English version
Tove Andersen

Tove Andersen

Kort om

Offentlig ph.d.-kandidat med prosjektet Utvikling av språk- og fagkompetanse for voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen.

Fagfelt

Utdanningsledelse   Aksjonsforskning   Didaktikk   Flerkulturell pedagogikk   Utdanning   Innvandrere   Yrkesfag   Voksenopplæring   Helsefagarbeider   Andrespråksopplæring

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Sylte, Ann Lisa ; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde ; Aakernes, Nina ; Andersen, Tove ; Granborg, Øyvind ; Gulbrandsen, Petter ; Haaland, Grete ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Kristiansen, Aina ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Myhrvold, Christian Linna; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Schaug, Rosaline Mary; Stiklestad, Sigrun Saur ; Syverstad, Marie ; Vedøy, Gunn; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. ISBN: 9788202895150. 446 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267

Andersen, Tove ; Vedøy, Gunn (2025). Medvirkning og ledelse i aksjonsforskningsbasert utviklingsarbeid i skolen. Sylte, Ann Lisa; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde; Aakernes, Nina; Andersen, Tove; Granborg, Øyvind (Red.). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. s. 139-165. Cappelen Damm Akademisk.

Andersen, Tove (2025). Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen: Erfaringer fra aksjonsforskning i videregående skole. Sylte, Ann Lisa; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde; Aakernes, Nina; Andersen, Tove; Granborg, Øyvind (Red.). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. s. 167-195. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://cdforskning.no/cdf/catalog

Andersen, Tove (2021). Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 6.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4526

Andersen, Tove (2010). På lag? – Minoritetsjenter som ikke deltar i organiserte fritidsaktiviteter. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 94.
https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2010-02-05



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Andersen, Tove (2025). Samtale som metode i kvalitativ forskning.

Andersen, Tove (2025). Education for unemployment? Adult immigrants in vocational health work education. ECER 2025 - European Conference on Educational Research. European Educational Research Association (EERA).

Andersen, Tove (2024). Skandinavisk aksjonsforskning. Konferansebidrag. Skand-AF: Skandinavisk aktionsforskningssamling.

Andersen, Tove (2024). Rollen som "innfødt" forsker ​-​ og generering av theoría​. Minneseminar for professor Olav Eikeland. OsloMet.

Andersen, Tove (2024). Voksne, minoritetsspråklige deltakere i videregående opplæring. Erfaringer og forskningsfunn. Fagsamling. Veiledningssenteret Romerike.

Andersen, Tove (2024). Adult immigrants in upper secondary school: ​ Developing language and vocational competence ​ for future inclusion. The 10th Nordic Conference on Adult Education and Learning (NAEL). University of Iceland.

Andersen, Tove (2023). The role of the researcher:​ ​ Being a “native” in an educational action research project​. CARN Conference 2023. CARN (Collaborative Action Research Network).

Andersen, Tove (2023). «Norsk i alle fag» - erfaringer fra skolebasert aksjonsforskning. Fagsamling for voksenopplæring i Viken. Viken, seksjon voksenopplæring og karriereveiledning.

Andersen, Tove (2023). Norsk i alle fag. Å jobbe med språkkompetanse i programfag: Teknologi- og industrifag. Nettverksdag, Teknologi- og industrifag. Viken.

Andersen, Tove (2023). Developing language and professional competence through action research. A case of adult speakers of minority languages in vocational education and training. NordYrk Conference 2023. Høgskulen på Vestlandet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.