English version
Ulla Lundqvist

Ulla Lundqvist

Kort om

Jeg er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning. Jeg har jobbet ved Institutionen för Didaktik och Pedagogisk Profession, Göteborgs Universitet (Sverige) og Institut for Pædagogik og Skole, Københavns Professionshøjskole (Danmark). Jeg har en ph.d. (2017) fra Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet (Danmark).

Jeg forsker på rollene til lærere og undervisning i skole og samfunn. Mine hovedarbeidsområder er: lærerprofesjonalitet, lærerens læring, identitet og aktivisme; flerspråklighet i utdanning, flerspråklig literacies, språk- og literacypedagogikk; klasseromsdiskurs, deltakelse og læring. Jeg anvender komparative og etnografiske forskningsmetodikker i kombinasjon med andre metoder.

ORCID: 0000-0001-5418-8158

Vitenskapelige publikasjoner

Lundqvist, Ulla ; Erduyan, Işıl (2024). Syncretic literacy practices among Arab heritage students in Denmark . Language and Education.
https://doi.org/10.1080/09500782.2024.2308813

Lundqvist, Ulla ; Rinne, Ilona; Yildirim, Ali (2024). From parent-teacher relations to professional identity in Danish and Swedish schools. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2312511

Thingstrup, Signe Hvid; Harju, Anne; Lundqvist, Ulla ; Prins, Karen Mathilde; Åkerblom, Annika (2023). Globalisation in and of Nordic Early Childhood Education: Tensions between the local and the global. Global Studies of Childhood. Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231186307

Rinne, Ilona; Lundqvist, Ulla ; Johannsen, Bjørn Friis; Yildirim, Ali (2023). “When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 122.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103958

Lundberg, Osa; Lundqvist, Ulla ; Åkerblom, Annika; Risenfors, Signild (2023). 'Can you teach me a little Urdu?' Educators navigating linguistic diversity in pedagogic practice in Swedish preschools. Global Studies of Childhood. Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231176964

Lundqvist, Ulla ; Kolstrup, Kirsten (2023). Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?. Sprogforum. Vol. 77.

Lundqvist, Ulla (2022). At blive en dygtig elev: Social identitet i skolens klassefællesskaber. Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis. Vol. 30.
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.469

Lundqvist, Ulla (2019). The burden of smartness: Teacher's pet and classmates' teasing in a Danish classroom. 8 s. Linguistics and Education. Vol. 52.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2019.05.005

Lundqvist, Ulla (2019). Smart, smarter, smartest: Competition and linked identities in a Danish school. Anthropology & Education Quarterly. Vol. 50.
https://doi.org/10.1111/aeq.12289

Lundqvist, Ulla (2016). Becoming a “smart student”: The emergence and unexpected implications of one child's social identification. Madsen, Lian Malai; Karrebæk, Martha Sif; Møller, Janus Spindler (Red.). Everyday languaging: collaborative research on the language use of children and youth. s. 121-144. Mouton de Gruyter.
https://doi.org/10.1515/9781614514800-006





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig