Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Thorsen, Kirsten Elisabeth (2023). Jeg er lærer Reflektert, analytisk, kompetent. ISBN: 978-82-450-4475-1. 227 s. Fagbokforlaget.
Thorsen, Kirsten Elisabeth; Lundberg, Pål
(2022).
FoU-kompetanse i grunnskolelærerutdanningen - Lærerutdanneres perspektiv.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 106.
https://doi.org/10.18261/npt.106.5.5
Thorsen, Kirsten Elisabeth; Lundberg, Pål
(2021).
Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning.
UNIPED.
Vol. 44.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-03-06
Raaen, Finn Daniel; Thorsen, Kirsten Elisabeth
(2020).
Student teachers’ conditions for professional learning on and across the learning arenas of teacher education: A theoretically grounded account.
11 s.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/njcie.3736
Thorsen, Kirsten Elisabeth (2019). Utvikling av faglig kompetanse i praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 25-38. Universitetsforlaget.
Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (2019). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering. Sammenhenger og spenninger. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 11-24. Universitetsforlaget.
Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (2019). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. ISBN: 9788215030715. 275 s. Universitetsforlaget.
Thorsen, Kirsten Elisabeth; Christensen, Hanne (2018). Utvikling av profesjonell lærerkompetanse - ulike kunnskapsformer i samspill. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. s. 240-253. Universitetsforlaget.
Heggen, Kåre; Raaen, Finn Daniel; Thorsen, Kirsten Elisabeth
(2018).
Placement schools as professional learning communities in teacher education.
European Journal of Teacher Education.
Vol. 41.
https://doi.org/10.1080/02619768.2018.1448779
Raaen, Finn Daniel; Thorsen, Kirsten Elisabeth
(2017).
The impact of school leadership on placement schools as learning arenas for teacher education.
International Journal of Leadership in Education.
https://doi.org/10.1080/13603124.2017.1355483