Kort om
Er samfunnsviter med hovedfag i sosiologi, har praktisk pedagogisk utdanning. Har arbeida i lærerutdanning siden 1997. Førstekompetansen er i IKT og læring. Var studieleder i perioden 2011-2019, og ble i 2019 instituttleder. Forskning og utviklingsarbeid i lederperioden dreier seg inn mot ledelse, lærerutdanning og IKT.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Sosiologi
Emner
Didaktikk IKT og læring Strategisk kompetanseutvikling Lærerkvalifisering Grunnskolelærerutdanning
Land
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Imenes, Olav Gravir; Bjarnø, Vibeke; Hatlevik, Ove Edvard
(2021).
Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 15.
https://doi.org/10.5617/adno.8180
Imenes, Olav Gravir; Bjarnø, Vibeke; Hatlevik, Ove Edvard
(2021).
Student teachers' use of Monte Carlo simulation to solve probability problems: An analysis of 16 group answers.
25 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 15.
https://doi.org/10.5617/ADNO.8180
Hatlevik, Ove Edvard; Bjarnø, Vibeke
(2021).
Examining the relationship between resilience to digital distractions, ICT self-efficacy, motivation, approaches to studying, and time spent on individual studies.
8 s.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 102.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103326
Bjarnø, Vibeke (2018). Er forskning på egen praksis veien mot bedre resultater i skole og lærerutdanning? Eksemplifisert gjennom faglig ledelse i lærerutdanning som pådriver for resultatforbedring i matematikk. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. Universitetsforlaget.
Aarsæther, Finn; Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth (2017). Språklig mangfold og læring Didaktikk for flerspråklig klasserom. ISBN: 9788205505759. 240 s. Gyldendal Akademisk.
Bjarnø, Vibeke; Høivik, Helge
(2014).
Feedback: On Students’ Requirement for Personal Mentoring Models.
Viteli, Jarmo; Leikomaa, Marianna; Herrington, Jan (Red.).
Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2014. s. 2670-2675.
Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
http://www.editlib.org/noaccess/147857/
Mifsud, Louise; Giæver, Tonje Hilde; Bjarnø, Vibeke; Gjølstad, Eli; Log, Irene Beyer (2014). Developing an Open Online Course for Teachers and Student Teachers: An Analysis. Liu, Leping; Gibson, David (Red.). Research Highlights in Technology and Teacher Education. s. 121-130. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Mifsud, Mary Louise; Giæver, Tonje Hilde; Bjarnø, Vibeke; Gjølstad, Eli; Log, Irene Beyer
(2014).
Developing an Open Online Course for Teachers and Student Teachers: An Analysis.
Searson, Michael; Ochoa, Marilyn N. (Red.).
Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2014. s. 2167-2173.
Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
http://www.editlib.org/p/131108/
Bjarnø, Vibeke (2013). Fra separate IKT-kurs til flerfaglige undervisningsopplegg med IKT integrert. Bjørke, Gerd; Jarning, Harald; Eikeland, Olav (Red.). Ny praksis - ny kunnskap: om utviklingsarbeid som sjanger. s. 238-251. ABM-media AS.
Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (2013). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. ISBN: 978-82-05-42520-0. 235 s. Gyldendal Akademisk.