About
Sigmund Ongstad har norsk hovedfag og doktorgrad i anvendt språkvitenskap og har bakgrunn som mangeårig lærer i skole og lærerutdanning samt som forskningskonsulent i Forsøksrådet for skoleverket og Norges almenvitenskapelige forskningsråd. Han har sittet i styret for Nasjonal forskerskole for lærerutdanning og ledet flere morsmålsdidaktiske forskernettverk. Hans forskning har særlig vært rettet mot læreplaner, skoleskriving, kommunikasjonsteori og fagdidaktikk og han har (med-)redigert flere antologier på disse fagfeltene, senest boka Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. Forskningen rettes nå mot ytringsteoriers relevans for utdanning og biosemiotikk. I 2022 publiserte han f.eks. artiklene Simple utterances, but complex understanding? og Conceptions of context samt Utterance theory and validation of disciplinary knowledge in a ‘post-truth‘ era.
Fields of study
Academic disciplines
Applied linguistics Subject didactics Nordic languages
Subject areas
Theory of Science Classroom research Theories of communication Mathematics education Mother tongue didactics Theory of knowledge Disciplinary didaktik Applied linguistics Semiotics Curriculum studies Research methods in education Text theory Biosemiotics
Countries
Publications and research
Scientific publications
Erixon, Per-Olof;
Ongstad, Sigmund
(2023).
Den modersmålsdidaktiska forskningens roll för professionalisering av lärarutbildningen – metod och tema i
fem bidrag.
Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Ed.).
Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. p. 229-256.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch7
Ongstad, Sigmund
(2023).
Didaktisering av norsk lærerutdanning: Et deltakerperspektiv på 50 års kunnskapsutvikling av L1, forskning og fagdidaktikk.
Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Ed.).
Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. p. 119-156.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch4
Ongstad, Sigmund
; Erixon, Per-Olof
(2023).
Et rammeverk for personlige, historiske beskrivelser av kunnskapsutvikling og profesjonalisering av morsmålsfag i lærerutdanning.
Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Ed.).
Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. p. 9-42.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch1
Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (2023). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. ISBN: 9788202817732. 258 p. Cappelen Damm Akademisk.
Ongstad, Sigmund (2022). Utterance Theory and Validation of Disciplinary Knowledge in a ‘Post-Truth’ Era. Krogh, Ellen; Qvortrup, Ane; Graf, Stefan Ting (Ed.). Bildung, Knowledge, and Global Challenges in Education. Didaktik and Curriculum in the Anthropocene Era. Routledge.
Ongstad, Sigmund
(2022).
Simple Utterances but Complex Understanding? Meta-studying the Fuzzy Mismatch between Animal Semantic Capacities in Varied Contexts.
Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-022-09477-9
Ongstad, Sigmund
(2022).
Perceptions of Context. Epistemological and Methodological Implications for Meta-Studying Zoo-Communication.
Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-022-09504-9
Ongstad, Sigmund
(2021).
Can Animals Refer? Meta-Positioning Studies of Animal Semantics.
457 p.
Biosemiotics.
Vol. 14.
https://doi.org/10.1007/s12304-021-09401-7
Ongstad, Sigmund (2021). Education as language and communication (L & C). A blindness in didactics and curriculum theory. Krogh, Ellen; Qvortrup, Ane; Graf, Stefan Ting (Ed.). Didaktik and Curriculum in Ongoing Dialogue. p. 234-253. Routledge.
Ongstad, Sigmund
(2021).
Genre Constituents in “Reflections on Genre as Social Action”? A Search in Light of Four 1980s Key Texts.
Discourse and Writing/Rédactologie (DW/R).
https://doi.org/10.31468/dwr.857