English version
Else Marie Johansen

Else Marie Johansen

Fagfelt

Yrkespedagogikk   Yrkesfaglærerutdanning

Vitenskapelige publikasjoner

Johansen, Else Marie (2021). Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier?. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 11.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2111246

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2020). Om å lære i lag – en modell for kollektiv videreutdanning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch18

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit (2020). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Johansen, Else Marie (2020). Helsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommet. Fagbladet samfunn og økonomi.
http://www.fagbladet2.com/fagbladet/bladkiosken.ph

Johansen, Else Marie (2020). Å lære å fornye: hva kan verktøy fra medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), tilføre utdanningen av helsefagarbeidere?. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. s. 115-135. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2018). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem. Forskning og Forandring. Vol. 1.
https://doi.org/10.23865/fof.v1.1216

Goth, Ursula-Georgine Småland; Bergsli, Oddhild ; Johansen, Else Marie (2017). Integration of ethnic minorities during group-work for vocational teachers-in-training in health studies. International Journal of Medical Education. Vol. 8.
https://doi.org/10.5116/ijme.5862.505a

Bergsli, Oddhild ; Johansen, Else Marie ; Møllen, Kari Sundsbø; Syverstad, Elisabeth (2009). Fra hjemmesfære til yrkesretting Fra husstell- og husholdningsfag til helse- og sosialfag og restaurant- og matfag. Nordiskt samarbete för hushållsvetenskap. s. 65-68. Nordisk samarbetskommitte för hushållsvetenskap.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Gabrielsen, Ida; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit; Stiklestad, Sigrun Saur ; Waaler, Solveig (2018). Håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsarbeid. ISBN: 9788269148909. 42 s. Kompetansesenter for yrkesfag.
https://www.ntnu.no/documents/1266706089/128173529



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Johansen, Else Marie (2022). Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere. ISBN: 9788283644487. 183 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Johansen, Else Marie (2011). Opprettelse, gjennomføring og evaluering av studiet:”Innføring i Ernæring, levevaner og helse”for veiledere i attføringsbedrifterHØGSKOLEN I AKERSHUS. 10 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bergsli, Oddhild ; Johansen, Else Marie (2010). Gjennomføring og evaluering av kurs for barnehageansatte. 8 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2024). Samskapt læringssystem mellom fire arbeidsplasser og to universitet - når studieprogram blir aksjonsforskningsdesign. NEON . UiT Norges arktiske universitet.

Lavoll, Hallvard; Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2020). Podcast Viten og snakkis, OsloMet Tittel: Innovasjon fra grasrota 01072020.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2019). Omdømmebygging og heltidskultur 1.Krumtappen i systemet - Lærerens rolle og opplæring til faget (Else) 2.Helsearbeiderfaget på arbeidsplassen (Nina). Lærerkonferanse i helsearbeiderfaget 2019. Helsefagarbeidere i Delta.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie ; Watz, Siw Helen Martinsen (2019). Fag- og yrkesutdanning som springbrett til livslang læring. "Forskningens plass i fag- og yrkesopplæringen". OsloMet v/Kompetansesenter KSY, Fafo, LO, NELFO og Udir.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2019). Omdømmet til helsefagarbeideren: Krumtappen i systemet - Lærerens rolle og opplæring til faget (Else) Krumtappen i systemet - Hvordan bygge omdømmet for framtidens helsefagarbeider Om #Læringslivet og Medarbeiderdrevet innovasjon(MDI). Møte. Faglig råd Helse- og oppvekstfag.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2018). Fra idè til handling - Medarbeiderdrevet innovasjon. Deltakonferansen. Delta.

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2018). Krumtappen i systemet - hvordan bygge omdømmet for framtidens helsefagarbeider?. Dagskonferanse: Framtidens helsefagarbeider - attraktiv? I anledning yrkesfagenes år 2018. Fagopplæringen ved Oppland fylkeskommune.

Johansen, Else Marie (2018). Tools for Professional upskilling. Nordic Work Life Conference, NWLC2018. Fafo og AFI.

Johansen, Else Marie (2018). Use of tools and a method (Reading workshop) from Employee-driven innovation (EDI) for professional upskilling. ECER2018. ECER.

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Eikeland, Olav; Gabrielsen, Ida Malén; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit; Stiklestad, Sigrun Saur ; Waaler, Solveig (2017). Employee-Driven Innovation as Lifelong Learning/Medarbeiderdrevet innovasjon som livslang læring. Paper session. WORK 2017 - Work and labor in the digital future.. University of Turku.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.