Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Pedagogiske fag
Emner
Læring Psykometri / anvendt statistikk Motivasjon Læringsstrategier Kvalitet i lærerutdanning Digital kompetanse
Forskningsprosjekter
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Haugen, Anders L. Hage; Riiser, Kirsti; Esser-Noethlichs, Marc; Hatlevik, Ove Edvard (2023). Fostering pupils’ critical health literacy: examining the potential of physical education in lower secondary school. Frontiers in Sports and Active Living . Vol. 5.
Haugen, Anders L. Hage; Esser-Noethlichs, Marc; Riiser, Kirsti; Hatlevik, Ove Edvard (2023). Understanding Critical Health Literacy Among Adolescents: Psychometric Properties of the CHLA Questionnaire in Lower Secondary Schools in Norway. Journal of School Health .
Smestad, Bjørn; Hatlevik, Ove Edvard; Johannesen, Monica; Øgrim, Leikny
(2023).
Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19.
Heliyon
.
Vol. 9.
http://hdl.handle.net/10852/102429
Rohatgi, Anubha; Hatlevik, Ove Edvard; Bjørnsson, Julius Kristjan
(2022).
Supportive climates and science achievement in the Nordic countries: lessons learned from the 2015 PISA study.
Large-scale Assessments in Education
.
Vol. 10.
http://hdl.handle.net/10852/96154
Ramlo, Siri Husa; Hatlevik, Ove Edvard; Utvær, Britt Karin Støen (2022). Didaktisk bruk av MOOC som digital læringsressurs innenfor yrkesfaglærerutdanning. Utvær, Britt Karin Støen; Morud, Elin Bø; Hansen, Kari; Rokkones, Klara; Firing, Kristian (Red.). Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag. Kapittel 4. s. 72-89. Universitetsforlaget.
Haugen, Anders L. Hage; Riiser, Kirsti; Esser-Noethlichs, Marc; Hatlevik, Ove Edvard (2022). Developing Indicators to Measure Critical Health Literacy in the Context of Norwegian Lower Secondary Schools. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH) . Vol. 19.
Imenes, Olav Gravir; Bjarnø, Vibeke; Hatlevik, Ove Edvard (2021). Student teachers' use of Monte Carlo simulation to solve probability problems: An analysis of 16 group answers. Acta Didactica Norden (ADNO) . Vol. 15.
Imenes, Olav Gravir; Bjarnø, Vibeke; Hatlevik, Ove Edvard
(2021).
Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser.
Acta Didactica Norden (ADNO)
.
Vol. 15.
https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8180
Hatlevik, Ove Edvard; Gudmundsdottir, Greta Björk; Rohatgi, Anubha
(2021).
Digital Downsides in Teacher Education.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
.
Vol. 5.
http://hdl.handle.net/10852/89798
Camilleri, Patrick; Engen, Bård Ketil; Hatlevik, Ove Edvard; Colomer Rubio, Juan Carlos; Gassó, Héctor Hernández
(2021).
Student teachers and their attitudes towards ICT: Lessons learned from three different countries.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
.
Vol. 5.
http://hdl.handle.net/10852/89797