Publications and research
Scientific publications
Nicolaisen, Tove (2021). Religionenes kunst i klasserom og hellige rom. Teoretiske perspektiver. Prismet . Vol. 72.
Nicolaisen, Tove; Østberg, Sissel (2018). Religion og livssyn som del av barn og unges livsverden. Erfaringer blant barn med bakgrunn i islam og hinduisme. Schjetne, Espen; Skrefsrud, Thor Andre (Ed.). Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Kapittel 5. p. 71-92. Gyldendal Akademisk.
Breidlid, Halldis; Nicolaisen, Tove (2016). Fortelling i religions- og livssynsundervisning. En kommentar til Fridunn Tørå Karsruds artikkel om fortelling i Religion og Livssyn 2016/2. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge . Vol. 3.
Nicolaisen, Tove (2016). Can Religious Education (and Students)Benefit from an Intersectional Approach to Identity?. Astley, Jeff (Ed.). Diversity and Intersectionality. Studies in Religion, Education and Values. Chapter 5. p. 101-116. Peter Lang Publishing Group.
Nergård, Mette Elisabeth; Nicolaisen, Tove (2015). Om å utforske den skjulte literacy i flerspråklige klasserom - mangfold som ressurs i undervisning. Lindboe, Inger Marie; Randen, Gunhild Tveit; Skrefsrud, Thor-Andre; Østberg, Sissel (Ed.). Refleksjon og relevans - språklig og kulturelt mangfold i lærerutdanningene. Kapittel 3. p. 43-63. Oplandske Bokforlag.
Nicolaisen, Tove
(2015).
Elevers komplekse identitetskrav som utfordring i religions- og livssynsundervisning.
Nordidactica
.
Vol. 2015.
http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:813575/...
Nicolaisen, Tove
(2014).
Rom og reiser i RLE. Innspill til pluralistisk og gjestfri RLE-didaktikk.
Prismet
.
Vol. 1.
http://hdl.handle.net/10642/2248
Nicolaisen, Tove
(2013).
Pluralistisk religionsundervisning og egengjøring som ideal. Hva kan vi lære av erfaringene til barn med hindubakgrunn?.
Nordidactica
.
http://hdl.handle.net/10642/1795
Nicolaisen, Tove (2012). Hindu Children and normality constructs in Religious Education (RE) in Norway. Nissen, Johannes; Götke, Povl (Ed.). Religious Education between Formation, Knowledge and Control. Kapittel. p. 105-112.
Nicolaisen, Tove (2011). Corresponding values and colonising discourses: situating 'Hindu children' and their values in relation to hegemonic Norwegian discourses about religious education. British Journal of Religious Education .