– Jeg ble helt overveldet da jeg kom inn på studiet

Portrett av Remi Højklint utendørs på Campus Kjeller.

– Jeg har lyst til å bli trafikklærer fordi det er et godt yrke som jeg kan leve lenge i, forteller Remi Højklint (36). 

Han er en av de nye studentene som høsten 2023 startet på trafikklærerutdanningen. Hele 272 søkere søkte på 25 planlagte studieplasser, noe som gir nærmere 11 søkere per studieplass. Studiet er dermed inne på lista over topp 10 studier i Norge med flest søkere per plass. 

For Remi har veien fram til trafikklærerstudiet vært lang. Han er utdannet snekker og mekaniker, og har mange år bak seg som yrkessjåfør. 

Drømmen om å bli trafikklærer ble vekket for over 10 år siden. 

Fikk smaken på å være lærer 

– Jeg startet å kjøre buss i 2010, og fikk etter hvert ansvar for å lære opp nye bussjåfører i rute. Det å stå ved siden av bussjåfører som instruktør, syntes jeg var veldig interessant, forteller han. 

Han fikk smaken på tilværelsen som lærer, og begynte å undersøke mulighetene sine. I 2012 sendte han sin første søknad til trafikklærerutdanningen.   

Jeg har lyst til å bli trafikklærer fordi det er et godt yrke som jeg kan leve lenge i. – Remi Højklint

Remi søkte på grunnlag av realkompetanse, men hadde ikke nok erfaring til å bli tatt opp. Derfor oppsøkte han trafikkskoler, og storbilskolen hvor han selv hadde tatt sertifikat, for å be om råd. 

– Lærerne ved trafikkskolene rådet meg til å søke hvert år, og i mellomtiden få så mye erfaring som mulig.  

I årene som fulgte, jobbet Remi derfor med mange forskjellige typer transport. Samtidig søkte han hvert år på studiet, og måtte jevnlig oppdatere papirene sine hos Samordna opptak. 

– Det har vært kjempetøft. Jeg har jobbet skikkelig lenge for å komme inn på studiet.  

Et yrke som påvirker mange 

– Trafikklærerjobben er et synlig yrke som påvirker mange. Så godt som alle har vært innom en trafikkskole en gang eller to i livet, og hvis denne opplevelsen er god, kan veien være kort til å vurdere dette studiet, sier Kai Andre Fegri, universitetslektor og faglig ansvarlig for trafikklærerutdanningen ved OsloMet. 

– I tillegg kommer de som på en eller annen måte har arbeidet med gods- og/eller persontransport og ser på trafikklærerutdanningen som en videreutvikling av sin kompetanse. 

Portrett av Kai André Fegri utendørs på Campus Kjeller foran en vegg med veggmalerier.

Faglig ansvarlig for trafikklærerutdanningen ved OsloMet, Kai André Fegri. Foto: Mattias Müller

Han tror også mange søker studiet fordi de ønsker seg et fleksibelt yrke hvor man har kontakt med mennesker og samtidig får pleiet sin bilinteresse. 

– Trafikklærer er et yrke med stor frihet. Du kan jobbe mye eller jobbe normalt, og du kan tilpasse innsatsen til årstid eller livssituasjon, sier Fegri. 

– Selv om arbeidstiden kan være litt ugunstig, opplever mange at betingelsene i yrket er gode, med tanke på lønn og tilgang til bil. 

Fegri påpeker også at studiet kan være starten på en akademisk karriere for de som ønsker å gå videre med enda mer utdanning. 

Turte nesten ikke åpne brevet 

I år hadde ikke Remi noen forhåpninger om å komme inn på studiet. Han regnet med at det ville komme ekstra mange søknader etter at det ikke var opptak på studiet i fjor. Han sendte inn en søknad, med forberedte seg på å fortsette i jobben sin.  

– Så kom det et brev om opptak på mobilen min. Jeg måtte få min far til å lese det for meg, fordi jeg var så nervøs at jeg ikke klarte å åpne det. Du er innvilget plass, sa han. Jeg trodde ikke på ham før jeg leste brevet selv. Jeg kunne nesten ikke tro det. Jeg var helt overveldet.  

Har tett kontakt med bransjen  

Hvert år siden oppstarten i 2012 har OsloMets trafikklærerutdanning hatt gode søkertall. I tillegg til egenskapene ved yrket, trekker Fegri fram flere ting som bidrar til rekrutteringen. 

– Vi har fortløpende kontakt med trafikkbransjen og med eksisterende og potensielle praksisskoler. Gjennomføringen av studentenes praksis ute på trafikkskolene er i seg selv med på å rekruttere til studiet, forteller han. 

Trafikklærerjobben er et synlig yrke som påvirker mange. – Kai André Fegri

– Den geografiske beliggenheten på Campus Kjeller er også en fordel for mange søkere.  

OsloMet er nemlig ett av bare to steder i landet som tilbyr denne utdanningen. Det andre er Nord universitet i Stjørdal. 

– Vi opplever det som positivt at det er en viss konkurranse mellom to universiteter som tilbyr utdanningen. Det betyr at begge strekker seg litt lenger, sier Fegri. 

Nå er Remi i gang med det toårige studiet. Han ser veldig fram til tilværelsen som trafikklærer som venter i den andre enden. 

– Dette er et kjempeinteressant yrke, som passer godt til livet mitt. Med samboer, en guttunge og to eldre foreldre, ønsker jeg å ha en jobb hvor kan jeg ha overskudd til å være der for familien min.  

Studenthistorier

Lærer underviser studenter.
Har du behov for å løfte din kompetanse i faglig ledelse av en trafikkskole?

– I dette studiet lærer studentene å legge til rette for trafikkopplæring på høyt nivå, forteller universitetslektor Kai Andre Fegri.

Campus Kjeller med en person foran hovedinngangen
Møt studentene ved yrkesfaglærerutdanningen

Her byr noen av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen på sine erfaringer og tips.

Kamilla og Nils Petter står på et industrielt kjøkken og har på seg kokkeuniformer. De smiler mot kamera.
Her får yrkesfaglærere dybdekompetanse

For mange kan det virke både vanskelig og skummelt å skulle ta en utdanning ved siden av jobb. Kamilla og Nils Petter tok sats og begynte på master i yrkespedagogikk.

Bilde av Tatjana Bru Blixen
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag

Grunnleggende digital kompetanse i programmering og teknologiforståelse er avgjørende for lærere som skal forberede elever til å møte teknologiske utfordringer i sine fremtidige yrker.