Utdanner morgendagens kokker

Andreas Gullhav Hagen står og smiler på kjøkkenet. På hodet har han en sixpence, og i ansiktet har han en god skjeggvekst.

– Etter å ha jobbet på kjøkken siden jeg var 13 år og samlet kunnskap om matfagene, fikk jeg et mål om å bli yrkesfaglærer. Da jeg kom over ledig plass på OsloMet i fjor sommer føltes det naturlig å starte på skolen igjen, forteller Andreas Gullhav Hagen.

Han er utdannet butikkslakter og har jobbet i flere år som kokk på forskjellige restauranter og delikatessebutikker. Nå går han på yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag ved OsloMet.

Kombinerte jobb med studier

I tillegg til studiene har Andreas hele tre deltidsjobber: en på matbutikk, en på delikatessebutikk og en på ungdomsskole. På fritiden er han aktiv med snowboard, squash og golf.

Utdanningen passer veldig bra for oss i restaurant- og matfagyrkene som føler at vi kan gi tilbake og utdanne nye flinke fagfolk til yrkene våre. – Andreas Gullhav Hagen

Det er nok å holde på med, men Andreas forteller at organiseringen av studiet gjør det hele mulig. Studiet er samlingsbasert, med femdagers samlinger fire til fem ganger i semesteret. Mellom samlingene løser studentene oppgaver hjemme.

– Det passer meg veldig bra med et samlingsbasert heltidsstudium. Jeg har tid til å jobbe mellom samlingene, er aktiv i studentmiljøet og har til og med litt tid til meg selv og venner.

Fagfolk som gir tilbake

Ved å utdanne deg som yrkesfaglærer kan du videreføre kunnskapen du har i yrket ditt.

– Utdanningen passer veldig bra for oss i restaurant- og matfagyrkene som føler at vi kan gi tilbake og utdanne nye flinke fagfolk til yrkene våre. Det er et stort behov for elever som fullfører skolen og finner seg gode læreplasser i lokalmiljøene sine. Og det er utrolig morsomt å være tilbake på skolebenken.

Opprinnelig publisert på hioa.no/24_7 den 15. mars 2018.

Beate og Gøril står inne i et anatomirom med anatomiske tegninger og modeller. Begge er kledd i røde overaller. Gøril har en button med navnet sitt på.
Beate og Gøril blir motiverte av å ta master sammen

Da Beate Jørstad og Gøril Stokke Nordlie vurderte å ta masterutdanning i yrkespedagogikk, var det på en betingelse – at de kunne gjøre det sammen. De mener det har gitt både bedre resultater og en hyggeligere studieperiode.

Kjetil Wiblemo Sjølingstad, Hanne Ramberg og Truls Hestad Storebø står bak en kjøkkenbenk.
Derfor bør du velge yrkesfaglærerstudiet ved OsloMet

På bachelorutdanningen for yrkesfaglærer lærer du hvordan du kan formidle din kunnskap og erfaring fra eget fag til nye generasjoner fagarbeidere.

Kim Marius står foran mange biler kledd i en boblejakke. Han har armene i kors og smiler.
Hvorfor bli yrkesfaglærer?

Kim Marius (32) valgte å begynne på yrkesfaglærerutdanning da han fikk seg jobb som lærer.