Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Anvendt språkvitenskap Fagdidaktikk Nordiske språk
Emner
Vitenskapsteori Klasseromsforskning Kommunikasjonsteori Matematikkdidaktikk Norskdidaktikk Kunnskapsteori Fagdidaktikk Anvendt språkvitenskap Semiotikk Allmenn didaktikk Forskningsmetoder i fagdidaktikk Tekstteori Biosemiotikk
Land
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Ongstad, Sigmund
(2020).
Curricular L1 Disciplinarities: Between Norwegianness and Internationality.
Green, Bill; Erixon, Per Olof (Red.).
Rethinking L1 Education in a Global Era. Kapittel. s. 83-112.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-55997-7
Ongstad, Sigmund
(2019).
A Conceptual Framework for Studying Evolutionary Origins of Life-Genres.
Biosemiotics
.
https://doi.org/10.1007/s12304-019-09358-8
Ongstad, Sigmund (2018). Fagdidaktisk forskning i Norden. Christensen, Torben; Elf, Nikolaj; Hobel, Peter; Qvortrup, Ane; Troelsen, Solveig (Red.). Didaktik i udvikling. Kapittel. s. 44-58. Klim.
Ongstad, Sigmund
(2015).
Competing disciplinarities in curricular L1. A Norwegian case.
L1-Educational Studies in Language and Literature
.
Vol. 15.
http://hdl.handle.net/10642/3033
Ongstad, Sigmund
(2014).
The Blindness of Focusing. Pragmatic theories of communication and the challenge of validation.
Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM)
.
Vol. 5.
http://hdl.handle.net/10642/2247
Ongstad, Sigmund (2014). Fem bidrag innen sammenlignende fagdidaktikk. Forsøk på å se noen begrepsmessige sammenhenger. Cursiv [publisher: Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, DK] .
Ongstad, Sigmund (2014). Disciplinarity and/as Communication. Discursive and semiotic perspectives on education. ISBN: 9788293208624. 244 s.
Ongstad, Sigmund (2014). Kommunikasjon og/som kunnskapsutvikling. Språklige og semiotiske perspektiver på utdanning. ISBN: 9788293208617. 334 s.
Ongstad, Sigmund
(2014).
Driften i literacy-begrepet - en utfordring for lærerutdanningers fagdidaktikk?.
Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Red.).
Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. Kapittel. s. 197-224.
Novus Forlag.
http://hdl.handle.net/10642/2236
Ongstad, Sigmund
(2014).
Om faglighet og språklighet i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) i lys av generell læreplan for grunnutdanning (1-13).
Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Red.).
Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. Kapittel. s. 174-196.
Novus Forlag.
http://hdl.handle.net/10642/2235