English version
Trine Gedde-Dahl

Trine Gedde-Dahl

Kort om

Nordisk, skriveforskning, språknormering, grunnleggende ferdigheter

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)

    GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte.

Vitenskapelige publikasjoner

Gedde-Dahl, Trine ; Stavem, Gro Marie ; Øgreid, Anne Kristine (2022). Kritisk skriving på barnetrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9003



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Øgreid, Anne Kristine ; Gedde-Dahl, Trine ; Engelien, Ola; Elseth, Egil Eidheim (2016). Tett på - Norsk for påbygging. ISBN: 9788205481169. 520 s. Gyldendal Undervisning.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2016). Skrivande pågår 6. ISBN: 9789144101354. Studentlitteratur.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2015). Skrivande pågår 5. ISBN: 9789144101361. 48 s. Studentlitteratur.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2015). Skriving pågår C lærerveiledning. ISBN: 9788249217663. 82 s. Aschehoug & Co.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2015). Skrivande pågår 4. ISBN: 9789144101576. 48 s. Studentlitteratur AB.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2015). Skriving pågår C. ISBN: 9788249216147. 48 s. Aschehoug & Co.

Berge, Kjell Lars; Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine ; Fougt, Simon Skov (2014). Tid til skrivning 2. ISBN: 9788723046192. 64 s. Alinea forlag.

Berge, Kjell Lars; Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine ; Fougt, Simon Skov (2014). Tid til skrivning 3. ISBN: 9788723046192. 64 s. Alinea forlag.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2014). Skriving pågår B Lærerveiledning. ISBN: 9788249217434. 58 s. Aschehoug & Co.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2014). Skriving pågår B Elevbok. ISBN: 9788249216154. 48 s. Aschehoug & Co.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Gedde-Dahl, Trine ; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred (2024). Tekstutvikling og skrivarutvikling etter den første skriveopplæringa. ISBN: 9788232680115. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Gedde-Dahl, Trine ; Smestad, Bjørn ; Bjørkvold, Tuva ; Lossius, Magni Elen Hope; Traavik, Hilde; Torkildsen, Svein H. (2010). Å kunne regne i norskMateriell til etterutdanningskurs. 50 s. Matematikksenteret.
http://www.matematikksenteret.no/content.ap?thisId

Berge, Kjell Lars; Gedde-Dahl, Trine ; Walton, Stephen J. (2004). Skriftkultur. ISBN: 9788290954258. 129 s. Norsk sakprosa, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.
http://www.hf.uio.no/inl/sakprosa



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Gedde-Dahl, Trine (2019). Elever på 6. og 7. trinn utvikler tekstkvaliteten global innramming. sju elever - en eksempelstudie. Skriv!Les!-konferansen. Skrivesenteret og Lesesnteret, NTNU og Universitetet i Stava.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine ; Stavem, Gro Marie (2018). A comparative study of explorative and persuading students’ texts about waste sorting. Critical literacy among Norwegian 4-graders. SIG Writing International - 16th international conference of the EARLI special interest group on writing. University of Antwerp.

Gedde-Dahl, Trine (2017). Spøkelseshuset. Fins spøkelsene eller fins de ikke?. GREP om skriveopplæring. Innsikter frå ny forsking på skriving og vurdering. . NTNU .

Gedde-Dahl, Trine (2015). Skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag på 4. trinn. Skriv! Les! Nordisk. Skrivesenteret, Lesesenteret og Forskningsrådet.

Gedde-Dahl, Trine (2014). Norms of Structure in Explorative Texts Written by Young Adolescents. AILA 2014 International Association of Applied Linguistics World Congress 2014 . AILA.

Gedde-Dahl, Trine (2002). Å lese læreplanen. Tønnesson, Johan (Red.). Den flerstemmige sakprosaen. s. 190-218. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.