Økende grad av mangfold blant ansatte, familier og barnegrupper stiller høye krav til barnehageledere. Videreutdanningen gir styrket kompetanse i ledelse av utviklingsprosesser, demokrati og kommunikasjon.
-
Opptakskrav og poeng
For å søke på denne videreutdanningen må du ha en av disse:
- bachelorgrad i barnehagelærerutdanning
- 60 studiepoeng videreutdanning i barnehagepedagogikk og en av følgende pedagogiske utdanninger:
- allmennlærerutdanning
- grunnskolelærerutdanning 1.-7.
- faglærerutdanning (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- bachelorgrad i spesialpedagogikk
- bachelorgrad i barnevern
- kateketutdanning
- bachelorgrad i steinerpedagogikk, barnehagelærer fra Steinerhøyskolen
- bachelorgrad i steinerpedagogikk, lærerutdanning fra Steinerhøyskolen
Du må også være i ansatt som leder i barnehage under hele studiet.
Hvis du har barnehagelærerutdanning fra utlandet må du ha godkjenning som lærer fra NOKUT eller Utdanningsdirektoratet (Udir).
Søkere rangeres kun etter karakterpoeng fra bachelorgraden.
-
Slik søker du
Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 3907.
- 15. april: ordinær søknadsfrist
- 1. mars: tidlig opptak
-
Målgruppe
Studiet retter seg mot pedagogiske ledere og styrere i barnehage som vil styrke sin mangfoldskompetanse.
-
Hva lærer du?
Mangfoldsledelse i barnehage tar utgangspunkt i økt kulturell kompleksitet i det norske samfunnet. Dette ses i sammenheng med andre mangfolds- og forskjellsdimensjoner som etnisk bakgrunn, kjønn, sosial klasse og religion. Studentenes ledererfaringer og kritiske perspektiver er sentrale i tilnærmingen til ledelse i en mangfoldig barnehage, blant annet knyttet til ulike maktposisjoner, innenforskap og utenforskap i barnehagefellesskapet.
Sentrale overordnede temaer omhandler ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, ledelse av demokratiske prosesser og uenighetsfellesskap, og ledelse av refleksjons- og kommunikasjonsprosesser knyttet til posisjoner og relasjoner.
Samfunnsnivå:
- barnehageprofesjonen
- å være leder i et samfunn i endring
- makt, mangfold og interseksjonalitet
- nærmiljø
Ledelse av foresattesamarbeid:
- maktposisjon og leders rolle
- kultursensitivitet, kommunikasjon og relasjon
- uenighetsfellesskap
- foresattes medvirkning
Personalledelse og samarbeid:
- teamledelse
- tverrfaglig samarbeid
- prosessledelse, refleksjon, «undringskultur»
- medarbeideren som ressurs
- å stå i ubehaget – bruke ubehaget som ressurs
Ledelse av pedagogisk arbeid:
- lyttende pedagogikk
- normkritisk pedagogikk
- norskhet og rasisme
- sosial klasse
- kjønn
- danning, demokrati og medborgerskap
Innpass i mastergrad
Fullført og bestått emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).
Studieside for Mangfoldsledelse i barnehage
Se studiesiden for mer informasjon om studiestart og timeplan - Mangfoldsledelse i barnehage (student.oslomet.no).
-
Studiets oppbygging
Valgfritt emne Løper over flere semestre -
Undervisning og samlinger
Studiet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger à to dager og to digitale undervisningsdager i løpet av studieåret. Samlingene foregår på OsloMet, studiested Pilestredet.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer:
- forelesninger og seminar
- veiledning
- planlegging og gjennomføring av aksjonsforskningsprosjekt i barnehagen
- arbeidskrav