English version
Ulla Lundqvist

Ulla Lundqvist

Kort om

Jeg er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på OsloMet. Jeg har en doktorgrad fra Københavns Universitet i Danmark. Før jeg begynte på OsloMet, jobbet jeg i lærerutdanningene ved Gøteborgs Universitet i Sverige og Københavns Profesjonshøgskole i Danmark.

Min forskning og undervisning fokuserer på emner relatert til lærerens rolle i skole og samfunn, ofte gjennom et komparativt perspektiv. Jeg er entusiastisk når det gjelder å benytte og kombinere ulike forskningsmetoder.

Jeg er interessert i å veilede doktorgradsstipendiater. Det er viktig for meg å støtte stipendiatene i å forfølge sine forskningsinteresser og utvikle sin kompetanse som forskere og akademikere.

Kompetanseområder

Du kan finne mer informasjon om forskningen, prosjektene og publikasjonene mine her: https://orcid.org/0000-0001-5418-8158

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap

Emner

Diskursanalyse   Komparative studier   Profesjonell identitet   Lærerprofesjonalitet   Skoleforskning   Flerkulturalitet   Deltakelse   Profesjonelt utviklingsarbeid   Flerspråklig literacy   Flerspråklighet i skolen   Klasseromsinteraksjon   Allmennpedagogikk

Vitenskapelige publikasjoner

Lundqvist, Ulla ; Thingstrup, Signe Hvid; Åkerblom, Annika (2025). Multicultural and multilingual educator professionalism. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.6001

Lundqvist, Ulla ; Erduyan, Işıl (2025). Syncretic literacy practices among Arab heritage students in Denmark . Language and Education. Vol. 39.
https://doi.org/10.1080/09500782.2024.2308813

Lundqvist, Ulla ; Rinne, Ilona; Yildirim, Ali (2024). From parent-teacher relations to professional identity in Danish and Swedish schools. Teachers and Teaching: theory and practice. Vol. 30.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2312511

Lundqvist, Ulla ; Kolstrup, Kirsten (2023). Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?. Sprogforum. Vol. 77.
https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142108

Thingstrup, Signe Hvid; Harju, Anne; Lundqvist, Ulla ; Prins, Karen Mathilde; Åkerblom, Annika (2023). Globalisation in and of Nordic Early Childhood Education: Tensions between the local and the global. Global Studies of Childhood. Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231186307

Lundberg, Osa; Lundqvist, Ulla ; Åkerblom, Annika; Risenfors, Signild (2023). 'Can you teach me a little Urdu?' Educators navigating linguistic diversity in pedagogic practice in Swedish preschools. Global Studies of Childhood. Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231176964

Rinne, Ilona; Lundqvist, Ulla ; Johannsen, Bjørn Friis; Yildirim, Ali (2023). “When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 122.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103958

Lundqvist, Ulla (2022). At blive en dygtig elev: Social identitet i skolens klassefællesskaber. Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis. Vol. 30.
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.469

Lundqvist, Ulla (2019). Smart, smarter, smartest: Competition and linked identities in a Danish school. Anthropology & Education Quarterly. Vol. 50.
https://doi.org/10.1111/aeq.12289

Lundqvist, Ulla (2019). The burden of smartness: Teacher's pet and classmates' teasing in a Danish classroom. 8 s. Linguistics and Education. Vol. 52.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2019.05.005





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig