Kort om
Barnehageforskning, kvalitet i barnehage, kvalitative og kvantitative studier, klasseromsforskning, småskoletrinnet, overgangen barnehage - skole
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Andre pedagogiske fag
Emner
Kvantitative forskningsmetoder Kvalitative forskningsmetoder Klasseromssamtaler Klasseromsforsking Allmenn didaktikk Barnehage Barnehagepedagogikk Læring og undervisning Forskningsmetoder Undervisningsmetoder Barnehageansatte Små barn i barnehage Barnehagelærerutdanning Komparativ barnehagepedagogikk Longitudinelle studier Barnehagens fysiske miljø
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Tuastad, Svein Erik; Bjørnestad, Elisabeth; Alvestad, Marit (2019). Contested quality: the struggle over quality, play and preschooling in Norwegian early childhood education and care. Garvis, Susanne; Phillipson, Sivanes (Red.). Policification of Early Childhood Education and Care: Early Childhood Education in the 21st Century Vol III. 13. s. 154-174. Routledge.
Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs (2019). Lek og lekende perspektiver i skolens første år. Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO. Kap 1. s. 15-26. Universitetsforlaget.
Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs (2019). Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO. ISBN: 9788215034133. Universitetsforlaget.
Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine Louise; Os, Ellen; Baustad, Anne Grethe
(2019).
Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP) Scales.
Scandinavian Journal of Educational Research
.
http://hdl.handle.net/11250/2606366
Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne Grethe; Alvestad, Marit (2019). To what extend does the ITERS-R address pedagogical quality as described in the Norwegian Framework plan?. Phillipson, Sivanes; Garvis, Susanne (Red.). Teachers' and Families' Perspectives in Early Childhood Education and Care Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II, 1st Edition. 13. s. 155-171. Routledge.
Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine Louise; Barnes, Jaqueline; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
(2018).
Interaction-quality and children’s social competence in Norwegian ECEC.
Varhaiskasvatuksen Tiedelehti
.
Vol. 7.
file:///C:/Users/elbjo/OneDrive%20-%20OsloMet/Mine...
Baustad, Anne Grethe; Rønning, Wenche; Bjørnestad, Elisabeth
(2018).
Norwegian ECEC staff’s thinking on quality of interaction.
15 s.
Early Child Development and Care
.
http://hdl.handle.net/11250/2596466
Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth; Hegna, Maren Meyer
(2018).
Evaluation of the Lamer social competence in preschool scale.
Nordisk Barnehageforskning
.
Vol. 17.
http://hdl.handle.net/11250/2583154
Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas
(2018).
The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers.
International Journal of Child Care and Education Policy
.
Vol. 12:9.
http://hdl.handle.net/11250/2583152
Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen (2018). Quality in Norwegian childcare for toddlers using ITERS-R. European Early Childhood Education Research Journal . Vol. 26.