English version
Ingrid M. Rodrick Beiler

Ingrid M. Rodrick Beiler

Kort om

Ingrid Rodrick Beiler er førsteamanuensis med undervisning innenfor engelsk språk, engelskdidaktikk og flerspråklighet. Hun har doktorgrad fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo om flerspråklige elevers skrivepraksiser og en transspråklig tilnærming til engelskfaget. Hun forsker på betydningen av flerspråklighet for literacy og språklæring i grunnskolen, videregående skole og voksenopplæring. Hun leder forskningsgruppen Kulturelt mangfold og flerspråklighet i et globalt perspektiv (OsloMet) og er eksternt medlem av gruppen Kritiske perspektiver på lærerutdanning (og utdanning) - CritTEd (HiØ).

Fagområder

Emner

Engelsk didaktikk   Flerspråklighet   Engelsk språkvitenskap   Engelsk fagdidaktikk   ELF Engelsk som lingua franca

Vitenskapelige publikasjoner

Beiler, Ingrid M. Rodrick ; Villacañas de Castro, Luis S (2025). Translanguaging and culturally sustaining pedagogies: A mutually dependent relationship?. Foreign language annals.
https://doi.org/10.1111/flan.12791

Beiler, Ingrid M. Rodrick ; Tavares, Vander (2025). Engagements with Internationalization in Norwegian TESOL Education: Reproducing or Confronting Ideologies?. Tavares, Vander (Red.). Internationalization of TESOL Teacher Education: Global and Critical Perspectives. Multilingual Matters.

Beiler, Ingrid Rodrick ; Dewilde, Joke (2024). "When we use that kind of language⋯ someone is going to jail": relationality and aesthetic interpretation in initial research encounters. Applied Linguistics Review.
https://doi.org/10.1515/applirev-2024-0085

Einarsson, Charlotta; Krause-Alzaidi, Lara-Stephanie; Ahmed, Mohasin; Dyck, Dagmar; Moriarty, Erin; Ibrahim, Awad; Deumert, Ana; Creese, Angela; Adami, Elisabetta; Biesta, Gert J.J.; Beiler, Ingrid M. Rodrick ; Dewilde, Joke; Valente, Joseph; Boldt, Gail; Kubanyiova, Magdalena; Williams, Quentin; Fellows, Kate; Costley, Tracey; Heidt, Irene; Reilly, Colin; Gumede, Thandanani; Pitman, Thea; Si'ilata, Rae; Rapport, Nigel; Finch, Helen; Shetty, Parinita; Kelz, Rosine; Douglas, Anna (2024). Communicating Within, Between and Beyond Social Categories. Kubanyiova, Magdalena; Shetty, Parinita (Red.). Listening Without Borders: Creating Spaces for Encountering Difference. s. 12-53. Multilingual Matters.
https://doi.org/https://doi.org/10.2307/jj.2055824

Beiler, Ingrid Rodrick ; Dewilde, Joke (2023). Pedagogisk transspråking i voksenopplæring. Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes (Red.). Norsk som andrespråk - voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. s. 169-185. Cappelen Damm Akademisk.

Beiler, Ingrid Rodrick ; Dewilde, Joke (2023). Pedagogical translanguaging in adult education. LESLLA Symposium Proceedings (LESLLASP). Vol. 17.
https://doi.org/10.5281/zenodo.8075594

Beiler, Ingrid M. Rodrick (2022). Anglonormativity in Norwegian language education policy and in the educational trajectories of immigrant adolescents. Language Policy.
https://doi.org/10.1007/s10993-022-09632-5

Beiler, Ingrid Rodrick ; Brevik, Lisbeth M.; Christiansen, Torgeir (2021). Skjermopptak som forskningsmetode i og utenfor klasserommet. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget.
http://hdl.handle.net/10852/90693

Beiler, Ingrid M. Rodrick ; De Korne, Haley; Dewilde, Joke (2021). Etnografiske tilnærminger til andrespråksforskning. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 37.
http://hdl.handle.net/10852/90283

Rindal, Ulrikke Elisabeth; Beiler, Ingrid Rodrick ; Grædler Listuen, Sigrid (2020). Intercultural competence and cultural identities. Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.). Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. s. 217-236. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig