Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Fremmende og hemmende faktorer for utdanning og arbeid hos unge voksne som mottar velferdsytelser eller helsetjenester grunnet langvarig smerter og psykiske plager
Langvarig smerte og psykiske plager hos unge kan påvirke utdannings- og arbeidsdeltakelse negativt og utgjøre betydelige konsekvenser for enkeltindivider og samfunn.
-
Hvordan forbedre personsentrert behandling av ryggplager?
Målet med studien er å bedre forstå hvordan pasienter med rygglidelser, fastleger, fysioterapeuter og involverte sykehusleger tar beslutninger om behandling.
-
Tverrprofesjonelt samarbeid innen primærhelsetjenesten for barn med funksjonshemning: Barnas, pårørendes og de profesjonelles stemmer
Hvordan praktiseres tverrprofesjonelle samarbeid innen primærhelsetjenesten for barn med funksjonshemning? Hva kjennetegner en velfungerende praksis?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bøe, Kristine Bjorheim; Dahl-Michelsen, Tone; Telenius, Elisabeth Wiken (2023). Fysioterapibehandling til beboere med langtidsopphold i norske sykehjem – En kvalitativ studie av fysioterapeuters erfaringer. Fysioterapeuten.
Schippert, Ana Carla Soares Portugal; Dahl-Michelsen, Tone; Grov, Ellen Karine; Sparboe-Nilsen, Bente; Silvola, Juha Tapio; Bjørnnes, Ann Kristin
(2023).
Torture survivors' experiences of receiving surgical treatment indicating retraumatization.
PLOS ONE.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0287994
Vik, Malin; Bjorbækmo, Wenche; Dahl-Michelsen, Tone (2023). Fysioterapipraksis for barn og unge med overvekt: Ein kvalitativ fokusgruppestudie av fysioterapeutar sine erfaringar. Fysioterapeuten.
Helle, Nikolina; Dahl-Michelsen, Tone; Lie, Silje Stangeland; Vikman, Miriam Dubland
(2023).
Health Care and Social Work Students’ Experiences With a Virtual Reality Simulation Learning Activity: Qualitative Study.
JMIR Medical Education.
Vol. 9.
https://doi.org/10.2196/49372
Nina, Ødegaard; Dahl-Michelsen, Tone; Røe, Yngve (2023). Physiotherapy Students’ Shaping of Digital Learning Practices: Characteristics, Opportunities and Challenges. Nordic Journal of Digital Literacy.
Schippert, Ana Carla Soares Portugal; Grov, Ellen Karine; Dahl-Michelsen, Tone; Silvola, Juha Tapio; Sparboe-Nilsen, Bente; Danielsen, Stein Ove; Lie, Irene; Bjørnnes, Ann Kristin
(2023).
Re-traumatization of torture survivors during treatment in somatic healthcare services: A mapping review and appraisal of literature presenting clinical guidelines and recommendations to prevent re-traumatization.
Social Science and Medicine.
Vol. 323.
https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2023.115775
Sandlien, Svein Erik Bertil; Dahl-Michelsen, Tone (2022). Anerkjennelse av funksjonshemming: En singel-case-studie av erfaringene til en ung funksjonshemmet mann. Fysioterapeuten.
Nylén-Eriksen, Mats; Lara Cabrera, Mariela Loreto; Grov, Ellen Karine; Skarsvaag, Hanne; Lie, Irene; Dahl-Michelsen, Tone; Sæterstrand, Torill Margaret; Mandahl, Arthur; Hafstad, Hege; Lersveen, Mona Breding; Bjørnnes, Ann Kristin
(2022).
Fighting the waves; Covid-19 family life interference in a neurodevelopmental disorder-caregiver population.
BMC Health Services Research.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1186/s12913-022-07836-3
Ødegaard, Nina Bjerketveit; Røe, Yngve; Dahl-Michelsen, Tone
(2022).
“Learning is about being active, but the digital is not really active”: physiotherapy teachers’ attitudes toward and experiences with digital education.
Physiotherapy Theory and Practice.
https://doi.org/10.1080/09593985.2022.2119907
Dahl-Michelsen, Tone; Kinsella, Elizabeth Anne; Groven, Karen Synne
(2021).
Toward an inclusive evidence-based practice model: Embracing pluralistic understandings of professional knowledge in health care and health care higher education.
Critical Studies in Teaching and Learning.
Vol. 9.
https://doi.org/10.14426/cristal.v9i1.384