English version
Annika Wetlesen

Annika Wetlesen

Kort om

Jeg er utdannet PhD i samfunnsgeografi og lektor i geografi og historie ved Universitetet i Oslo. Min doktoravhandling handler om fagorganisering, arbeids- og velferdsrettigheter for bygningsarbeidere i Sør-India. Jeg forsker nå på samfunnsfagdidaktikk, spesielt geografididaktikk og kritisk tenkning.

Ved seksjon for samfunnsfag i grunnskolelærerutdanningen underviser jeg temaer som geografi- og bærekraftdidaktikk, global utvikling, bærekraftig utvikling og storylinemetoden.

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Praksisutveksling i det globale sør

    Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå eit meir stabilt og varig auka studenttal, på eit meir kvalitetssikra praksisutvekslingstilbod i det globale sør.

Vitenskapelige publikasjoner

Løken, Ingrid ; Wetlesen, Annika (2024). From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum. Curriculum Journal.
https://doi.org/10.1002/curj.247

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv ; Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Bærekraftig utvikling i tre univers. Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold; Karlsen, Kristine Høeg (Red.). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. s. 45-65. Universitetsforlaget.

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv (2022). 'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8994

Ferrer, Marlen ; Johannesen, Hedvig ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2021). Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vol. 5.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2021-05-02

Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 11-29. Universitetsforlaget.

Ferrer, Marlen ; Wetlesen, Annika (2019). Kritisk tenkning i samfunnsfag. ISBN: 9788215031835. 198 s. Universitetsforlaget.

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv (2019). Geografisk dannelse: en reise gjennom fylkene i Norge. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 88-109. Universitetsforlaget.

Wetlesen, Annika (2010). Legal empowerment of workers in the informal economy: the case of the construction industry in Tamil Nadu,India. Journal of Asian Public Policy (JAPP). Vol. 3.
https://doi.org/10.1080/17516234.2010.536346

Wetlesen, Annika (2010). Fagforeninger og velferdspolitikk i Tamil Nadu. Ruud, Arild Engelsen; Heierstad, Geir (Red.). Demokrati på indisk. s. 157-177. Unipub forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Wetlesen, Annika (2016). Local labour regimes and the agency of construction workers in Chennai, South India. 262 s. Faculty of Social Sciences, University of Oslo.
https://hdl.handle.net/10852/53715



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Ferrer, Marlen ; Wetlesen, Annika (2025). Å speile oss i noe annet: Historisk og geografisk faginnhold som inngang til kritisk tenkning. Kritisk tenkning i profesjon og samfunn. Oslomet.

Wetlesen, Annika (2025). Panel discussion after Anna Sethne lecture 2025. Anna Sethne forelesningen 2025 ved Ivana Silova - Education and Planetary Futures: Storying Worlds Beyond the Western Horizon. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier .

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv ; Mathias, Gro (2024). Geografisk kunnskap gjennom stedsbasert undervisning i lærerutdanningen. "Sted" i geografiundervisningen . Norsk geografisk selskap .

Kjøstvedt, Anders Granås ; Wetlesen, Annika ; Ryen, Erik (2023). Kritisk tenkning i de nordiske samfunnsfagene. Nordidactica. Vol. 13.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi

Motzfeldt, Gitte Cecilie; Wetlesen, Annika ; Eie, Siv (2023). Sustainable Development in Three Univers. Erasmus+ Sustainability and resilience in education. Høgskolen i Østfold.

Løken, Ingrid ; Wetlesen, Annika (2023). From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum. NERA2023. Nordic educational research association.

Eie, Siv ; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Wetlesen, Annika (2021). Tilnærminger til bærekraftig utvikling gjennom Storyline. NABU-seminar om utdanningens rolle i bærekraftig omstilling . Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning .

Breidlid, Halldis ; Einarsen, Silje Lyngar; Ferrer, Marlen ; Hammer, Aina ; Helsvig, Kim Gunnar ; Kjøstvedt, Anders Granås ; Kvalvaag, Robert Williams ; Ryen, Erik ; Schanke, Åge J. ; Skaar, Håvard ; Storhaug, Marit; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2020). Kontorplass og samlokalisering: Fysisk rom gir handlingsrom. Khrono.no.
https://khrono.no/kontorplass-og-samlokalisering-f

Aukland, Knut ; Breidlid, Halldis ; Eie, Siv ; Einarsen, Silje Lyngar; Ferrer, Marlen ; Hammer, Aina ; Helsvig, Kim Gunnar ; Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås ; Kvalvaag, Robert Williams ; Kvia, Anne Siri ; Lind, Andreas Reichelt; Ryen, Erik ; Schanke, Åge J. ; Storhaug, Marit; Tømmerås, Heidi Hansen ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2020). Ansatte ved OsloMet om flytting av campus Kjeller: Vis oss en plan, rektor Rice!.
https://khrono.no/ansatte-ved-oslomet-om-flytting-

Wetlesen, Annika (2020). Kritisk tenkning: Demokrati og medborgerskap. Desentralisert kompetanseheving . OsloMet/Nordre Follo kommune .





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.