For å få til et godt samarbeid mellom universitet og videregående skoler, må lærerne utvikle seg ut fra egne erfaringer, viser resultatene fra prosjektet Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen (LUSY).
– Når lærerne får utvikle seg med utgangspunkt i egen arbeidshverdag, blir de engasjerte. Det er nøkkelen til suksess, sier professor Ann Lisa Sylte, som har ledet prosjektet.
«Vi fikk anerkjennelse fra OsloMet om at vår forskning ville bli brukt som eksempel for andre, og at det er et nybrottsarbeid vi har utført», var tilbakemeldingen fra en av lærerne.
En annen lærer skrev: «Vi følte stolthet til yrket vi har og utøver hver dag».
Må bryte med skillene mellom praksis og teori
LUSY er et innovasjons- og aksjonsforskningsprosjekt hvor OsloMet og videregående skoler har samarbeidet tett om pedagogisk praksis, forskning og utvikling, og videreutvikling av utdanninger.
– En slik måte å samarbeide på krever mye kompetanse hos lærerutdannere. Det krever også at vi bryter med noen tradisjonelle skiller mellom praksis og teori, sier Sylte.
Hilde Hiim (t.v.) og Ann Lisa Sylte presenterte hovedfunnene fra LUSY-prosjektet på en sluttkonferanse ved OsloMet i november 2025. Foto: Siv Tonje S. Håkensen
Hun mener vi må se på utvikling av lærerkompetanse som en helhet.
– Vi fra OsloMet var veldig opptatt av at det ikke bare var vi som skulle lære de ansatte ved skolene noe. Vi lærte like mye av dem.
Mer relevant utdanning av praksislærere
Ved Strømmen videregående skole, en av partnerne i prosjektet, var det et stort behov for veilederutdanning for praksislærere. En av utfordringene i det yrkespedagogiske feltet da prosjektet startet, var at få lærere hadde denne utdanningen.
Både lærere, skoleledere og forskere så behov for en utdanning for praksislærere som var mer spisset mot jobben som yrkesfaglærer. Sammen utviklet de en skolebasert praksislærerutdanning i to deler (15 + 15 studiepoeng).
– Innholdet i den første delen tok utgangspunkt i reelle utfordringer lærerne erfarte i veiledning av både elever og studenter, forteller Sylte.
Forskningssamarbeid mellom lærerutdannere og lærere
Den andre delen av utdanningen for praksislærere tok utgangspunkt i lærernes utviklingsbehov knyttet til skolens satsningsområder: språkopplæring for minoritetsspråklige, vurderingskvalitet og livsmestring.
OsloMet-forskerne organiserte og dokumenterte samlinger på skolen med undervisning og veiledning. Innholdet ble tilpasset lærernes pedagogiske utviklingsarbeid. Lærernes prosjekter var basert på aksjonsforskning, hvor de utforsket tiltak gjennom å prøve dem ut.
Resultatene fra LUSY-prosjektet blir lagt til grunn for videre samarbeid mellom OsloMet og videregående skoler. Hvordan samarbeidet kan videreutvikles var tema for panelsamtale mellom Hilde Hiim (OsloMet), Anna Hagen Tønder (OsloMet), Finn Aarsæther (OsloMet), Geir Lindblad (rektor ved Rud videregående skole) og Lars Jakob Berg (utviklingsleder ved Strømmen videregående skole). Foto: Siv Tonje S. Håkensen
Et eksempel var at lærere integrerte norskopplæring i yrkesopplæringen i elektrofag gjennom systematisk arbeid med norske fagbegreper. Et annet var tverrfalig samarbeid om et verktøy som hjalp elever med å holde orden på sin personlige økonomi.
Lærerne samarbeidet i grupper og delte erfaringer med hverandre på tvers av gruppene.
Resultatene herfra ble et viktig kunnskapsgrunnlag i yrkesfaglærerutdanningen.
73 lærere fullførte praksislærerutdanning
Hele 73 lærere fullførte praksislærerutdanning under prosjektet, noe Sylte ser på som en stor suksess.
– Skolene fikk hevet sin kompetanse, lærerne fikk jobbet med reelle utfordringer, og vi som utdanningsinstitusjon lærte masse.
Antologi om prosjektfunnene
I antologien Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet kan du lese om teorier og metoder for profesjonsrelevant lærerutdanning, og om resultatene fra de ulike delprosjektene i LUSY-prosjektet. Delprosjektene handler om temaer som kvalifisering av praksislærere, utvikling av språkkompetanse, vurderingspraksis, livsmestring, organisasjonslæring og gjensidig hospitering mellom universitet og videregående skoler.
Referanse
Sylte, A. L., Hellne-Halvorsen, E.B, Hiim, H, & Aakernes, N, (Red.). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet (cdforskning.no). Cappelen Damm Akademisk.