Norwegian version
Sigmund Ongstad

Sigmund Ongstad

About

Sigmund Ongstad har norsk hovedfag og doktorgrad i anvendt språkvitenskap og har bakgrunn som mangeårig lærer i skole og lærerutdanning samt som forskningskonsulent i Forsøksrådet for skoleverket og Norges almenvitenskapelige forskningsråd. Han har sittet i styret for Nasjonal forskerskole for lærerutdanning og ledet flere morsmålsdidaktiske forskernettverk. Hans forskning har særlig vært rettet mot læreplaner, skoleskriving, kommunikasjonsteori og fagdidaktikk og han har (med-)redigert flere antologier på disse fagfeltene, senest boka Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. Forskningen rettes nå mot ytringsteoriers relevans for utdanning og biosemiotikk. I 2022 publiserte han f.eks. artiklene Simple utterances, but complex understanding? og Conceptions of context samt Utterance theory and validation of disciplinary knowledge in a ‘post-truth‘ era.

Fields of study

Academic disciplines

Applied linguistics   Subject didactics   Nordic languages

Subject areas

Theory of Science   Classroom research   Theories of communication   Mathematics education   Mother tongue didactics   Theory of knowledge   Disciplinary didaktik   Applied linguistics   Semiotics   Curriculum studies   Research methods in education   Text theory   Biosemiotics

Countries

Denmark   Norway

Scientific publications

Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (2023). Den modersmålsdidaktiska forskningens roll för professionalisering av lärarutbildningen – metod och tema i fem bidrag. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Ed.). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. p. 229-256. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch7

Ongstad, Sigmund (2023). Didaktisering av norsk lærerutdanning: Et deltakerperspektiv på 50 års kunnskapsutvikling av L1, forskning og fagdidaktikk. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Ed.). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. p. 119-156. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch4

Ongstad, Sigmund ; Erixon, Per-Olof (2023). Et rammeverk for personlige, historiske beskrivelser av kunnskapsutvikling og profesjonalisering av morsmålsfag i lærerutdanning. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Ed.). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. p. 9-42. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch1

Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (2023). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. ISBN: 9788202817732. 258 p. Cappelen Damm Akademisk.

Ongstad, Sigmund (2022). Utterance Theory and Validation of Disciplinary Knowledge in a ‘Post-Truth’ Era. Krogh, Ellen; Qvortrup, Ane; Graf, Stefan Ting (Ed.). Bildung, Knowledge, and Global Challenges in Education. Didaktik and Curriculum in the Anthropocene Era. Routledge.

Ongstad, Sigmund (2022). Simple Utterances but Complex Understanding? Meta-studying the Fuzzy Mismatch between Animal Semantic Capacities in Varied Contexts. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-022-09477-9

Ongstad, Sigmund (2022). Perceptions of Context. Epistemological and Methodological Implications for Meta-Studying Zoo-Communication. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-022-09504-9

Ongstad, Sigmund (2021). Can Animals Refer? Meta-Positioning Studies of Animal Semantics. 457 p. Biosemiotics. Vol. 14.
https://doi.org/10.1007/s12304-021-09401-7

Ongstad, Sigmund (2021). Education as language and communication (L & C). A blindness in didactics and curriculum theory. Krogh, Ellen; Qvortrup, Ane; Graf, Stefan Ting (Ed.). Didaktik and Curriculum in Ongoing Dialogue. p. 234-253. Routledge.

Ongstad, Sigmund (2021). Genre Constituents in “Reflections on Genre as Social Action”? A Search in Light of Four 1980s Key Texts. Discourse and Writing/Rédactologie (DW/R).
https://doi.org/10.31468/dwr.857





These publications are obtained from Cristin. The list may be incomplete