English version
Gørill Warvik Vedeler

Gørill Warvik Vedeler

Fagfelt

Lærerutdanning   Pedagogikk   Samarbeid mellom hjem og skole   Teorien om praksisarkitekturer

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Eriksen, Tone Malmstedt; Hunskaar, Tove Seiness; Steele, Annfrid Rosøy; Unhjem, Astrid; Vedeler, Gørill Warvik (2024). Transformative partnerships with university schools. Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Jakhelln, Rachel Elise; Jorde, Doris (Red.). Transforming University-based Teacher Education through Innovation A Norwegian Response to Research Literacy, Integration and Technology. s. 155-169. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781032693798-14

Vedeler, Gørill Warvik ; Saus, Merete; Wara, Tatiana; Sollid, Hilde; Strandbu, Astrid (2024). Practices of Living Well Among Youth in an Arctic Region. Reimer, Kristin Elaine; Kaukko, Mervi; windsor, sally; Kemmis, Stephen; Mahon, Kathleen (Red.). Living Well in a World Worth Living in for All. Volume 2: Enacting Praxis for a Just and Sustainable Future. s. 133-149. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-97-1848-1_10

Vedeler, Gørill Warvik ; Strandbu, Astrid (2023). Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 17.
https://doi.org/10.23865/up.v17.5194

Whatman, Susan; Blue, Levon Ellen; Kaukko, Mervi; Vedeler, Gørill Warvik ; Wilkinson, Jane; Reimer, Kristin Elaine (2023). Onto-epistemological and Axiological Considerations for Researching Practices. Whatman, Susan; Wilkinson, Jane; Kaukko, Mervi; Vedeler, Gørill Warvik; Blue, Levon Ellen; Reimer, Kristin Elaine (Red.). Researching Practices Across and Within Diverse Educational Sites: Onto-epistemological Considerations. Emerald Group Publishing Limited.

Whatman, Susan; Wilkinson, Jane; Kaukko, Mervi; Vedeler, Gørill Warvik ; Blue, Levon Ellen; Reimer, Kristin Elaine (2023). Researching Practices Across and Within Diverse Educational Sites: Onto-epistemological Considerations. ISBN: 9781800718715. 172 s. Emerald Group Publishing Limited.
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.110

Vedeler, Gørill Warvik ; Reimer, Kristin Elaine (2023). Facilitating Dialogues of Discovery. Whatman, Susan; Wilkinson, Jane; Kaukko, Mervi; Vedeler, Gørill Warvik; Blue, Levon Ellen; Reimer, Kristin Elaine (Red.). Researching Practices Across and Within Diverse Educational Sites: Onto-epistemological Considerations. Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/978-1-80071-871-520231004

Saus, Merete; Vedeler, Gørill Warvik ; Wara, Tatiana (2022). Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU). Vol. 3.
https://doi.org/10.18261/ntu.3.1.4

Vedeler, Gørill Warvik ; Strandbu, Astrid (2021). Teoretisere skole–hjem-samarbeid. Aspfors, Jessica; Jakhelln, Rachel Elise; Sjølie, Ela (Red.). Å analysere og endre praksis - teorien om praksisarkitekturer. s. 126-141. Universitetsforlaget.

Vedeler, Gørill Warvik (2021). Practising school-home collaboration in upper secondary schools: to solve problems or to promote adolescents’ autonomy?. Pedagogy, Culture & Society.
https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1923057

Vedeler, Gørill Warvik (2020). Collaborative Autonomy–Support–A Pivotal Approach in the Legislation Regulating School–Home Collaboration in Norwegian Upper Secondary Schools. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788155





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Adolfsen, Frode; Martinussen, Monica; Thyrhaug, Anette Moltu; Vedeler, Gørill Warvik (2011). Familiens hus - organisering og faglige perspektiver. ISBN: 9788293031147. 130 s. UiT Norges arktiske universitet.
http://uit.no/Content/260981/RKBU_FamHus_Elekt_.pd



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Gallavare, Gunn; Vedeler, Gørill Warvik ; Sandsmark, Jorun; Syrrist, Lars Strande (2023). Forslag til rammer for ansvarsdeling og samarbeid om praksisopplæring i lærerutdanning. 56 s. Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling.

Vedeler, Gørill Warvik ; Strandbu, Astrid (2022). Samarbeidende autonomistøtte. Skole-hjem-samarbeid som pedagogisk fenomen i videregående skole. UiT Norges arktiske universitet.

Vedeler, Gørill Warvik ; Skaalvik, Kristin; Jakhelln, Rachel Elise (2013). Universitetsskoleprosjektet i Tromsø. Oppsummering 2010-2013. Innspill til veien videre. 35 s. UiT Norges arktiske universitet.

Vedeler, Gørill Warvik ; Woll, Kristin (2012). Fra ideen om Familiens hus til lokal tilpasning. Evaluering av Bydelspiloten Nordøya for Tromsø kommune. 24 s. UiT Norges arktiske universitet.

Källsmyr, Karin; Vedeler, Gørill Warvik (2011). Født til å skinne, tekster av ungsom som vet mye om livet. ISBN: 9788292488164. 40 s. Voksne for barn.

Lauritzen, Camilla; Vedeler, gØrill warvik (2010). Samhandlingskonferanse i Tromsø 24.- 26. november 2009. 40 s. RBUP Nord.

Vedeler, Gørill Warvik ; Martinussen, Monica (2009). Åpen barnehage i Familiens hus. Resultater fra brukerundersøkelse i Nes kommune i Akershus fylke, RBUP Nord rapport 5/2009. 16 s. UiT Norges arktiske universitet.

Vedeler, Gørill Warvik ; Martinussen, Monica (2009). Åpen barnehage i Familiens hus. Resultater fra brukerundersøkelse ved Furuhuset i Oslo kommune. RBUP Nord rapport 6:2009. 16 s. UiT Norges arktiske universitet.

Vedeler, Gørill Warvik ; Martinussen, Monica (2009). Åpen barnehage i Familiens hus. Resultater fra brukerundersøkelse ved Brummundal, Moelv og Nes familiesenter i Ringsaker kommune. 17 s. UiT Norges arktiske universitet.

Vedeler, Gørill Warvik ; Martinussen, Monica (2009). Åpen barnehage i Familiens hus. Resultater fra brukerundersøkelse ved Mørkved familiesenter i Bodø kommune. RBUP Nord rapport 8:2009. UiT Norges arktiske universitet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Vedeler, Gørill Warvik (2025). Datacase fra pilotering i MODANSA-satsingen. Deling og bruk av data i forskning: Hvordan sikre forskningsetikk og personvern?. Sikt Kunnskapssektorens tjenesteleverandør.

Vedeler, Gørill Warvik ; Kaukko, Mervi (2024). Practices of living well among youth in an Arctic region.

Vedeler, Gørill Warvik (2024). FoU-søylen i master i grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5-10. Forskarutdanning i lærarutdanningane – rekruttering frå eigne rekker. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet Storbyuniversitetet.

Vedeler, Gørill Warvik (2024). Et prosjekt blir til. Ungdomsliv i Nord – WWLI-Arctic. NOR-PEP nettverkssamling. NOR-PEP.

Vedeler, Gørill Warvik (2024). School-home collaboration in upper secondary school. How to theorize as collaborative autonomy-support?. NZARE 2024 The Past Influences the Future. New Zealand Association for Research in Education.

Bjarnø, Vibeke ; Vedeler, Gørill ; Aarsæther, Finn (2023). Det er ikke behov for nok en ny reform i norsk lærerutdanning.

Vedeler, Gørill Warvik ; Lomsdalen, Christian (2023). LL-499: Gørill Warvik Vedeler om samarbeidet med hjemmet på videregående.

Vedeler, Gørill Warvik (2023). Collaborative Autonomy-Support - School-Home Collaboration in Upper Secondary School. European Conference on Educational Research. European Educational Research Association.

Gallavara, Gunn; Sandsmark, Jorun; Syrrist, Lars Strande; Vedeler, Gørill Warvik (2023). Ansvarsdeling og samarbeid om praksisopplæring i lærerutdanning. Tripartite collaboration as an arena for professional development in teacher education. UiT The Arctic University of Norway.

Vedeler, Gørill Warvik ; Reimer, Kristin (2023). Faciliating Dialogues of Discovery, in symposium: Researching Across and Within Diverse Educational Sites: Onto-epistemological Considerations. European Conference on Educational Research. European Educational Research Association.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.