English version
Helen Eriksen

Helen Eriksen

Fagfelt

Kunstformidling   Lærerutdanning   Forskningsetik   Kunsthistorie   Kritisk pedagogikk   Førskolelærerutdanning   Muntlig fortellerkunst   Kritiske kunnskapsstudier   Barns deltakelse   Kunstfaglig forskning og utviklingsarbeid   Billedkunst   Kulturelt mangfold   Autoetnografi   Kunstdidaktikk i barnehagen   Kritiske Hvithets Studier   Dekolonialiserende metodologi

Vitenskapelige publikasjoner

Ulrichsen, Gry Olsen; Bayati, Zahra; Eriksen, Helen (2025). Pluralist proximity: Speculation for an antiracist pedagogy in Swedish and Norwegian early childhood education. Journal of Childhood, Education & Society. Vol. 6.
https://doi.org/10.37291/2717638x.202563643

Klungland, Monica; Jamouchi, Samira; Eriksen, Helen ; Hauen, Mali (2023). MATERIAL TOUCH. APRIA [Artez Platform for Research Interventions of the Arts].

Bayati, Zahra; Ulrichsen, Gry Olsen; Eriksen, Helen (2022). Dressing and Undressing Whiteness. PARSE Journal.
https://parsejournal.com/journal/#violence

Ulrichsen, Gry Olsen; Eriksen, Helen ; Bayati, Zahra (2021). Struggling to decolonise ourselves as an antiracist act within the field of Nordic Community School of Music and Arts. Journal for Research in Arts and Sports Education. Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/jased.v5.2978

Eriksen, Helen ; Ulrichsen, Gry Olsen; Bayati, Zahra (2020). Stones and the Destabilisation of Safe Ethical Space. Periskop.
https://doi.org/10.7146/periskop.v2020i24.126184



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Eriksen, Helen ; Moi, Ebba; Schröder, Stefan (2018). Spring Depot. 28 s. Tenthaus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Eriksen, Helen (2023). Being White in Pluralist Proximity: Concerning postcolonial art, education and research in Scandinavia. ISBN: 9788284271439. 87 s. Universitetet i Agder.
https://hdl.handle.net/11250/3090355



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Eriksen, Helen ; Morita, Yuko; Gulpinar, Tona ; Jamouchi, Samira; Hauen, Mali; Klungland, Monica (2025). Static Sense - Performance Event with the Stitch Sisters - For Tokyo Biennale.
https://doi.org/https://tokyobiennale.jp/tb2025/ev

Eriksen, Helen ; Gulpinar, Tona ; Jamouchi, Samira (2025). Materialising the meaning of the Palestinian flag. Reconceptualizing Early Childhood Education 2025. Reconceptualizing Early Childhood Education .

Eriksen, Helen (2025). Whiteness, Artistic Autonomy, and the Reproduction of Racial Hierarchies in Art Education. CERiTE conference 23-24 October 2025. CERite - University of Inland.

Eriksen, Helen (2025). Elephant in the Archives. CERite. Innland Universitet.

Jamouchi, Samira; Gulpinar, Tona ; Eriksen, Helen (2025). Our Freedom is Incomplete.

Ulrichsen, Gry Olsen; Bayati, Zahra; Eriksen, Helen (2025). HVit monolog og gode intensjoner.
https://doi.org/https://klassekampen.no/artikkel/2

Jamouchi, Samira; Gulpinar, Tona ; Eriksen, Helen (2025). Materializing the Palestinian Flag: embroidery workshop with students – Across, With, Nearby.

Eriksen, Helen (2025). Forming Dialogue: Collaging and Assembling Identities Workshop.
https://doi.org/https://tokyobiennale.jp/tb2025/ev

Bayati, Zahra; Eriksen, Helen ; Ulrichsen, Gry Olsen (2025). Pluralistisk kunskapsproduktion i globaliseringens tid: utmaningar och möjligheter i akademins gränsland. Tidskrift för genusvetenskap (TGV). Vol. 45.
https://doi.org/https://publicera.kb.se/tgv/articl

Bayati, Zahra; Massao, Prisca Bruno; Eriksen, Helen ; Ulrichsen, Gry Olsen (2024). Hvit monolog eller pluralistisk nærvær. Cutting edge or cutting corners, Cutting Edge Kulturskolekonferanse 2024. Nordisk nettverk for Kulturskoleforskning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.