Education: A Systematic Scoping Review of Educational Approaches.
Pedagogy in health promotion.
https://doi.org/10.1177/23733799231191107
Riiser, Kirsti; Kalleson, Runa; Holmen, Heidi; Torbjørnsen, Astrid
(2023).
Integrating research in health professions education: a scoping review.
BMC Medical Education.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12909-023-04615-4
Riiser, Kirsti; Richardsen, Kåre Rønn; Haraldstad, Kristin; Helseth, Sølvi; Torbjørnsen, Astrid
(2022).
“It’s hard to keep a distance when you’re with someone you really care about”—A qualitative study of adolescents’ pandemic-related health literacy and how Covid-19 affects their lives.
13 s.
PLOS ONE.
Vol. 17.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266510
Holmen, Heidi; Singstad, Tone; Ribu, Lis; Lunde Jensen, Annesofie; Weldingh, Nina Mickelson; Torbjørnsen, Astrid
(2022).
Adapting a Patient-Reported Outcome Measure to Digital Outpatient Specialist Health Care Services for Type 1 Diabetes: User Involvement Study.
13 s.
JMIR Human Factors.
Vol. 9.
https://doi.org/10.2196/38678
Bjørnnes, Ann Kristin; Torbjørnsen, Astrid; Valeberg, Berit Taraldsen; Sparboe-Nilsen, Bente; Sandbekken, Ida Hellum; Almendingen, Kari; Leegaard, Marit; Ravn, Ingrid Helen; Sæterstrand, Torill Margaret; Løyland, Borghild; Kvarme, Lisbeth Gravdal; Fagerlund, Bettina Holmberg; Valla, Lisbeth; Misvær, Nina; Riiser, Kirsti; Utne, Inger; Rostad, Hanne Marie; Winger, Anette; Albertini Früh, Elena; Holmen, Heidi; Ribu, Lis; Helseth, Sølvi; Grov, Ellen Karine
(2021).
What is Known About Students and Sleep: Systematic Review and Evidence Map.
11 s.
Sage Open.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1177/21582440211032162
Almendingen, Kari; Torbjørnsen, Astrid; Nilsen, Bente; Kvarme, Lisbeth Gravdal; Saltyte Benth, Jurate
(2021).
Small group student-produced podcasts were favoured as assignment tool for large-scale interprofessional learning: An exploratory study among health, social care, and teacher education program.
10 s.
Frontiers in Education.
Vol. 6.
https://doi.org/10.3389/feduc.2021.622716
Torbjørnsen, Astrid; Hessevaagbakke, Elisabeth; Grov, Ellen Karine; Bjørnnes, Ann Kristin
(2021).
Enhancing students learning experiences in nursing programmes: An integrated review.
7 s.
Nurse Education in Practice.
Vol. 52.
https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103038
Holmen, Heidi; Riiser, Kirsti; Løyland, Borghild; Sandbekken, Ida Hellum; Almendingen, Kari; Andenæs, Randi; Bjørnnes, Ann Kristin; Fagerlund, Bettina Holmberg; Albertini Früh, Elena; Helseth, Sølvi; Kvarme, Lisbeth Gravdal; Leegaard, Marit; Misvær, Nina; Pallesen, Ståle; Rasalingam, Anurajee; Ravn, Ingrid Helen; Ribu, Lis; Rostad, Hanne Marie; Nilsen, Bente; Sæterstrand, Torill Margaret; Torbjørnsen, Astrid; Utne, Inger; Valeberg, Berit Taraldsen; Valla, Lisbeth; Winger, Anette; Grov, Ellen Karine
(2021).
Students’ top 10 priorities of research uncertainties on students’ sleep: a pragmatic James Lind Alliance approach.
9 s.
BMJ Open.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-043697
Riiser, Kirsti; Helseth, Sølvi; Haraldstad, Kristin; Torbjørnsen, Astrid; Richardsen, Kåre Rønn
(2020).
Adolescents’ health literacy, health protective measures, and health-related quality of life during the Covid-19 pandemic.
13 s.
PLOS ONE.
Vol. 15.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238161