English version
Venke Aure

Venke Aure

Fagfelt

Vitenskapsteori   Epistemologi   Didaktikk   Forskningsmetode   Kunstdidaktikk   Læreplanteori

Vitenskapelige publikasjoner

Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Aure, Venke (2022). The Third Site: Blending Polyphonic Methodology and Epistemology. Nordic Journal of Art & Research (A & R). Vol. 11.
https://doi.org/10.7577/information.5061

Christensen-Scheel, Boel; Bergaust, Kristin ; Aure, Venke ; Alman-Kaas, Idunn Yr (2022). Responsible Tech-Futures: Female Artists as Semantically Sustainable Tech Developers. Skjerven, Astrid; Fordham, Maureen (Red.). Gender and the Sustainable Development Goals. s. 127-143. Routledge.

Aure, Venke ; Fredriksen, Biljana Culibrk (2022). Crafting Stories with Birds’ Crafting: An Eco-Ethical Mixed Methodology. Fredriksen, Biljana Culibrk; Groth, Camilla (Red.). Expanding Environmental Awareness in Education Through the Arts Crafting-with the Environment. s. 141-156. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-981-19-4855-8_9

Aure, Venke (2020). Exploring Eco-social Art Strategies to Expand Onto-epistemological and Methodological Positions in Qualitative Research. Bergaust, Kristin; Smite, Rasa; Silina, Daina (Red.). Oslofjord Ecologies. Artistic Research on Environmental and Social Sustinability.. s. 135-153. Acoustic Space.

Aure, Venke ; Dahlsveen, Heidi (2018). The Kiss - Utterance surrounding the utterance within. Journal for Artistic Research (JAR).

Gjærum, Rikke Gürgens; Aure, Venke (2016). Kjønn som væren: hvordan kan iscenesatte kunstuttrykk bidra til forståelse av kjønnet eksistens?. DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. Vol. 3.

Aure, Venke ; Bergaust, Kristin (2015). Estetikk og samfunn. Tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. ISBN: 9788232104185. 290 s. Fagbokforlaget.

Aure, Venke ; Bergaust, Kristin (2015). Estetisk praksis og samfunn - tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. Aure, Venke; Bergaust, Kristin (Red.). Estetikk og samfunn. Tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. s. 7-33. Fagbokforlaget.

Aure, Venke (2015). The epistemology of the gaze and photographic essays. A basis for understanding visual representations of a city. Aure, Venke; Bergaust, Kristin (Red.). Estetikk og samfunn. Tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. s. 117-138. Fagbokforlaget.

Aure, Venke ; Gjærum, Rikke Gürgens (2015). Kunstdidaktikkens møte med marginale røster. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/information.v4i2.1539





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Aure, Venke ; Illeris, Helene; Örtegren, Hans (2009). Konsten som läranderesurs. Syn på lärande, pedagogiska strategier och social inklusion på nordiska konstmuseer. ISBN: 9789189477421. 280 s. Nordiske Akvarellmuseet.

Aure, Venke ; Ekern, Kirsten (1999). Kunst og håndverk 4. Fra idé til uttrykk. Lærerens bok. ISBN: 9788203307034. 155 s. Aschehoug & Co.

Aure, Venke ; Ekern, Kirsten (1999). Kunst og håndverk 4. Fra idé til uttrykk. Elevens bok. ISBN: 9788203307003. 88 s. Aschehoug & Co.

Aure, Venke ; Ekern, Kirsten (1998). Kunst og håndverk 3. Fantasi og virkelig. Lærerens bok. ISBN: 9788203305702. 88 s. Aschehoug & Co.

Aure, Venke ; Ekern, Kirsten (1998). Kunst og håndverk 3. Fantasi og virkelighet. Lærerens bok. ISBN: 9788203305726. 206 s. Aschehoug & Co.

Aure, Venke ; Ekern, Kirsten E.; Koritzinsky, Theo (1997). Kunst og håndverk 1-2 : jeg ser, jeg undrer, jeg skaper : lærerens bok. ISBN: 9788203304644. 135 s. Aschehoug & Co.

Aure, Venke ; Ekern, Kirsten; Koritzinsky, Theo (1997). Kunst og håndverk 1 -2. Jeg ser - Jeg undrer - Jeg skaper. Lærerens bok. ISBN: 9788203304644. 135 s. Aschehoug & Co.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Aure, Venke ; Skrede, Joar; Alexeeva, Anastasiya ; Vida, Maria Magdolna; Veiersted, Ingrid Granrud (2023). Evaluering av prosjektet Blikkåpner. 100 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Sæter, Oddrun Kristine; Aure, Venke ; Bergaust, Kristin (2013). Retten til byen. En studie av byutviklingsprosesser i New York og Oslo. The Right to the City. A Study of Urban Development Processes in New York and Oslo. 225 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Aure, Venke ; Hylland, Ole Marius; Berge, Ola K (2012). Infrastruktur for kvalitet? Evaluering av Seanse - senter for kunstproduksjon. ISBN: 9788274015609. 78 s. Telemarksforsking.

Aure, Venke (2011). Kampen om blikket. En longitudinell studie der formidling av kunst til barn og unge danner utgangspunkt for kunstdidaktiske diskursanalyser. ISBN: 9789174471786. 268 s. Universitetsservice US-AB.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Aure, Venke ; Halvorsen, Line (2022). Intervju av formidlingsleder Camilla Sune ved Henie Onstad Kunstsenter om formidlingsprosjektet "Blikkåpner".

Dahlsveen, Heidi ; Aure, Venke (2019). Blurring the lines between art, academia and life. Konferanse. 3rd European Congress of Qualitative Inquiry .

Aure, Venke (2019). Prospero: The Actor as a Dramatist. A Nordic-International Collaboration Project. A theoretical framning of two weeks workshop with Prospero. Passepartout Theatre, Malmö Stadsteater, Teater Joker.

Dahlsveen, Heidi ; Aure, Venke (2018). The Kiss – utterances surrounding the utterances within. Konferanse - paper performance med proceedings. the 9th SAR international conference on Artistic Research.

Dahlsveen, Heidi ; Aure, Venke (2018). The woman in grief - Frigg lost her son and so did I. konferanse. University of Sussex.

Dahlsveen, Heidi ; Aure, Venke (2018). The third site - a presentation of a place where art and academia intervene. Vetenskapsrådet: Symposium om konstnärlig forskning 2018. Svenska Vetenskapsrådet.

Aure, Venke (2018). "Social Embroidery" - ungdommers narrative broderier som interkulturell samhandling. Seminar på Interkulturelt Museum, Oslo. Interkulturelt museum.

Aure, Venke (2017). Hvordan kan den norske erfaringen med Den Kulturelle Skolesekken gi innspill i det danske arbeidet med å utvikle "Kunstneriske partnerskaber i den Åbne Skole"?. Forskerseminar og rundbordssamtale. Slots- og Kulturstyrelsen i Danmark.

Aure, Venke (2016). Kildekritikk og etikk knyttet til bruk av bilder i forskningssammenheng. Kildekritikkseminar og rundbordsamtale. Læringssenter og Bibliotek, Høgskolen i Oslo og Akershus.

Aure, Venke (2016). Visual ethnography - a basis for understanding visual representations of a city. Open Lecture. Konstfack/University College of Arts, Craft and Design.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.