Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Læring Psykometri / anvendt statistikk Motivasjon Læringsstrategier Digital kompetanse Kvalitet i lærerutdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Lærerutdanning for en fremtid i flux
TEFF konsortiet koordineres av Universitetet i Köln og består av 17 partnere fra ni EU-land, hvorav ti universitetsmiljøer med skoler og andre tilknyttede partnere. TEFF fokuserer bevisst på en fremtidsorientert og et tverrfaglig samarbeid på tvers av alle faser av lærerprofesjonaliseringen.
-
Panelstudie om lærerutdanning (TEPS)
Studien har som mål å skape en omfattende panelstudieinfrastruktur om implementering av lærerutdanningen i Norge ,som følger både lærerstudenter, studieprogrammer og institusjoner over tid.
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2024).
Variations in sources of job satisfaction and teacher efficacy between novice and experienced teachers.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2400170
Johannesen, Monica
;
Øgrim, Leikny
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2024).
Teachers’ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?.
17 s.
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vol. 19.
https://doi.org/10.18261/NJDL.19.2.2
Hatlevik, Ove Edvard
;
Bjarnø, Vibeke
(2024).
Examining the role of student teachers' perceived usefulness of ICT and resilience to digital distractions on their evaluation of online information.
Journal of Computer Assisted Learning (JCAL).
https://doi.org/10.1111/jcal.13008
Elnes, Magdalena; Hansen, Joakim Evensen; Lervåg, Arne Ola;
Hatlevik, Ove Edvard
; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2024).
Verbal and non-verbal skills in early childhood: dimensionality, developmental trajectories, and gender differences.
Frontiers in Psychology.
Vol. 15.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1330334
Hatlevik, Ove Edvard
; Radtke, Ingrid; Utgård, Katrine
(2023).
Exploring educatorsʼ perceived possibilities and obstacles related to access and use of ICT: Revealing the digital divide in Norwegian Adult Education centres.
Nordic Journal of Digital Literacy.
https://doi.org/10.18261/njdl.18.1.2
Smestad, Bjørn
;
Hatlevik, Ove Edvard
;
Johannesen, Monica
;
Øgrim, Leikny
(2023).
Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19.
Heliyon.
Vol. 9.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677
Haugen, Anders L. Hage
;
Riiser, Kirsti
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Fostering pupils’ critical health literacy: examining the potential of physical education in lower secondary school.
Frontiers in Sports and Active Living.
Vol. 5.
https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1205716
Haugen, Anders L. Hage
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Riiser, Kirsti
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Understanding Critical Health Literacy Among Adolescents: Psychometric Properties of the CHLA Questionnaire in Lower Secondary Schools in Norway.
Journal of School Health.
https://doi.org/10.1111/josh.13352
Rohatgi, Anubha;
Hatlevik, Ove Edvard
; Bjørnsson, Julius Kristjan
(2022).
Supportive climates and science
achievement in the Nordic countries: lessons
learned from the 2015 PISA study.
27 s.
Large-scale Assessments in Education.
Vol. 10.
https://doi.org/10.1186/s40536-022-00123-x
Ramlo, Siri Husa; Hatlevik, Ove Edvard ; Utvær, Britt Karin Støen (2022). Didaktisk bruk av MOOC som digital læringsressurs innenfor yrkesfaglærerutdanning. Utvær, Britt Karin Støen; Morud, Elin Bø; Hansen, Kari; Rokkones, Klara; Firing, Kristian (Red.). Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag . s. 72-89. Universitetsforlaget.