English version
Mette Elisabeth Nergård

Mette Elisabeth Nergård

Fagfelt

Grammatikkundervisning   Kontrastiv grammatikk

Vitenskapelige publikasjoner

Nergård, Mette Elisabeth (2020). "Det religiøse som eit ope og innbydande rom". Skarstein, Dag; Vederhus, Inger (Red.). Jon Fosse i skulen. s. 119-135. Det Norske Samlaget.

Lind, Anne ; Nergård, Mette Elisabeth ; Svenkerud, Anne Bergljot (2019). Lærerstudenters arbeid med skjønnlitteratur i praksisskolene. En studie av fem praksisgruppers adaptasjon av en klassiker. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 114-130. Universitetsforlaget.

Nergård, Mette Elisabeth ; Lundberg, Pål (2019). "Jeg lærte at jeg kan mer enn det jeg tror". En studie av flerspråklighet som ressurs i grunnskoleundervisning. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 181-196. Universitetsforlaget.

Aarsæther, Finn ; Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth (2017). Språklig mangfold og læring Didaktikk for flerspråklig klasserom. ISBN: 9788205505759. 240 s. Gyldendal Akademisk.

Nergård, Mette Elisabeth ; Penne, Sylvi (2016). Fagene oppløses i framtidens skole :. Kirke og kultur. Vol. 121.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-3002-2016-02-02

Nergård, Mette Elisabeth ; Nicolaisen, Tove (2015). Om å utforske den skjulte literacy i flerspråklige klasserom - mangfold som ressurs i undervisning. Lindboe, Inger Marie; Randen, Gunhild Tveit; Skrefsrud, Thor-Andre; Østberg, Sissel (Red.). Refleksjon og relevans - språklig og kulturelt mangfold i lærerutdanningene. s. 43-63. Oplandske Bokforlag.

Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth ; Aarsæther, Finn (2013). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. ISBN: 9788205425200. 235 s. Gyldendal Akademisk.

Nergård, Mette Elisabeth (2013). Ei jente fra Damaskus, en maurisk prins og en skolegutt fra Norge. Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (Red.). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. s. 201-236. Gyldendal Akademisk.

Nergård, Mette Elisabeth (2013). Inn i språkarbeid med store spørsmål i bagasjen. Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (Red.). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. s. 101-118. Gyldendal Akademisk.

Nergård, Mette Elisabeth (2013). Arbeid med grammatikk i det flerspråklige klasserommet. Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (Red.). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. s. 71-101. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Nergård, Mette Elisabeth (2020). "Barndom under nordlyset. En oppvekstskildring fra etterkrigstidens Finnmark". ISBN: 9788230020326. 175 s. Kolofon.

Nergård, Mette Elisabeth (2011). Katolikk i dag. En lutheraners vei til Den katolske kirke,essays. ISBN: 9788292804032. 160 s. Enter forlag.

Lindstrøm, Merethe; Nergård, Mette Elisabeth (2008). Det må ha vært ensomt der. Utvalgte noveller. ISBN: 9788203194184. 300 s. Aschehoug & Co.

Nergård, Mette Elisabeth (1999). Poetikk og retorikk - en innføring i diktananalyse. ISBN: 9788279350057. 150 s. Abstrakt forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Nergård, Mette Elisabeth (2022). "Det gode mennesket hos Dostojevskij - sett med dagens blikk". Kirke og kultur. Vol. 1.

Nergård, Mette Elisabeth (2022). "Å lete etter Gud hos Houellebecq". Kirke og kultur. Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/kok.127.4.5

Nergård, Mette Elisabeth (2021). Litterære fyrtårn med ironiske tidsbilder. Hermann Broch trer fram fra glemsel og møter selveste Annie Ernaux. Essay. Kirke og kultur. Vol. 1.

Nergård, Mette Elisabeth ; Bjarnø, Vibeke (2020). "OsloMet med varig nynorskoffensiv".

Nergård, Mette Elisabeth (2020). Nei, her lærer vi norsk! Om forbud mot morsmål i Oslo-skolene sett i lys av fornorskingstiden. Dagsavisen.

Nergård, Mette Elisabeth (2019). La meg drømme, gi meg drøm! (Essay). Morgenbladet.
https://morgenbladet.no/ideer/2019/08/la-meg-dromm

Nergård, Mette Elisabeth (2019). "Jeg visste ikke at femteklasser kunne bli så fenget av Peer Gynt". https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2019/mars/nar-klassiske-verk-appellerer-til-larerstudenter/.

Lundberg, Pål ; Nergård, Mette Elisabeth (2019). "I learned that I know more than I think". Teacher Well-Being and Diversity (TWBD): Managing Language and Social Diversity in Classrooms. OsloMet- storbyuniversitetet. .

Lundberg, Pål ; Nergård, Mette Elisabeth (2019). «Jeg lærte at jeg kan mer enn det jeg tror» - en studie av arbeidskrav om flerspråklighet brukt som ressurs. Erfaringsseminar kompetanse for kvalitet. Høgskulen på Vestlandet / Utdanningsdirektoratet.

Lundberg, Pål ; Nergård, Mette Elisabeth (2018). Jeg lærte at jeg kan mer enn det jeg trodde - om flerspråklighet brukt som ressurs i undervisning. Det nordiske klasserum: Nordspråkkonference om nordisk didaktik.. Nordspråk / Nordiske sprogpiloter.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.