English version
Dag Skarstein

Dag Skarstein

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Lindtner, Synnøve Skarsbø; Skarstein, Dag (2025). Tv-serien Maktas mange biter Fiksjonsbrudd som virkemiddel i en norskdidaktisk innramming. Norsklæreren. Vol. 1.
https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikl

Skarstein, Dag (2024). Fiksjonens særskilte betydning i norskfagets tekstopplæring. Bakken, Jonas (Red.). Norskdidaktiske klassikere. Fagbokforlaget.

Elvebakk, Lisbeth ; Skarstein, Dag (2023). Teacher students’ legitimation of teaching activities in the L1 classroom. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 23.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.478

Skarstein, Dag ; Schultz, Jon Håkon (2022). “Terror victims are probably not the easiest to follow up”: students’ perception of learning and teaching in the aftermath of trauma. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2148276

Skarstein, Dag ; Lindtner, Synnøve Skarsbø (2022). Travelling Girlhood: Feminist Discourses as Narrative Resources for the American Adaptation of the Norwegian High-School Drama SKAM. International Journal of Young Adult Literature (IJYAL). Vol. 3.
https://doi.org/10.24877/ijyal.73

Skarstein, Dag (2022). Litteraturhistorie som mål og middel. Claudi, Mads Breckan; Norendal, Audhild (Red.). Litteraturhistoriske muligheter i forskning og undervisning. Universitetsforlaget.

Skarstein, Dag ; Vederhus, Inger (2020). Jon Fosse i skulen. ISBN: 9788234001185. 136 s. Det Norske Samlaget.

Höglund, Heidi; Nordenstam, Anna; Skarstein, Dag ; Heilä-Ylikallio, Ria (2020). Kontextualisera, spegla, vidga och estetisera: Gymnasielärares litteraturdidaktiska infallsvinklar till Pajtim Statovcis roman Min katt Jugoslavien. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. Vol 6 No 2 (2020).
https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2192

Vederhus, Inger ; Skarstein, Dag (2020). Andvake-Årvåken-Insomnie. Skarstein, Dag; Vederhus, Inger (Red.). Jon Fosse i skulen. s. 11-34. Det Norske Samlaget.

Schultz, Jon-Håkon ; Skarstein, Dag (2020). I’m not as bright as I used to be – pupils’ meaning making of reduced academic performance after trauma. International Journal of School & Educational Psychology.
https://doi.org/10.1080/21683603.2020.1837698





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Skarstein, Dag ; Kursetgjerde, Vidar; Lillelien, Bodil (2002). Helse i lokallitteraturen. Bibliografi for Møre og Romsdal utgjeve i samband med Det offentlege helsevesen 400 år. ISBN: 9788290169676. 128 s. Romsdal Sogelag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Blikstad-Balas, Marte; Skarstein, Dag ; Elvebakk, Lisbeth (2025). Perspektiver på literacy i lærerutdanningen: En undersøkelse av norsklærerstudenters literacy og refleksjoner om tekstopplæring. ISBN: 9788283646351. OsloMet - storbyuniversitetet.

Skarstein, Dag ; Weisæth, Lars; Lien, Inger-Lise (2021). Dealing with fear: Managing life-threatening events in different cultural contexts. An empirical study with case design using qualitative interviews and participant observation. UiT Norges arktiske universitet.

Skarstein, Dag (2013). Meningsdannelse og diversitet: En didaktisk undersøkelse av elevers lesninger av norskfagets litterære tekster. ISBN: 9788230824313. Universitetet i Bergen.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Skarstein, Dag (2025). "Why Four Fantasy Readers Excelled in Their L1 Subject". SIG ROLE SEMINAR 2025: Legitimising Literature in an Evolving Media Landscape. Sig Role, Arle.

Skarstein, Dag ; Elvebakk, Lisbeth (2025). Legitimating fictional texts within a phenomenological literacy-frame. SIG ROLE SEMINAR 2025: Legitimising Literature in an Evolving Media Landscape. Sig Role, Arle.

Bjørkelo, Kristian A.; Condis, Megan; Corneliussen, Hilde G; Jørgensen, Kristine; Rysjedal, Ida Martine Gard; Skarstein, Dag (2025). Hope, life and disability: Using The Remarkable Life of Ibelin as a lens to understand intersectionality in game culture . Nordic DiGRA. University of Turku.

Skarstein, Dag ; Elvebakk, Lisbeth (2023). Diverse conceptualizations of cross curricular teaching among Norwegian L1 teacher students. NNFF9 . Nordisk Nettverk for forskning i førstespråksdidaktikk.

Skarstein, Dag (2023). Language, meaning, and ideology: A phenomenological approach to linguistic data. Kick off seminar: Understanding Male Gamers. Center for Digital Narrative | University of Bergen.

Elvebakk, Lisbeth ; Skarstein, Dag (2023). Diskursivt mangfold blant norske L1-lærerstudenter. NNFF9. Nordisk Nettverk for forskning i førstespråksdidaktikk.

Elvebakk, Lisbeth ; Skarstein, Dag (2023). Norsklærerstudenters legitimeringsdiskurser. Forskningskonferanse. Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning.

Skarstein, Dag (2023). Sociopolitical contexts and filmic melodrama – a change of ethics. The American adaption of a Norwegian high school drama. Literary Development Reconsidered: Perceiving Literary Education in an Ethical Frame. SIG ARLE 2023.

Skarstein, Dag ; Lomsdalen, Christian (2022). Dag Skarstein om litteratur og elevene som ikke lykkes i norskfaget.

Skarstein, Dag (2021). Diskursive posisjoneringer i møte med L1-fagets eldre tekster. NNMF8. Uppsala Universitet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.