Kort om
Ingrid Rodrick Beiler er førsteamanuensis med undervisning innenfor engelsk språk, engelskdidaktikk og flerspråklighet. Hun har doktorgrad fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo om flerspråklige elevers skrivepraksiser og en transspråklig tilnærming til engelskfaget. Hun forsker på betydningen av flerspråklighet for literacy og språklæring i grunnskolen, videregående skole og voksenopplæring. Hun er områderedaktør for engelsk, fremmedspråk og flerspråklighetsdidaktikk i tidsskriftet Acta Didactica Norden. Hun er medlem av forskningsgruppene Kulturelt mangfold og flerspråklighet i et globalt perspektiv (OsloMet) og Kritiske perspektiver på lærerutdanning (og utdanning) - CritTEd (HiØ).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Anvendt språkvitenskap Engelsk språk
Emner
Engelsk didaktikk Flerspråklighet Engelsk språkvitenskap Engelsk fagdidaktikk ELF Engelsk som lingua franca
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Beiler, Ingrid Rodrick; Dewilde, Joke (2023). Pedagogisk transspråking i voksenopplæring. Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes (Red.). Norsk som andrespråk - voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. Kapittel. s. 169-185. Cappelen Damm Akademisk.
Beiler, Ingrid M. Rodrick (2022). Anglonormativity in Norwegian language education policy and in the educational trajectories of immigrant adolescents. Language Policy .
Beiler, Ingrid M. Rodrick; De Korne, Haley; Dewilde, Joke
(2021).
Etnografiske tilnærminger til andrespråksforskning.
NOA - Norsk som andrespråk
.
Vol. 37.
http://hdl.handle.net/10852/90283
Beiler, Ingrid Rodrick; Brevik, Lisbeth M.; Christiansen, Torgeir
(2021).
Skjermopptak som forskningsmetode i og utenfor klasserommet.
Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.).
Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Kap. 10.
Universitetsforlaget.
http://hdl.handle.net/10852/90693
Beiler, Ingrid Miriam Rodrick; Dewilde, Joke Ingrid
(2020).
Translation as Translingual Writing Practice in English as an Additional Language.
The Modern Language Journal
.
Vol. 104.
http://hdl.handle.net/10852/78571
Beiler, Ingrid Rodrick
(2020).
Marked and Unmarked Translanguaging in Accelerated, Mainstream, and Sheltered English Classrooms.
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation
.
http://hdl.handle.net/10852/78424
Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth; Beiler, Ingrid Rodrick
(2020).
Language use in English lessons: Monolingual, bilingual and multilingual approaches.
Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.).
Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Chapter 4. s. 92-116.
Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/teaching-engli...
Rindal, Ulrikke Elisabeth; Beiler, Ingrid Rodrick; Grædler Listuen, Sigrid (2020). Intercultural competence and cultural identities. Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.). Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Chapter 9. s. 217-236. Universitetsforlaget.
Beiler, Ingrid Miriam Rodrick
(2019).
Negotiating Multilingual Resources in English Writing Instruction for Recent Immigrants to Norway.
TESOL Quarterly
.
Vol. 54.
http://hdl.handle.net/10852/74379