Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Bistand til utvikling av arbeidsprosesser i Medietilsynet
Nytt prosjekt skal styrke samhandling og arbeidsformer i Medietilsynet.
-
Desken – dinosaur eller dynamisk endringsagent?
Dette prosjektet analyserer hvilken rolle desken har spilt i sentrale omstillingsperioder, og hvilken betydning den har hatt for norske avisredaksjoners evne til å iverksette og gjennomføre nødvendige innovasjoner og endringer.
-
Moss Avis
Prosjektets hovedmål er å utvikle en integrert digital redaksjon -"én redaksjon, ett produkt".
-
OMEN Organizing for Media Innovation
Hvordan kan gamle mediehus skape noe nytt innen trange rammer?
-
U+MxV (Ung medvirkning)
Prosjektet U+MxV (Ung medvirkning) skal kartlegge hvordan medvirkning fra ungdom foregår i norske kommuner, samt bidra til styrke medvirkningsprosesser i arbeidet med å fremme gode oppvekstvilkår.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rudningen, Gudrun (2022). Fra framtidsforestilling til fingerferdighet: Å bli «digital først» i en norsk nyhetsredaksjon. Norsk Antropologisk Tidsskrift . Vol. 33.
Hansen, Per Bonde; Rudningen, Gudrun
(2021).
«Desken var avisens hjerte som aldri lukket et øye» Historier om deskens rolle og posisjon i et utvalg norske aviser.
Mediehistorisk tidsskrift
.
Vol. 18.
http://medietidsskrift.no/content/uploads/pub/2021...
Bygdås, Arne; Hagen, Aina Landsverk; Tolstad, Ingrid M.; Skjælaaen, Gudrun R. (2020). Flowline at Work: Transforming Temporalities in News Organizations through Metaphor. Reinecke, Juliane; Suddaby, Roy; Langley, Ann; Tsoukas, Haridimos (Red.). Time, Temporality, and History in Process Organization Studies. Chapter 7. s. 89-115. Oxford University Press.
Skjælaaen, Gudrun R.; Bygdås, Arne (2019). Teaming up with technology: Socio-material managerial approaches for digital transformation. Bygdås, Arne; Clegg, Stewart; Hagen, Aina Landsverk (Red.). Media Management and Digital Transformation. 11. s. 132-142. Routledge.
Tolstad, Ingrid M.; Hagen, Aina Landsverk; Skjælaaen, Gudrun R. (2019). Managing for audience management: Taking steps towards a ‘glowline’ co-production in the newsroom. Bygdås, Arne; Clegg, Stewart; Hagen, Aina Landsverk (Red.). Media Management and Digital Transformation. 8. Routledge.
Bygdås, Arne; Hagen, Aina Landsverk; Tolstad, Ingrid M.; Skjælaaen, Gudrun R. (2019). From deadline to flowline: Managing paradoxical demands in news organizations through metaphor. Bygdås, Arne; Clegg, Stewart; Hagen, Aina Landsverk (Red.). Media Management and Digital Transformation. 3. Routledge.
Skjælaaen, Gudrun R.; Tolstad, Ingrid M. (2019). Print and digital: Synchronizing discrepant temporal regimes in the newsroom. Bygdås, Arne; Clegg, Stewart; Hagen, Aina Landsverk (Red.). Media Management and Digital Transformation. 2. Routledge.
Skjælaaen, Gudrun Rudningen (2018). Medieantropologi i en ny tid: Klausens relevans for dagens medie-Norge. Norsk Antropologisk Tidsskrift . Vol. 1.
Skjælaaen, Gudrun Rudningen; Bygdås, Arne; Hagen, Aina Landsverk (2018). Visual Inquiry: Exploring Embodied Organizational Practices by Collaborative Film-elicitation. Journal of Management Inquiry . Vol. 1.
Carlsen, Arne; Rudningen, Gudrun Larsgard; Mortensen, Tord Fagerheim (2014). Playing the cards: Using collaborative artefacts with thin categories to make research co-generative. Journal of Management Inquiry . Vol. 23.