Kort om
Elena Tkachenko er språkforsker med utdannelse i anvendt lingvistikk fra Statsuniversitetet i St. Petersburg. Hun har norsk som andrespråk, barns språkutvikling og flerspråklighet som sine faglige hovedområder. Hun forsker på flerspråklige barn, studenter og ansatte og har tett samarbeid med praksisfeltet om flerspråklige praksiser i utdanningen.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Norsk som andrespråk Flerspråklighet Barns språkutvikling Språkmiljø
Land
Forskningsprosjekter
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Romøren, Anna Sara H.; Garmann, Nina Gram; Tkachenko, Elena (2023). Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC. Nordisk Barnehageforskning .
Røed, Dag Freddy; Tkachenko, Elena (2022). The Relevance of Immigrant Teachers’ Experience to Developing Professional Identity during a Teacher Requalification Program in Norway. Karpava, Sviatlana (Red.). Handbook of Research on Multilingual and Multicultural Perspectives on Higher Education and Implications for Teaching. IGI Global.
Tkachenko, Elena (2021). Å bygge yrkesidentitet gjennom å jobbe med arbeidsrelevante tekster. Monsen, Marte; Pájaro, Verónica (Red.). Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Artikkel 11. s. 216-236. Cappelen Damm Akademisk.
Garmann, Nina Gram; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Tkachenko, Elena
(2021).
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen.
NOA - Norsk som andrespråk
.
Vol. 37.
http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/199...
Tkachenko, Elena; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Garmann, Nina Gram
(2021).
Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support.
13 s.
Journal of Home Language Research
.
Vol. 4.
https://jhlr.org/articles/10.16993/jhlr.41/
Giæver, Katrine; Tkachenko, Elena (2020). Mot en ny satsing på flerspråklighet – en analyse av språkpolitiske føringer i barnehagens styringsdokumenter. Nordic Studies in Education . Vol. 40.
Johansen, Jorunn Store; Tkachenko, Elena (2019). Exploring the dynamics of cultures of learning in internationalised higher education. Teaching in Higher Education . Vol. 24.
Tkachenko, Elena; Bratland, Kari; Fevolden, Benedikte Homme (2018). Barnehagen som språklæringsarena for flerspråklige barnehageansatte i arbeidsrettet norskopplæring. NOA - Norsk som andrespråk . Vol. 2018.
Alstad, Gunhild Tomter; Tkachenko, Elena
(2018).
Teachers' beliefs and practices in creating multilingual spaces: the case of English teaching in Norwegian early childhood education.
Schwartz, Mila (Red.).
Preschool Bilingual Education: Agency in Interactions Between Children, Teachers, and Parents. Kap. 9. s. 245-282.
Springer Nature.
https://www.springer.com/gp/book/9783319772271
Tkachenko, Elena; Arends, Ruth Elisabeth Fuentes (2018). To be or not to be bilingual - for children with special needs?. Haugen, Torgeir; Skjerdingstad, Kjell Ivar (Red.). Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach. PART III. s. 411-445. Vidarforlaget AS.