Partnerskapene mellom praksisfeltet og universitet og høyskoler skal bidra til å øke kompetansen og kvaliteten i barnehager, grunnskoler og videregående skoler, i kommuner og fylkeskommuner, og hos universiteter og høyskoler. Gjennom langsiktig samarbeid kan vi skape arena for felles læring og kunnskapsutvikling.
Vi kan bidra med å:
- Vurdere kompetansebehov.
- Utvikle og planlegge kompetanseutviklingstiltak.
- Gjennomføre og vurdere kompetanseutviklingstiltak.
Ta kontakt for å se på mulighetene for å utvikle partnerskap med OsloMet.
-
Forankring og samarbeid
All aktivitet er forankret i kjennskap til profesjon og praksisfeltene, og til forskningsbasert kompetanse.
Vi samarbeider med:
- tverrfaglige miljøer på OsloMet
Livslang læring ved Institutt for estetiske fag (EIK)
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Kompetansesenter for yrkesfag
Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) - OsloVikenBarnehager (oslovikenbarnehager.no)
- andre universiteter og høyskoler
- statlige støttetjenester
- kompetansesentre for kommuner og fylkeskommuner
- tverrfaglige miljøer på OsloMet
-
Eksempler på kompetanseutviklingstiltak
- Samlinger med kombinasjon av faglig innlegg, workshops, veiledning og mellomarbeid ut fra lokale behov.
- Kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling i lærende nettverk, og profesjonelle læringsfellesskap.
- Prosessarbeid og prosessveiledning.
- Samarbeid om kartlegging, analysearbeid og evaluering.
- Systematisk læring og forskning på egen praksis.
- Tverrprofesjonelt samarbeid.
- Utarbeiding av langsiktige planer for utviklingsarbeid som bidrar til helhet og sammenheng mellom ulike kompetanseutviklingstiltak.
-
Tilskuddsordningene omfatter
- Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage
- Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i grunnskole og videregående skole
- Desentralisert ordning for kompetanseutvikling innen yrkesfag
- Desentralisert ordning for voksenopplæring
- Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
-
Statlig tilskudd til lokal kompetanseutvikling
Tilskuddsordningene er en del av modellen for kompetanseutvikling i skolen og blir beskrevet i Stortingsmelding 21 (2016-2017) Lærelyst - Tidlig innsats og kvalitet i skolen, Kapittel 8: Kompetanseutvikling i skolen (regjeringen.no). I barnehage skal kompetanseutviklingen ta utgangspunkt i innhold og intensjoner Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og kompetansestrategien Kompetanse for fremtidens barnehage (regjeringen.no).
Formålet med tilskuddsordningen er økt kompetanseutvikling i offentlige og private barnehager, skoler, fag- og yrkesopplæringen og voksenopplæring i nært partnerskap universitet og/eller høgskole. Partnerskapet skal også bidra til å videreutvikle lærerutdanningene gjennom utveksling av kunnskap og erfaringer mellom OsloMet og praksisfeltet.
-
Koordinering av arbeidet
OsloMet og Høyskolen i Østfold er regionkoordinator for universitet og høyskoler i region ØST innen etter- og videreutdanning for ansatte i barnehage – og skolesektoren.
Regionkoordinatorene skal støtte opp om regionenes helhetlige arbeid med kollektiv og individuell kompetanseutvikling. Dette innbefatter både de statlig initierte videreutdanningene og tilskuddsordningene. I nettverksmøter og årlige fagmøter i nye UH- region ØST skal informasjon, erfaringsdeling og dialog om samhandling, være tema i møtene. I arbeidet med lokal kompetanseutvikling vil det være vekt på likeverdig partnerskap og det doble formålet med ordningen der også lærerutdanningene skal dra faglige synergier av samarbeidet.
I 2022 opprettet Utdanningsdirektoratet 3 nye UH regioner for koordinering av arbeid med EVU nasjonalt: Region Nord, Region Vest, Region Øst.
Prosjektkoordinatorer region Øst:
- Morten Skaug fra Høgskolen i Østfold ved fakultet for lærerutdanning og språk
- Bruna Molin Bruce fra OsloMet – storbyuniversitetet ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier