Hvor mye har valg av nabolag å si?

Hvor mye påvirker nabolaget ditt deg egentlig, og hvor mye har det å si for om barna dine tar høyere utdanning? Dette kan være noe å tenke på før du velger nabolag.

Lena Magnusson Turner er professor ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA og forsker på urban og sosial geografi. Hun forklarer nabolagseffekten i en ny forskningsserie hvor forskerne våre ser nærmere på aktuelle temaer. Studiet er en del av prosjektet  ”A fair chance? How geography shapes life opportunities” finansiert av Forskningsrådet.

Relatert forskning

Illustrasjonsfoto: Logo for Vår forskning viser
Dette kan du gjøre for å redusere klimautslippene

Forsker Harald Throne-Holst har enkle tips til hvordan du kan redusere forbruket og leve mer klimavennlig.

Illustrasjonsfoto: Logo for Vår forskning viser
Hva skjer med velferdsstaten hvis de unge ikke bidrar?

Forsker Tale Hellevik stiller spørsmål om hva som skjer dersom de unge ikke vil være med på skattedugnaden.

Illustrasjonsfoto: Logo for Vår forskning viser
Hvilken rolle bør barnevernet ha?

Henvendelsene til barnevernet øker. Forsker Elisabeth Backe-Hansen stiller spørsmål ved barnevernets ansvarsområde.

Publisert: 05.01.2022
Sist oppdatert: 01.06.2022