English version
Nina Amble

Nina Amble

Kort om

Nina er anleggsingeniør med erfaring fra vannkraftutbygging på 70-tallet, videre som oppsynsmann i Asker kommune og opplæringskonsulent i Landsforeningen for bygg- og anlegg, NHO. Hun har hovedfag i arbeidspsykologi fra psykologisk institutt og doktorgrad fra INDØK, begge ved NTNU. Nina har vært arbeidsforsker på AFI i 15 år. De siste to årene har Nina arbeidet på Bc-utdanningen for yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag. I dag er Nina heltidsengasjert som prosjektleder og forsker for NFR-prosjektet #Læringslivet, rettet mot den kommunale helsetjenesten. Nina er aksjonsforsker med særlig kompetanse i organisering av bra arbeid og organisasjonsutvikling i et kjønnsperspektiv.

Fagfelt

Kjønn og kvinneperspektiver   Organisasjonslæring   Arbeidslivslæring   Pleie og omsorgsarbeid   Serviceinnovasjon   Innovasjon i offentlig sektor

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • #Læringslivet

    Forskningsprosjektet #Læringslivet ble designet for å ruste ansatte til å utvikle arbeidsformen medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), på fire arbeidsplasser i kommunal helse- og omsorgstjeneste.

Vitenskapelige publikasjoner

Amble, Nina (2024). Historien om den norske turnustradisjonen og et grunnriss av en ny organisering. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2024). Lambertseterhjemmet – et eksempel på årsturnus i heltidskultur. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. Gyldendal Akademisk.

Ingstad, Kari; Amble, Nina (2024). Helgeknuten. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. s. 32-45. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2022). Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet - En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vol. 6.
https://doi.org/10.18261/nost.6.6.5

Amble, Nina ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2022). Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet. Forskning og Forandring. Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/fof.v5.3673

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2020). Om å lære i lag – en modell for kollektiv videreutdanning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch18

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit (2020). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina ; Waaler, Solveig (2020). Medarbeiderdrevet innovasjon, et eksempel. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (2020). Medarbeiderdrevet innovasjon. ISBN: 9788205531857. 200 s. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2020). Vår aksjonsforskning og den doble oppgaven. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Gabrielsen, Ida; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit; Stiklestad, Sigrun Saur ; Waaler, Solveig (2018). Håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsarbeid. ISBN: 9788269148909. 42 s. Kompetansesenter for yrkesfag.
https://www.ntnu.no/documents/1266706089/128173529



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Amble, Nina (2025). Sluttrapport følgeforskningsprosjektet: Heltidskultur ved Lambertseterhjemmet (LAH). OsloMet - storbyuniversitetet.

Amble, Nina (2014). Turnus som innovasjon. 22 s. Vox/Nav.

Amble, Nina (2012). Mestring og organisering i arbeid med mennesker - Om bra arbeid for grepa damer (Avhandling for graden dr.philos). ISBN: 9788247139769. 180 s. NTNU-trykk.

Gjerberg, Elisabeth; Amble, Nina (2011). Refleksjon, handling og mestring. Et forsknings- og utviklingsprosjekt 2005-2011. ISBN: 9788276092844. 20 s. Arbeidsforskningsinstituttet.
http://www.afi-wri.no/stream_file.asp?iEntityId=52

Ljunggren, Elisabet; Alsos, Gry Agnete; Amble, Nina ; Ervik, Ragna M.L.; Kvidal, Trine; Wiik, Ragnhild (2010). Gender and innovation - Learning from regional VRI-projects. ISBN: 9788273215918. 142 s. Nordlandsforskning.

Amble, Nina (2008). Forsøk og erfaringer med arbeidstidsordninger som reduserer uønsket deltid i turnus. - en oppsummering. ISBN: 9788276092240. 40 s. Arbeidsforskningsinstituttet.
http://www.afi.no/stream_file.asp?iEntityId=3154

Amble, Nina (2008). Evaluering av 3-3-turnus. Harstad kommune. ISBN: 9788276092226. 21 s. Arbeidsforskningsinstituttet.

Amble, Nina (2008). Evaluering av 3-3-turnus. Harstad kommune. ISBN: 9788276092226. 21 s. Arbeidsforskningsinstituttet.
http://www.afi.no/stream_file.asp?iEntityId=2785

Forsberg, Ellen-Marie; Drange, Ida ; Amble, Nina (2008). Faktaundersøkelse om rekruttering av kvinner til ledelse i domstolene. ISBN: 9788276092264. 45 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://www.afi.no/stream_file.asp?iEntityId=2969

Drange, Ida ; Amble, Nina (2008). Kartlegging av deltidsarbeid i Drammen kommune- pleie- og omsorgssektoren. ISBN: 9788276092233. 32 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://www.afi.no/stream_file.asp?iEntityId=2786





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Amble, Nina (2024). Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) Organisasjonslæring gjennom bred medvirkning - Refleksjon og kunnskapsdeling. Ledernettverk Virke frivillig. Hovedorganisasjonen Virke.

Amble, Nina (2024). Heltidsturnus på Lambertseterhjemmet. Ledernettverksmøte. KS konsulent v Geir Johan Hansen.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2024). Samskapt læringssystem mellom fire arbeidsplasser og to universitet - når studieprogram blir aksjonsforskningsdesign. NEON . UiT Norges arktiske universitet.

Amble, Nina (2024). Følgeforskning: Heltidsturnus på Lambertseterhjemmet. Workshop SYE forskning. Oslo kommune, sykehjemsetaten.

Amble, Nina (2023). Medarbeiderdrevet innovasjon Organisasjonslæring gjennom bred medvirkning - Refleksjon og kunnskapsdeling. Onsdagsseminar. Fagsenter for seniorer.

Amble, Nina ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2022). Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet. NEON-dagene 2022. Universitet i Sørøst-Norge.

Amble, Nina (2022). Arbeiderkollektivet – en postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre –. Personalmøte/fagdag. YLU.

Amble, Nina (2021). Seks timer eller fire dager? - "Med andre ord" Klassekampen.

Lavoll, Hallvard; Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2020). Podcast Viten og snakkis, OsloMet Tittel: Innovasjon fra grasrota 01072020.

Amble, Nina (2020). Analyse (i aksjonsforskning). Forskersamling. Forskergruppen: Samarbeid skole - arbeidsliv (SSA), ved LUI.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.