Kort om
Elena Tkachenko er språkforsker med utdannelse i anvendt lingvistikk fra Statsuniversitetet i St. Petersburg. Hun har norsk som andrespråk, barns språkutvikling og flerspråklighet som sine faglige hovedområder. Hun forsker på flerspråklige barn, studenter og ansatte og har tett samarbeid med praksisfeltet om flerspråklige praksiser i utdanningen.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Norsk som andrespråk Flerspråklighet Barns språkutvikling Språkmiljø
Land
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Tkachenko, Elena
(2024).
Transspråklige praksiser i nordiske barnehager: en kunnskapsoversikt.
Nordisk barnehageforskning.
https://nordiskbarnehageforskning.no/index.php/nbf
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
;
Tkachenko, Elena
(2023).
Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC.
Nordisk barnehageforskning.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.310
Røed, Dag Freddy
;
Tkachenko, Elena
(2022).
The Relevance of Immigrant Teachers’ Experience to Developing Professional Identity during a Teacher Requalification Program in Norway.
Karpava, Sviatlana (Red.).
Handbook of Research on Multilingual and Multicultural Perspectives on Higher Education and Implications for Teaching
.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8888-8.ch008
Tkachenko, Elena (2021). Å bygge yrkesidentitet gjennom å jobbe med arbeidsrelevante tekster. Monsen, Marte; Pájaro, Verónica (Red.). Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. s. 216-236. Cappelen Damm Akademisk.
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Tkachenko, Elena
(2021).
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vol. 37.
http://hdl.handle.net/10852/89147
Tkachenko, Elena
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Garmann, Nina Gram
(2021).
Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support.
13 s.
Journal of Home Language Research.
Vol. 4.
https://doi.org/10.16993/jhlr.41
Giæver, Katrine
;
Tkachenko, Elena
(2020).
Mot en ny satsing på flerspråklighet – en analyse av språkpolitiske føringer i barnehagens styringsdokumenter.
18 s.
Nordic Studies in Education.
Vol. 40.
https://doi.org/10.23865/nse.v40.2442
Johansen, Jorunn Store;
Tkachenko, Elena
(2019).
Exploring the dynamics of cultures of learning in internationalised higher education.
Teaching in Higher Education.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1080/13562517.2019.1619546
Alstad, Gunhild Tomter; Tkachenko, Elena (2018). Teachers' beliefs and practices in creating multilingual spaces: the case of English teaching in Norwegian early childhood education. Schwartz, Mila (Red.). Preschool Bilingual Education: Agency in Interactions Between Children, Teachers, and Parents. s. 245-282. Springer Nature.
Tkachenko, Elena ; Arends, Ruth Elisabeth Fuentes (2018). To be or not to be bilingual - for children with special needs?. Haugen, Torgeir; Skjerdingstad, Kjell Ivar (Red.). Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach. s. 411-445. Vidarforlaget AS.