English version
Liva Jenny Martinussen

Liva Jenny Martinussen

Kort om

Jeg er ansatt som postdoktor ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) ved OsloMet – storbyuniversitetet. Her jobber jeg på TEPS-prosjektet (panelstudie om lærerutdanning), hvor jeg fokuserer på utvikling av survey-instrumenter som kan brukes til å undersøke lærerutdanningen i Norge.

Mine forskningsinteresser inkluderer motivasjon og interesse, og hvordan motivasjon og interesse kan påvirkes og utvikles hos elever og studenter. I doktorgradsprosjektet undersøkte jeg blant annet hvordan historiefortelling kan brukes til å trigge interesse i matematikk og statistikk fra et pedagogisk psykologisk perspektiv. Jeg er også interessert i samspillet mellom kognisjon og emosjon innen beslutnings- og bedømmingspsykologi, helsepsykologi, og innen pedagogisk psykologi, og i forskningen min bruker jeg i hovedsakelig eksperimentelle og kvantitative metoder.

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Reber, Rolf; Haugen, Linda Josefine Aas; Martinussen, Liva Jenny (2025). The role of metacognitive feelings in motivation. Behavioral and Brain Sciences.
https://doi.org/10.1017/S0140525X24000359

Martinussen, Liva Jenny ; Riege, Anine Cecilie; Richter, Jasmin; Briseid, Eyvind Martol ; Maugesten, Marianne; Reber, Rolf (2025). Prospective mathematics teachers’ situational interest for word problems. Educational Psychology.
https://doi.org/10.1080/01443410.2025.2477814

Almdahl, Ina Selseth; Martinussen, Liva Jenny ; Ousdal, Olga Therese; Kraus, Miroslawa; Sowa, Piotr; Agartz, Ingrid; Korsnes, Maria Stylianou (2023). Task-based functional connectivity reveals aberrance with the salience network during emotional interference in late-life depression. Aging & Mental Health. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/13607863.2023.2179972

Almdahl, Ina Selseth; Martinussen, Liva Jenny ; Agartz, Ingrid; Hugdahl, Kenneth; Korsnes, Maria Stylianou (2021). Inhibition of emotions in healthy aging: age‐related differences in brain network connectivity. Brain and Behavior. Vol. 11.
https://doi.org/10.1002/brb3.2052

Martinussen, Liva Jenny ; Benth, Jurate Saltyte; Almdahl, Ina Selseth; Borza, Tom; Selbæk, Geir; Mcpherson, Bodil A; Korsnes, Maria Stylianou (2019). The effect of anxiety on cognition in older adult inpatients with depression: results from a multicenter observational study. Heliyon. Vol. 5.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02235



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Martinussen, Liva Jenny ; Senden, Bas ; Steinmann, Isa (2025). The Teacher Education Panel Study (TEPS) Framework: Version 1.0 | Skriftserien.

Martinussen, Liva Jenny ; Riege, Anine Cecilie; Nilsen, Ida Bekke Rønneberg; Reber, Rolf (2023). Writing your own story about a statistical graph is more interesting than reading one. 20th Biennial EARLI Conference. Aristotle University of Thessaloniki and the University of Macedonia, Greece.

Martinussen, Liva Jenny (2023). Metoder for å trigge interesse: Hva gjør lærere og hva kan gjøre?. Faglig-pedagogisk dag. Universitetet i Oslo.

Reber, Rolf; Riege, Anine; Martinussen, Liva Jenny (2021). Question asking, storytelling, and problem posing as interventions to trigger situational interest and learning in STEM-topics: A user-based approach to intervention-development. EARLI SIG 16 online meetings. EARLI SIG16.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.